Hejsan,
En liten undran som jag har gått och funderat på ett tag är följande:
Om man i Sverige pratar om blinier (блины) så tänker folk omedelbart på "ryska boveteplättar". Men jag har
i Ryssland aldrig stött på något liknande som kallas blinier, det närmaste man i Ryssland kan komma
dessa försvenskade blinier är Oladi (оладьи).
Om man i Ryssland pratar om blinier så är det något som mer ser ut som svenska pannkakor, sen kan det säkert
vara bovete och/eller jäst i vissa versioner, men långt ifrån alla. Detta oavsett om man äter på snabbmats-,
restaurang-, eller hemma-blinier.
Så jag undrar hur förskjutning har har skett, är det via Finland eller finns det regionala skillnader i Ryssland där
den svenska varianten kommer någon annan stans ifrån än där jag varit, dvs nord-väst Ryssland.
För att belysa skillnaderna kan man besöka den svenska respektive den ryska sidan om blinier och jämföra
bilderna:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Blinier
http://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%A0%D1% ... 0%BD%D1%8B
Är det någon som vet mera om detta kulinariska spörsmål?
Blinier != boveteplättar
Re: Blinier != boveteplättar
Bovete går inte att baka bröd på har jag hört, saknar gluten (?).
Nu har jag läst på i frågan: bovete saknar gluten (rätt) men det går förvisso att baka bröd på.lampros skrev:Bovete går inte att baka bröd på har jag hört, saknar gluten (?).
Tack för din observation det hade jag inte koll på. Emellertid är jag mest förundrad över hur den ryska blinen, som är av en svensk standardpannkaksstorlek (~25 cm) i sverige har blivit en liten plätt (~10 cm).
Ja, vad ska man säga...?cocteau skrev:Emellertid är jag mest förundrad över hur den ryska blinen, som är av en svensk standardpannkaksstorlek (~25 cm) i sverige har blivit en liten plätt (~10 cm).
"Normalstorlekssegmentet", formatet "huvudrättspannkaka" var i vårt land redan upptaget av "den svenska pannkakan". Så blinien blev en exotisk sidoshow, reducerad till förrätts- och munsbitarnas skara.
En spekulation för dagen av lampros, passionerad pannkaksmakare sedan 1976.
man skall inte lura sig på namnet, bovete är inte ens ett sädesslag utan en ört.... utan gluten blir det svårare att baka de bröd vi är vana vid i västvärlden.lampros skrev:Bovete går inte att baka bröd på har jag hört, saknar gluten (?).
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/polygon ... goesc.html
hur som haver, pannkakor plättar är gott oavsett om de är gjorda på bovete eller vanligt vete. däremot upplever jag att de gjorda på bovete lättare faller sönder om man gör dem stora. för övrigt har ljuset kommit och med det så har hönorna börjat värpa igen (för ni käkar väl inte ägg från stressade hybridhöns?) vilket gör att man kan börja med pannkakor igen till ungarnas glädje
Ja ryska blinier motsvarar de svenska pannkakorna rätt bra, med ett undantag - det är oftast jäst i degen i de ryska.cocteau skrev:Tack för din observation det hade jag inte koll på. Emellertid är jag mest förundrad över hur den ryska blinen, som är av en svensk standardpannkaksstorlek (~25 cm) i sverige har blivit en liten plätt (~10 cm).
Myten om att de skulle vara boveteplättar kommer säkert från något enstaka vidspritt recept eller kanske t.o.m någon enstaka måltid. Det kanske är någon världsutställningsrestaurang som serverat boveteblinis, vad vet jag. Sådana här kulinariska föreställningar brukar skapas på det sättet. Bovete brukar ju associeras med det slaviska köket, men jag tror bovetepannkakor är traditionellt mer vanligt i det franska köket, i form av bretonska "galettes". Att vi tror att blinis är små beror nog på att ryssarna själva serverat små blinis eller små bitar av stora blinis när det gäller att servera kaviar på blinis till förrätt, men nästan enbart då.
Engelska och franska wikipedia säger iallafall inte att blinis är boveteplättar i sina artiklar (i den engelska så benämns de som "blintzes", yiddishnamnet för pannkakorna).
Gentlemen may talk of the age of chivalry, but remember the ploughmen, poachers and pickpockets whom they lead. It is with these sad instruments that your great warriors and kings have been doing their murderous work in the world.