??Culpepper skrev: hos 9040 besättningen är skytten sjukvårdsutbildad, dock inte lika utbildad som sjukvårdsmannen i skyttegruppen.
På vilket regemente sker detta?
--
"Skytten är ställföreträdande vagnchef och även sjukvårdsansvarig för vagnsbesättningen. " // http://www.soldf.comKompanichefen skrev:??Culpepper skrev: hos 9040 besättningen är skytten sjukvårdsutbildad, dock inte lika utbildad som sjukvårdsmannen i skyttegruppen.
--
I det här fallet är inte soldf.com en rättvisande källa.Ilúvatar skrev:"Skytten är ställföreträdande vagnchef och även sjukvårdsansvarig för vagnsbesättningen. " // http://www.soldf.comKompanichefen skrev:??Culpepper skrev: hos 9040 besättningen är skytten sjukvårdsutbildad, dock inte lika utbildad som sjukvårdsmannen i skyttegruppen.
--
Alla skall ha 40 h sjvutbildning numeraPå våran pluton (Strf9040/Rb56) hade alla vagnchefer och skyttar sjukvårdsutbildning,
även om det nog var lite av karaktären "nu har vi några dagar över, låt oss ge skyttarna sjukvårdsutbildning".
Avståndet är inte instressant utan tid tills man kommer till kvalificerad vård. Tidskraven är att man inom 60 min skall ha kommit under läkarvård och 2h skall man ha nått kvalificerad vård (fältsjukhus motsv.)Plutonssjukvårdaren åkte terrängbil med repgruppen någon kilometer bakom kompaniet.
I vårat fall så innebar det att vi kunde ha 2-4 kilometer till närmsta sjukvårdsinstans,
vilket får betraktas som skandalöst.
Jag kan instämma till del det Du säger Larsson....Generellt sett så skulle jag vilja påstå att sjukvårdstjänsten i den svenska krigsmakten är skandalöst dålig,
med otillräcklig utbildning och utrustning på alla nivåer på åtminstone kompani och nedåt.
Högvakten är totalt bortkastad tid.Kompanichefen skrev:Jag kan bara skriva under på det MD650 har skrivit, du hann före mig! Jag har i vart fall inte varit med om eller hört om att skyttarna har fått en sjukvårdsutbildning som är värd namnet. Det är bara att gratulera Larsson.
När det gäller all verksamhet och utbildning som sker vid sidan av den "huvudsakliga uppgiften", så stjäl den alldeles för mycket tid, precis som MD också är inne på. Mitt personliga irritationsmoment är högvakten. Det är visserligen roligt för de värnpliktiga och traditionsmomentet skall inte underskattas, men med tanke på den korta tid de värnpliktiga är inne så är det fruktansvärt störande med dessa vakter. Men det är en helt annan fråga.
--
Precis.Kompanichefen skrev:Dessutom är det bedrövligt dålig kvalitet på de som trampar runt på borggården. Långhövda hemvärn, Knäckebro lottakår eller något annat suspekt härke som övat några lördagar med käcka vändningar. Jag skäms emellanåt när jag ser dessa katastrofvakter.
--
Jag skall prova att öppna en ny tråd i detta ämne så att vi får se vad folk tycker.Svempa skrev:Precis.Kompanichefen skrev:Dessutom är det bedrövligt dålig kvalitet på de som trampar runt på borggården. Långhövda hemvärn, Knäckebro lottakår eller något annat suspekt härke som övat några lördagar med käcka vändningar. Jag skäms emellanåt när jag ser dessa katastrofvakter.
--
Gör som britterna. Dom har ett speciellt regemente som vaktar drottningen. Det vinner alla på. Dessutom kan man kraftsamla musikkårerna (de som återstår) dit.
/S
Nej, Kvarn är bra. Stort och bra övningsfält, mycket övningar och få distraktioner från tjänsten*.Men Kvarn är inte så illa. Jag gick KHS HK på den tiden då det fortfarande fanns gammalt hederligt infanteri här i landet. Bra skola, bra soldater.