Morfarsfar bilder, var låg jagarna i hamn?

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
uddevalla
Medlem

Morfarsfar bilder, var låg jagarna i hamn?

Inlägg av uddevalla » 5 mars 2010, 00:02

Jag har ärvt fotoalbum av min morfar där bl.a min morfarsfars bilder finns med. Han var maskinchief på ett lastfartyg som gick mellan Tyskland och Sverige under kriget och om bilden ligger tidsmässig i samma period som angränsande bilder bör den vara från tidigt 1940-tal. Det jag undrar är egentligen två saker.

1: Jagarna på bilden är väl "Göteborgsklass"? Den närmaste ser ut som "Norrköping" men inte riktigt. Jagarna behöver inte vara svenska, men vad kan de vara annars?

2: Om de är svenska, vad gjorde så många jagare av samma klass i hamn samtidgt? Förslag om eskort av malmfartyg har hörts men mig veterligen hade min morfarsfar Hudiksvall som hemmahamn. Vilken är egentligen hamnen?
goteborg_dest.jpg
goteborg_dest.jpg (37.05 KiB) Visad 4460 gånger

Bjernevik
Medlem

Re: Morfarsfar bilder, var låg jagarna i hamn?

Inlägg av Bjernevik » 5 mars 2010, 06:41

uddevalla skrev:1: Jagarna på bilden är väl "Göteborgsklass"? Den närmaste ser ut som "Norrköping" men inte riktigt. Jagarna behöver inte vara svenska, men vad kan de vara annars?
Siffran "4" talar om att det inte är HMS Norrköping utan HMS Klas Uggla ur jagarklassen närmast före Göteborgsklassen.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 5 mars 2010, 17:08

Om det är järnvägsvagnar på bilder så det det ut som N eller NN-vagnar och om dessa skulle vara anslutande till en trupptransport så var det förnödenheter eller utrustning(tält) som transporterades på dessa vagnar. Malmvagnar ser inte ut så där.

Jag förmodar att det inte stod någonting på baksidan på kortet och min första tanke var kanske Uddevalla.

På Sveriges släktforskarförbunds hemsida finns också bildfrågor.

Stefan

Engman
Medlem

Inlägg av Engman » 19 mars 2010, 13:19

1941 låg i Horsfjärden en jagardivision (4 jagare) bredvid varandra. Innerst låg Klas Uggla, sedan följde Klas Horn och Göteborg. HMS Stockholm låg ytterst.

Den 17 september inträffar Horsfjärdskatastrofen. HMS Stockholm är dock under gång på Mysingen.

Jag ska inte uttala mig om ifall det är Horsfjärden på fotot. Men tanken slog mig.

JohnT
Stödjande medlem 2022

Inlägg av JohnT » 20 mars 2010, 23:37

Engman skrev:1941 låg i Horsfjärden en jagardivision (4 jagare) bredvid varandra. Innerst låg Klas Uggla, sedan följde Klas Horn och Göteborg. HMS Stockholm låg ytterst.

Den 17 september inträffar Horsfjärdskatastrofen. HMS Stockholm är dock under gång på Mysingen.

Jag ska inte uttala mig om ifall det är Horsfjärden på fotot. Men tanken slog mig.
Fotot är taget före Barbarossa, eftersom jagarna saknar vita neutralitetsband.
Sedan vill jag ha det till att fjärde fartyget är Örnen(eller Jacob Bagge) som ligger längst bort från kameran.

Precis över den aktre av de två skorstenar jag tror är Örnens så ligger ett stort vitt hus, var hittar man det?

I beskrivningen av jagarolyckan i "flottans neutralitetsvakt" så ska jagarna legat vid jagarbrygga vid märsgarn och där
bör det inte funnits någon järnväg (?)

PS
Gå in på hitta.se sök efter guldboda, muskö och zomma in på hamnen, välj satelitfoto och titta på taken!
MUCK -05 står det över hela jvla taket !
undra hur länge det var kvar :)

Ds

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 21 mars 2010, 00:57

Berga har/ hade inte järnväg heller, Hamnen torde vara civil eftersom infrastrukturen är betydligt mera utbyggd än på Berga. Flottan huserade som sagt på Märsgarn vid denna tid, Berga området köptes inte in förrän 1946.

Skriv svar