Filmerna större än böckerna?

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 23 januari 2003, 21:10

Jag vet, självklart vet jag det. Men jag menade att man kunde få till både Gollum, Lavskägge och balrogen mycket snyggare i framtiden.

Men jag sa bara att jag tror att det kommer en film till, men den kan lika gärna bli tecknad eller dataanimerad (rakt igenom alltså) eller vanlig. Vi får helt enkelt se ...

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 23 januari 2003, 23:23

Flikkan skrev:Jag vet, självklart vet jag det. Men jag menade att man kunde få till både Gollum, Lavskägge och balrogen mycket snyggare i framtiden.
Det kan man säkerligen få, men det är iofs ingen garant för att det blir så, titta bara på t.ex. Star Wars I - II. Visst är IV - VI gjorda med sämre förutsättningar än I - II, men visst fan är IV - VI långt mycket bättre.
Annat lysande exempel är nyinspelningen av King Kong.
Flikkan skrev:Men jag sa bara att jag tror att det kommer en film till, men den kan lika gärna bli tecknad eller dataanimerad (rakt igenom alltså) eller vanlig. Vi får helt enkelt se ...
Jag tror du iaf får vänta ganska länge då...vääääldigt länge, för någon ny version av filmen lär knappast komma under en överskådlig framtid.

Om de nu ska nyttja pengarna på att göra någon film av Tolkiens verk så ser jag fram emot Bilbo eller något från Silmarlion. :)

SAURON
Ny medlem

Inlägg av SAURON » 24 januari 2003, 14:18

ja man får ju hoppas tekniken blir bättre med tiden ju.
tyckter fortfarande att scenerna tex när merry och pippin sitter på lavskägge,att bakrunden ser så jävla kass ut.
ser ut som en sån där akvarie poster typ... :P

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 24 januari 2003, 17:40

Har också tänkt på det. Usch usch.

SAURON
Ny medlem

Inlägg av SAURON » 25 januari 2003, 01:02

men är inte bakgrunderna i FOTR och TTT sämre än andra bakrunder...
tycker dom är jätte usla
tycker att vissa ny "high-tech filmer" har bättre.
dom får komma på ny teknik med den där "gröna duken" bakom dem när de ska filma.
drar ner rätt så mycket på filmens effekter och så tycker jag.

men snart kommer det nytt.....när man e en oldie blir det säkert grymm teknik.... :(

Användarvisningsbild
Eöl mörkalven_
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Eöl mörkalven_ » 25 januari 2003, 04:57

Gurthang skrev:En hemsk tanke. För hoppningsvis kommer tekniken utvecklas snabbt de närmaste åren så att dessa filmer blir föråldrade och trista.
För lite yngre folk är filmer med bra effekter bra filmer, för lite äldre personer (oftast..) är det filmen som gör filmen så att säga. Vissa filmer har ju gjorts svartvita för att få in mer effekt, att filmer utspelar sig på gammal tid etc. Ett exempel är ju Mel Brooks Det våras för frankenstein, en underbar film som är svartvit och gjordes på sent 60/tidigt 70-tal om jag inte minns fel.

Tror inte filmerna kommer "ta över" sagan om ringen, min lillasyster har sett filmerna precis, och hon frågade hela tiden om saker i böckerna/filmerna, och tillslut köpte jag böckerna till henne, och nu frågar hon mycket mer avancerade frågor, och läser väldigt mycket, och det är ovanligt att hon läser överhuvudtaget.

Jag oroar mig inte iaf.

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 25 januari 2003, 17:08

Det kan man säkerligen få, men det är iofs ingen garant för att det blir så, titta bara på t.ex. Star Wars I - II. Visst är IV - VI gjorda med sämre förutsättningar än I - II, men visst fan är IV - VI långt mycket bättre.
Men de nya Star Wars-filmerna faller ju inte på effekterna utan på handlingen (I och för sig gillar jag de gamla effekterna mycket bättre än de nya data-gjorda med). SoR har ju redan handlingen klar, så jag tycker inte att man kan jämföra så egentligen.

Användarvisningsbild
Efrit
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Efrit » 25 januari 2003, 18:22

Bökerna är ju bättre än filmerna iaf..
man får lite mer inlevelse tycker jag..

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 25 januari 2003, 22:38

Gilithil skrev:Men de nya Star Wars-filmerna faller ju inte på effekterna utan på handlingen (I och för sig gillar jag de gamla effekterna mycket bättre än de nya data-gjorda med). SoR har ju redan handlingen klar, så jag tycker inte att man kan jämföra så egentligen.
VIlket också är vad jag menar, trots att filmernas specialeffekter är vida överlägsna de gamla (S.W. IV-VI) filmerna är dessa ändå bättre då handlingen är långt överlägsen de nyare.
Givetvis är handlingne redan klar i SoR, men titta bara på den tecknade versionen av SoR och hur snett det kan gå!

Dock är en bra bok som bakgrund någon garant för att filmen blir lyckad - kryllar av usla filmatiseringar av böcker (t.ex. Den tunna röda linjen o.s.v.).
Mig veterligen finns det bara en film som verkligen lyckats bli lika bra som boken och det är Rosens Namn, Borta med vinden är ett annat lysande exempel på lyckade filmatiseringar av böcker.

Trippad kick
Medlem

Inlägg av Trippad kick » 26 januari 2003, 17:10

Filmerna kommer inte att ta över böckerna, böckerna är och förblir störst/bäst..Om några år då utveckligen troligen gått framåt kanske vi tycker att specialeffekterna i filmen är lite halvbeiga, men då håller boken än..visserligen kan man nog inte säga att det är "specieleffekterna som gör filmen" men men..

Såklart finns det dom som tycker att filmerna är bättre än böckerna, många ser ju att böckerna att sega och allmänt tråkiga, då är ju filmerna suveräna om man ser det så att allt går lite fortare, filmerna tar upp det viktigaste och har skippat allt det djupa/sega som jag personligen bara tycker är bra, som en slags "greatest hit's"..

Men nej, jag tror knappast någon Sagan om Ringen film skulle kunna bräcka böckerna!

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 26 januari 2003, 17:58

Trippad kick skrev:specialeffekterna i filmen är lite halvbeiga
Snarare halv-gröna :D (Jag är så fyndig)

Jag hoppas innerligen att folk kommer att läsa böckerna även i fortsättningen, och inte bara gå och se en halv-bra filmatisering som inte gör böckerna rättvisa.

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 27 januari 2003, 12:21

Eller så kan folk göra både och!

Film och litteratur är ju två helt skilda konstarter, och jag för min del tycker om "Ringen" i båda medierna, trots (eller kanske snarare på grund av) skillnaderna!

Det var någon som för några år sedan skämtade och föreslog att man skulle flytta fram Ringen i nutid, och göra en riktigt nära modern version av den... Jag tycker personligen att det skulle vara en riktigt intressant idé... Typ som Branaghs version av "Hamlet".

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 27 januari 2003, 18:04

Jag tror att Sagan om Ringen är för overklig för att flyttas fram till nutid.

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 27 januari 2003, 18:43

Jo antagligen... Men andra av Tolkiens berättelser skulle fungera, även om man ändrade hela bakgrunden (man skulle förstås vara tvungen att göra vissa förändringar). Beren & Lúthien och Túrin-eposet exempelvis...

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem

Inlägg av Flikkan » 27 januari 2003, 18:59

Beren och Lúthien skulle aldrig funka.. Det skulle bli en ny Romeo och Julia-film där två kärlekspar ska krossa den onda sidan, antingen Saddam Hussein, George Bush (fast då blir USA arg och då börjar de bomba dem...) eller Usama. Eller Hitler, och då skulle det bli någon ny Pearl Harbour-film, då Beren och Lúthien är två amerikaner som inte får gifta sig om de inte mördar Hitler.

Skriv svar