Tyska artilleripjäser till Sverige
-
h.norrstrom
- Ny medlem
Tyska artilleripjäser till Sverige
Hallå,
Jag har läst någonstans att tyskarna tidvis hade problem att betala för den svenska järnmalmen, ( alternativt behövde dom stenkolet själva? ) Så dom ska ha gett bla. artilleripjäser i utbyte mot malm från Sverige. Någon som vet mer om detta? Stämmer det?
Jag har läst någonstans att tyskarna tidvis hade problem att betala för den svenska järnmalmen, ( alternativt behövde dom stenkolet själva? ) Så dom ska ha gett bla. artilleripjäser i utbyte mot malm från Sverige. Någon som vet mer om detta? Stämmer det?
- von Adler
- Medlem
- Kontakt:
Re: Tyska artilleripjäser till Sverige
Handeln mellan Sverige och Tyskland var rätt omfattande. Vi köpte mycket vapen från tyskarna.
142st 10,5cm Haubits m/39 (tyska 10,5 leFH18) levererades till Sverige mellan 1940 och 1943.
142st 10,5cm Haubits m/39 (tyska 10,5 leFH18) levererades till Sverige mellan 1940 och 1943.
Det finns en sådan pjäs utställd på rondellen vid A6 köpcentrum. Tidigare stod den vid ingången till köpcentret.
Tittar man noga på artilleripjäsens hjul så ser man årtal (jag tror det är 1940 i det här fallet), tillverkningsort (Weimar, om jag minns rätt) och den tyska örnen med hakkors inetsade i stålet.
Morgan
Tittar man noga på artilleripjäsens hjul så ser man årtal (jag tror det är 1940 i det här fallet), tillverkningsort (Weimar, om jag minns rätt) och den tyska örnen med hakkors inetsade i stålet.
Morgan
"Om man får hörselskador eller inte beror på volymen, inte musiken. Alltså är hårdrock i sig inte skadlig!"
Har för mig att de användes i lokalförsvarshaubitskompanier på slutet.

Stellan B nämnervon Adler skrev:Handeln mellan Sverige och Tyskland var rätt omfattande. Vi köpte mycket vapen från tyskarna.
men det är nog inom rimlig felmarginal.10,5 cm haub m/39 - 132 st levererade 1939-42
Hm, jag tror, i rondellen är det en Bofors 7.5cm m/40.Morgan skrev:Det finns en sådan pjäs utställd på rondellen vid A6 köpcentrum. Tidigare stod den vid ingången till köpcentret.
Morgan
Det du beskriver är nog den pjäs som tidigare stog utanför museet, en 10.5cm haubits m/39 system Rheinmetall Borsig
Suck, att ett av landets bästa museer är borta
W
...och varför inte en bild av den omdiskuterade pjäsen.....
- Bilagor
-
- haub_m39.jpg (59.01 KiB) Visad 6254 gånger
Den svensk malmen och trävaror kom att bli en viktig del i förhandlingar, då tyskarna hade problem med betalningar och vapenleveranser är varor med hög grad av ”value added”. Vapenimport stod för 13% av värdet på importen under kriget.
Vapenimporten från Tyskland var störst, sedan Italien, och Finland etc.
(T=Tysland, I=Italien, F=Finland, S=Schweiz, U=Ungern)
En del av det som importerades:
5000 mauser K98k – T - Gevär
20 000 MG26t – T - Kulsprutegevär
643 Eldsprutor – I -
450 Solothurn 20mm pvkanon – S – PV-gevär
340 Rheinmetall 37mm pvkanon – T – Pansarvärnskanon
219 Tampella 12cm Grk – F – Granatkastare
60 LVkanon Rheinmetall 20mm – T – Luftvärnskanon
300 LVkanon Hispano 20mm – S – Luftvärnskanon
68 LVkanon Bofors 40mm – U – Luftvärnskanon
136 LVkanon Bofors 40mm – T – Luftvärnskanon (krigsbyte)
142 10.5cm Haubits m/39 – T –
25 15cm Haubits m39 – T – Bofors (krigsbyte)
Det köptes annat också, flygplan, torpeder, fartyg, lastbilar, flygmotorer, licenser… Visst material kom från USA (flygplan), men allt kom inte att levereras på g av Sveriges instängda läge/embargo. Sverige försökte köpa stridsplan från England, men de behövde dem själva.
Vapenimporten från Tyskland var störst, sedan Italien, och Finland etc.
(T=Tysland, I=Italien, F=Finland, S=Schweiz, U=Ungern)
En del av det som importerades:
5000 mauser K98k – T - Gevär
20 000 MG26t – T - Kulsprutegevär
643 Eldsprutor – I -
450 Solothurn 20mm pvkanon – S – PV-gevär
340 Rheinmetall 37mm pvkanon – T – Pansarvärnskanon
219 Tampella 12cm Grk – F – Granatkastare
60 LVkanon Rheinmetall 20mm – T – Luftvärnskanon
300 LVkanon Hispano 20mm – S – Luftvärnskanon
68 LVkanon Bofors 40mm – U – Luftvärnskanon
136 LVkanon Bofors 40mm – T – Luftvärnskanon (krigsbyte)
142 10.5cm Haubits m/39 – T –
25 15cm Haubits m39 – T – Bofors (krigsbyte)
Det köptes annat också, flygplan, torpeder, fartyg, lastbilar, flygmotorer, licenser… Visst material kom från USA (flygplan), men allt kom inte att levereras på g av Sveriges instängda läge/embargo. Sverige försökte köpa stridsplan från England, men de behövde dem själva.
Intressant - att ett stort antal av de tyska 7,92mm's Kar 98-gevären.....
Pansarvärnsgevär m/40
Det sades om PvG m/40 - att ingen som skjutit med det, uttryckte någon önskan att skjuta flera skott...... 
De flesta, exporterades till USA efter kriget och såldes till amerikanska magnumiter - där bräckta nyckelben sod på dagordningen - och betraktades som äretecken
, Varjag
kom att bli ''artilleri'' i Sverige.... dom kamrades om för den svenska kulsprutepatronen 8x63mm (betydligt kraftigare än den original tyska 8x57m) - och befordrades till...5000 mauser K98k – T - Gevär
Pansarvärnsgevär m/40
De flesta, exporterades till USA efter kriget och såldes till amerikanska magnumiter - där bräckta nyckelben sod på dagordningen - och betraktades som äretecken
Inte bara kanoner utan även en "kanonborrmaskin" kom från Tyskland under kriget till Karlskoga fick jag höra på ett studiebesök.
Vi snackar alltså om en stor och komplicerad mojäng, själva hjärtat i haubitsfabriken.
Vi snackar alltså om en stor och komplicerad mojäng, själva hjärtat i haubitsfabriken.
Wilkman skrev:25 15cm Haubits m39 – T – Bofors (krigsbyte)
?
FNP skrev:Wilkman skrev:25 15cm Haubits m39 – T – Bofors (krigsbyte)
?
http://www.chakoten.dk/cgi-bin/fm.cgi?n=807Pjecen var principielt som m/38 udgaven, blot uden skjold. Den var oprindelig eksporteret til Østrig i et antal på 28.
Efter Anschluss blev de tidligere østrigske pjecer købt tilbage - i 1939 og 1940 - og indgik nu i den svenske hær (i A 6) under betegnelsen 15 cm haubits m/39.
Kanske detta som avses med ''krigsbyte''????
- von Adler
- Medlem
- Kontakt:
Österrike byggde 15cm boforshaubitsar på licens. När tyskarna marscherade in tyckte de inte att pjäserna passade in i deras artilleripark och sålde dem till Sverige.
15cm haubits m/38 skiljer sig från m/39 och m/39B
Viktigaste skillnaderna är kanske skottvidden,
Modell, Skottvidd, kaliber (eldrörslängd), elevation, vikt, vikt i transport
m/38, 11.1km, 22kal, 45˚, 4200kg, 4650kg
m/39, 14.6km, 24kal, 65˚, 5700kg, 6500kg
m/39B samma som m/39 fast med mekanisk navbroms, samt snävare sidriktning +-393str (+-525).
W
Viktigaste skillnaderna är kanske skottvidden,
Modell, Skottvidd, kaliber (eldrörslängd), elevation, vikt, vikt i transport
m/38, 11.1km, 22kal, 45˚, 4200kg, 4650kg
m/39, 14.6km, 24kal, 65˚, 5700kg, 6500kg
m/39B samma som m/39 fast med mekanisk navbroms, samt snävare sidriktning +-393str (+-525).
W