Tjärfabriker

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Torin
Medlem
Kontakt:

Re: Tjärfabriker

Inlägg av Torin » 19 januari 2010, 18:47

Sedan i maj-09 när jag skrev senast så har mycket hänt med tjärfabriken.
Föreningen Berglunds Tjärfabrik har ansökt hos Kammarkollegiet, dvs Arvsfonden att få ärva anläggningen.
Vi fick NEJ!
Juristerna på kammarkollegiet anser att varje dödsbo måste gå jämt ut, eller ge vinst. De får absolut inte gå med underskott. Därför har man givit en advokat i uppdrag att sälja tjärfabriken. Vilket i klartext betyder att det blir ändå större underskott eftersom tjärfabriken i princip är osäljbar. För att göra en lång historia kort så kan man läsa mer på www.tjarfabriken.se
Jag har personligen skrivit till Riksantikvarien och fått ett positivt svar, men det är ju Kammarkollegiet som bestämmer, har därför skrivit till generaldirektör Claes Ljungh och hoppas nu att han skall låta sitt verk fatta ett vettigt beslut.
Det är som synes inte så lätt att rädda en kulturklenod. Vi behöver hjälp av allmänheten. Har försökt engagera stora dagstidningar m,en utan resultat. Däremot har Radio Dalarna och Mora Tidning, Dalademokraten skrivit lite, men de läser ju bara lokalbefolkningen.
Hur skall man få in det i riksmedia?

LasseMaja
Redaktör emeritus

Inlägg av LasseMaja » 1 februari 2010, 17:40

Prova att prata lite med de journalister som skrivit om det lokalt, de kan ha kontakter. Annars så finns ju facktidsskrifter, det kan nog inte vara så svårt att få in en liten artikel om erat projekt. Man kan också skriva insändare och protestera, användargrupp på facebook kanske? Trumma på i olika kanaler så kanske det ploppar upp till ytan.

Torin
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Torin » 2 februari 2010, 15:31

LasseMaja skrev:Prova att prata lite med de journalister som skrivit om det lokalt, de kan ha kontakter. Annars så finns ju facktidsskrifter, det kan nog inte vara så svårt att få in en liten artikel om erat projekt. Man kan också skriva insändare och protestera, användargrupp på facebook kanske? Trumma på i olika kanaler så kanske det ploppar upp till ytan.
Vi har redan haft flera artiklar i lokalpressen dvs Mora tidning och Dalademokraten. Vi har även haft ett reportage i SVeriges radio.
Problemet nu är att kunna få riksmedia att skriva om det, de reagerar inte på samma material som lokalpress.
Läs gärna på www.tjarfabriken.se Där finns länkar till alla artiklar om tjärfabriken.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 10 februari 2010, 07:06

Det finns en del rester ifrån platser med tjärframställning i Fornlämningsregistret nu, har skrivit om det tidigare tror jag och det är mer nu. Så det kan vara värt att ta en titt där också.

www.fmis.raa.se

Stefan

Torin
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Torin » 10 februari 2010, 12:03

Rester ja, men här handlar det om en komplett fabrik. Så vitt känt finns det ingen sådan i landet.
Fick f.ö svar från Kammarkollegite i dag. De vidhåller att de skall sälja fabriken på öppna marknaden.
Tomten har ett fantastiskt läge och kommer att vara attraktiv för någon med gott om pengar.

Någon respekt för kulturvärden har Kammarkollegiet inte, enligt min mening.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 10 februari 2010, 17:32

Det finns hela lämningar också såvitt vad jag har förstått. :)

Stefan

Torin
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Torin » 10 februari 2010, 17:49

Ja, men finns det någon så komplett fabrik som denna?

Det tragiska är att Arvsfonden nu har beslutat att vår förening, som de facto är vår by, inte får överta fabriken. Den skall säljas på öppna marknaden.
Bilagor
bergl_tjarfabrik_7103.jpg
Nedervåningen vid Tjärfabriken
bergl_tjarfabrik_7103.jpg (55.01 KiB) Visad 2777 gånger

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 12 februari 2010, 07:49

Torin!!

Jag förstår att du är på jakt efter "hela anläggningar", men jag förmodar att du känner till att det var många bönder i synnerhet skogsområdena som hade kolning som bisyssla. Det finns som sagt vad smärre rester kvar i bl a Tierp socken i Uppland. Trodde att du var på jakt efter all historik kring tjära eller kolning som det hette förr, antar att det fortfarande finns detta intresse. :D

En länk som kanske kan bidra med lite grann.

Bebyggelseregistret
http://www.bebyggelseregistret.raa.se/c ... lcome.html

Där kanske du kan hitta någonting! :)

Jag är lite slutkörd efter nattens prövningar, hoppas bara att jag inte har ställt till med någonting nu. :lol:

Stefan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 9 april 2010, 08:11

Jag var slarvig att inte skriva upp titeln, men av den skyttenska samfundets bokserie skrevs en bok om tjärframställningen och tillhör referensbiblioteket på Carolina Revidiva(är full tillgänglig).

Men om du kommer till Uppsala så kan jag eventuellt visa var den där boken finns (förhoppningsvis har det inte blivit någon förflyttning då).

Stefan

Torin
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Torin » 12 juli 2010, 10:40

För er som vill veta vad som händer med tjärfabriken i Skattungbyn så kan jag här berätta:
Det händer INGENTING!

Arvsfonden beslutade att fastigheten skall säljas och lämnade det till en advokat.
Orsa sockensamfällighet lämnade ett bud, och advokaten kontaktade dem. Det är två månader sedan och inget har hänt.
Nu har sockensamfälligheten skrivit till kulturvårdande myndigheter och frågat varför ingen reaktion kommer på deras bud.

En privatperson har gjort en hemställan till länsantikvarien i Dalarna om att anläggningen måtte byggnadsminnesförklaras.

Under tiden växer skogen allt tätatare in på knutarna och snart är det åter vinter. Naturen kan snabbt förstöra en sådan här unik raritet, men ingen gör något. :cry:

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 15 juli 2010, 22:59

Jag har nog ett tips som är värt att försöka;
Ta kontakt med "Svenska byggnadsvårdföreningen".

http://www.byggnadsvard.se/

Dom kanske har något tips.

Stefan

Superkuf
Medlem

Inlägg av Superkuf » 19 juli 2010, 12:58

Intressant och behjärtansvärt.

Några konkreta tips i ärendet, även om du kanske redan använt dem eller bäst före-datum passerats.

a) Det borde finnas några journalister som skriver om industrihistoria / tidig industrialism (antagligen som sidoverksamhet vid sidan av normal ekonomijournalistik). De borde gilla såväl historien om tjärbruket som museum-förslaget. Gå på Dagens Industri och fråga vem som skriver om detta.

b) Universitetsvärlden borde ha en hel del industrihistoriker. Trä och dess biprodukter är (bortsett från kopparn) vad Sverige var mest känt för före 1850, men nu finns inget kvar av denna stora näringsgren utom ditt tjärbruk - det måste bevaras. Knyt upp ett "vetenskaplig råd" eller liknande bollplank med akademiker till museet.

c) Försäljningen av dödsboet torde vara ett verkligt högriskprojekt. Marken är antagligen inpyrd med det mesta och kan komma att kräva sanering innan man kan bygga något där. Har prover på mark och omgivning över huvud tagits? Hur är det med själva fastigheten - kommer några miljöregler ställa hinder för rivning (eller fördyra rivningsprocessen)? Gå på advokaten och ställ dessa frågor.

d) Och inte minst, eftersom vi är i Sverige - kommer det vara möjligt att få bygglov på tomten? Hur generös är kommunen med bygglov? Gäller strandskyddet? Hur många kan överklaga beslut?

Torin
Medlem
Kontakt:

Regler, bevarande av industrikultur

Inlägg av Torin » 8 mars 2011, 20:18

Jag är ordförande i föreningen Berglunds tjärfabrik www.tjarfabriken.se
Föreningen är i princip hela vår by, dvs Skattungbyn.
Vi har kämpat med Arvsfonden (Kammarkollegiet) för att få överta fabriken och där göra museum. Detta skulle innebära arbetstillfällen i byn, något att visa för turister, kurser i gamla måleritekniker, osv.
Först ansåg Arvsfonden att vi inte hade ekonomi och avslog att vi skulle ärva fabriken. Vi begärde omprövning och visade att länsantikvarien lovat bidra med 250,000 till reparationer osv. Men det blev nytt avslag.
Fabriken skulle säljas på öppna marknaden via advokat. Anledningen uppgavs vara att ett dösbo inte får gå med underskott.
Vid telefonkontakt med Arvsfonden försökte vi få fram hur mycket underskottet var, men det var omöjligt att få ett rakt besked. (det finns mer att berätta, se hemsidan)
I vilket fall sålde Arvsfonden hela anläggningen för en spottstyver, dvs 50,000 till en privatpersson som har planer på att sälja bostadshuset för att tjäna pengar på det unika och förnämliga läget.

Nu funderar jag på om man kan JO-anmäla myndigheten.
Det kan ju knappast vara att ta tillvara denna unika industrikultur.
Vilka regler finns egentligen för bevarande av sådant här?
Och vad skall man hänvisa till i en JO-anmälan.
Tacksam för alla tips.

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 8 mars 2011, 21:01

Sammanfogade "Regler, bevarande av industrikultur" med "Tjärfabriker" för att samla diskussionen i en tråd.

Torin
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Torin » 16 mars 2011, 20:00

Wooster skrev:Sammanfogade "Regler, bevarande av industrikultur" med "Tjärfabriker" för att samla diskussionen i en tråd.
:roll: Och som jag trodde.
Ingen ser detta och kommer med något konstruktivt.

Skriv svar