Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
-
Ressel
- Medlem
När jag och min kompis som också är ett stort sagan om ringen fan sitter och diskuterar sagan om ringen och råkar nämna gollum börjar tjejerna "åååå han är sååå söööööt!!" vi retar dom lite och berättar om gollums riktiga jag. Då blir dom arga

-
Gandalf
- Medlem
Rally skrev:Jag måste säga att han (Sméagol) är väldigt "söt" i filmen, och med rätta. Sméagol är en tragisk individ som försöker vara snäll och söker uppskattning och tycker om att leda Frodo och Sam på "rätt väg". Det är förmodligen något som tilltalar tonåringar och även andra. Men den andra (Gollum) är en vidrig liten sak. Han ser bara ringen. Ringen är nummer ett och Gollum påminner Sméagol hela tiden vad det är de behöver. Det är Gollum som är den starka, den som Sméagol hela tiden försöker kämpa emot men han är allt för svag för att lyckas. I slutscenen ser man deras kamp emot varandra och Sméagols förlust. Där ser man det vidriga i denna varelse.
Sméagol = Söt, gullig och faktiskt god
Gollum = Vidrig, slemmig, vriden i sinnet och ond.
/Rally
Jag har oxå tänkt precis så..
Att Gollum är en rigtig fuling, och att Sméagol är en trevlig grabb som bara vill hjälpa sim husbonde..
-
Den stegrande kamelen
- Medlem
-
Kontakt:
av Den stegrande kamelen » 22 januari 2003, 18:53
Gandalf skrev:Jag har oxå tänkt precis så..
Att Gollum är en rigtig fuling, och att Sméagol är en trevlig grabb som bara vill hjälpa sim husbonde..
Men det var ju Sméagol som strypte Déagol, långt innan Gollum fanns. Så någon särskilt trevlig prick var nog inte Slinke heller, så hob han var...
-
Rally
- Medlem
Ooops glömde visst hhrrm mordet på sin bror. Nåja...jag reviderar
Sméagol = hjälpsam (Det är gollum som tjänar på det inte Sméagol, och därför tillåter Gollum detta), Söt och gullig.
Gollum = vidrig, ond, självisk så in i helskotta och därav ond.
/Rally
-
Danne
- Medlem
Men det var ju Sméagol som strypte Déagol, långt innan Gollum fanns. Så någon särskilt trevlig prick var nog inte Slinke heller, så hob han var...
Jag tolkar det som att mordet på Déagol är Gollums första framträdande i Sméagols person. Det är ju Ringen som lockar fram Gollum i Sméagol.
...Vilket tyder på att filmskaparna gjort fel.
Jag håller inte med. Vi i publiken måste
se varför både Bilbo och Frodo känner medlidande med Sméagol, och inte bara hat, som Sam. Jag tycker filmskaparna har gått helt rätt i en mycket svår balansakt.
-
Flikkan
- Medlem
- Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)
Då Frodo säger att han känner medlidande för Gollum tycker jag iallafall att det inte hänt något som tyder på att han skulle kunna det. Scenen med repet mådde jag bara illa av, Gollum var så förskräckligt äckligt inte Gollum! Jag vet inte varför jag tycker så, men men...
-
Rally
- Medlem
Jag förstår inte riktigt ditt inlägg... Med Frodo känner medlidande för gollum pga att han förstår ringens makt och vad ringen skulle göra honom om han hade den i sin ägo en lika lång tid som Gollum hade haft den.
/Rally
-
Flikkan
- Medlem
- Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)
Jo, men det har han väl inte riktigt (lägg märke till ordet 'riktigt') hunnit fatta då.
-
Rally
- Medlem
Varför skulle inte Frodo ha kunnat koppla det han har sett hända med dem som har ägt ringen, blivit erbjudna den eller bara åtråt den, och sin egen situation. Bilbos, Galadriells, Gandlafs, Boromirs och sist men inte minst Sméagols uppträdande visar ju tydligt ringens makt över innehavaren. Och förutom Sauron har Sméagol ägt den längst. Jag tycker att man ser tydligt likheten mellan Bilbos ansikte, då han väser och vill ha ringen åter från Bilbo i Vattnadal, och Gollums.
Dessutom så börjar Frodo själv känna hur ringen tär och tynger honom.
/Rally
-
SAURON
- Ny medlem
tyckter det är synd dom gjorde honom så gullig..
har försökt föklara typ 2000 ggr för brudaran i klassen att denna varelsen är allt utom gullig...
kommer heller aldrig glömma när jag såg den på premiären när alla i publiken bara sa "åhhhhhhh" när de såg gollum......
-
Patrik
- Medlem
-
Kontakt:
Hur vill ni att Gollum ska se ut?
Som den där paddan som visades under Bilder?

-
Ressel
- Medlem
Hehe, den paddan var ju guld!
-
Flikkan
- Medlem
Som i Bakshis version, där är Gollum helt jävla klockren!
-
Gilithil
- Medlem
-
Kontakt:
Jag tror att det är i Shadow of the Past som det nämns att han rövar bort spädbarn och äter dem.
Jag tycker att Gollum känns för gullig i filmen, men han är ändå det som jag är mest nöjd med (det säger ungefär hur nöjd jag är med filmen)
-
beliona
- Ny medlem
Ohlmarks verkar ha tolkat det som om det är djur/fågelungar och inte människobarn, som Gollum äter. Jag tycker att det kan ligga något i detta, även om jag i allmänhet inte håller med den gamle gubben...