Om nordmenn som slåss for Finland: Fra hva jeg har lest var en betydelig andel av de 7000 (tallene varierer avhengig av kilde) nordmenn som gikk i tysk militærtjeneste motivert av Finlands sak. Det var tilfeller av konflikt mellom rent norske avdelinger og tysk kommandoapparat om dette, siden man insisterte på å delta i den "finske" delen av fronten (eks. SS-Skijegerbataljonen såvidt jeg minnes).
Jeg har også inntrykk av at dette fra historikernes ståsted ikke er mye forsket på slik at bastante konklusjoner om tall og motivasjonsfaktorer tør jeg ikke si noe kategorisk om. Noen ble til og med vervet i sterkt alkoholpåvirket tilstand på festligheter arrangert av Nasjonal Samling og våknet bakfulle med en signert kontrakt i hånden..
Det forenkler heller ikke saken at Finlands og Tysklands sak etter 1941 fra ett prinsipielt ståsted var sammenfallende. (dvs. fienden var uansett den samme, selv om de politiske strategiske målene selvfølgelig var forskjellige).
Personlig så tror jeg kanskje den enkleste forklaringen på hvorfor alle frontkjempere, uansett motivasjonsårsaker eller tjenestetype, ble kategorisert som landssvikere, var at folkets mening var så enstemmig og følelsesmessig sterkt involvert i oppgjøret med dem. Her lå det selvfølgelig ingen spesielt framtredende objektivitet til grunn, annet enn et sterkt nag til Tyskland og alle som hadde hjulpet dem. Dette er nok også forklaringen på at minnesmerket over norske falne i fortsettelseskrigen møtte motargumenter fra norsk hold. Slik jeg husker saken var det norske frontveteraner som stod bak oppsettelsen, men det er mulig jeg forveksler det med en annen sak. Ser man på minnesmerket jeg sikter til slik det ble, så er teksten skrevet med SS-runer, en sterk symboleffekt for de som måtte være gamle til å huske tysk okkupasjon.

sammenlignes med:

Før 1939-40 var det i Norge som i de fleste andre vest-europeiske land kommunistiske strømninger som regjeringene var bekymret for. Frykten for revolusjon forsvant på et tidligere tidspunkt, men det eksisterte vedvarende sterke sympatier for den Sovjetkommunistiske modellen i arbeiderbevegelsen. Angrepet på Finland ødela denne sympatien totalt, slik at å gå i Sovjetisk tjeneste på et senere tidspunkt ble uansett moralsk tvilsomt i norske folks øyne, selv om det var for å bekjempe tyske styrker.
Jeg håper man forsker mer på dette fra historisk hold, dette er fortsatt et underdokumentert kapittel i norsk historie.