Men hur står sig SIG o. SSG mot de mer etablerade specialförbanden
som finns i vår omvärld ?
Bra!ola skrev:
MD650 skrev:Bra!ola skrev:
Hej Tsar (Nikolaj II eller?Tsar skrev:Jag har inte haft möjlighet att bekanta mig med boken än men planerar att göra det så fort tid ges. Trevligt för övrigt att författaren ägnar tid åt att diskutera sin egen bok.
Av rent intresse, i vilken omfattning beskrivs Flygbasjägarskolan och vilket omdöme får förbandet?
Tja, med tanke på ämnets känsliga natur så ska man inte räkna med mer fylliga framställningar i öppna miljöer.ola skrev:MD650 skrev:Bra!ola skrev:
snabbt...rakt svar utan krusiduler...
Det är alltid lite känsligt kring SF men de svenska SF-förbanden har gott renommé bland övriga länders SF-förband.Richard J skrev:
Tja, med tanke på ämnets känsliga natur så ska man inte räkna med mer fylliga framställningar i öppna miljöer.
Källa WikipediaSSG rekryterar personal med svenskt medborgarskap ur såväl officerskadern som bland dem som fullgjort sin militära grundutbildning. Förbandet blev känt för den breda allmänheten i samband med artiklar och rapporter i massmedia omkring 10 april 2002, då personal ur SSG tjänstgjort i Afghanistan som en del av International Security Assistance Force (ISAF). Det blev aktuellt igen i slutet av november 2005 när två medlemmar i SSG dog och två andra skadades till följd av att det fordon de färdades i drabbades av ett oriktat bombattentat i norra Afghanistan.
Den hade jag bommat, vad var det om?MD650 skrev:(bl.a. var de norska SF-förbanden ute i kylan för ett antal år sedan) så får man ta konsekvenserna.
Har tyvärr inga fler detlajer kring det.NIL skrev:
Den hade jag bommat, vad var det om?
Det är det som är frågan d.v.s. var ska man dra gränsen.Erik Ljungberg skrev:En liten reflektion angående framförallt Svenska elitförband.
Är det igentligen möjligt att kalla något elitförband efter enbart 12 månaders utbildning och ingen stridserfarenhet, vare sig hos förbandet eller hos utbildarna? Viss, väldigt begränas stridserfarenhet, finns kanske hos vissa utbildare.
/Erik Ljungberg