Quiz: Sevärdheter
Re: Quiz, sevärdheter
Mycket interesant sevardhet for utlandska turister finns i Stockholm. Det ar Centralbadet pa Drottninggatan 88A.
Badhuset ar byggd i jugendstil (seccession) av Gustav Klemming i borjan av nittonhundratalet. Det finns bara nagra simbassanger i Europa i samma stil (i Ungern i Budapest i Munchen och i Goteborg) .Badanstalten har mycket fin modernt yttre och inredning. Har allt som en turist med pengar vill ha. Restaurang, tenisplan, solterass. romersk, ungersk turkisk bad, alkoholbar, bassang for barn, solarium kunnig och hjalpsam personal. Jag forstar inte varfor stockholms stads turistmyndigheter informerar inte utlanska turister som har mer pengar an genomsnittet att Centralbadet finns
Badhuset ar byggd i jugendstil (seccession) av Gustav Klemming i borjan av nittonhundratalet. Det finns bara nagra simbassanger i Europa i samma stil (i Ungern i Budapest i Munchen och i Goteborg) .Badanstalten har mycket fin modernt yttre och inredning. Har allt som en turist med pengar vill ha. Restaurang, tenisplan, solterass. romersk, ungersk turkisk bad, alkoholbar, bassang for barn, solarium kunnig och hjalpsam personal. Jag forstar inte varfor stockholms stads turistmyndigheter informerar inte utlanska turister som har mer pengar an genomsnittet att Centralbadet finns
Hmmm...dykvärdheter. Ser mest ut som AMOCO CADIZ - men k a n vara systern AMOCO HAVEN.....
Den förra vid Portsall Rocks, den senare vid Genua???
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2026
...tyvärr varken eller, varjag - Europa stämmer, men mer norrut - fartyget ligger på ett djup av 70 meter, men överdelen bara 30 meter under havsytan...Hmmm...dykvärdheter. Ser mest ut som AMOCO CADIZ - men k a n vara systern AMOCO HAVEN.....
Hans K
- sveahk
...
Hans K
- sveahk
Här är utgångspunkten för att komma till vraket...
Hans K
Detta vrak kände jag inte till.....det m/v Fu Shan Hai, ligger nw om Bornholm, Varjag
- sveahk
...med väl dold glädje, ej skade-, noteras de sällan sedda kryphålen i varjags encyklopediska vetandeDetta vrak kände jag inte till.....
Fu Shan Hai, sjönk i maj 2003 norr om Bornholm, efter att ha blivit rammad av polska containerfartyget Gdynia. Lasten bestod av gödningsmedel, som troligtvis inte ledde till alltför stora ökologiska problem för vatten, djur och fauna, kanske tvärtom?
Värre var de par tusen liter olja som ett par dagar senare nådde den skånska kusten, OCH detta var olyckligtvis samma dag som Saab schemalagt sin pressvisning av nya Saab 9-3 Cabriolet på en av de drabbade stränderna.
Varjag dyker igen!
Hans K
Tack sveahk - denna gång dyker Varjag i sina minnen.....påsken 1970, vid rorkulten i min båt ute på öppna havet vid tre-tiden på kristallklara becksvara natten och med ögon med 110%-ig mörkersyn - ser jag denna....
INGET fotografi - kan ge rättvisa åt den synen! Bäst kan jag beskriva den; som ett 200-litersfat av gnistrande diamanter - uthällda på en himmel av svart sammet......Ett ögonblick serverat av Gud och förunnat få under så ideala förhållanden
Vad var det jag såg?, Varjag
INGET fotografi - kan ge rättvisa åt den synen! Bäst kan jag beskriva den; som ett 200-litersfat av gnistrande diamanter - uthällda på en himmel av svart sammet......Ett ögonblick serverat av Gud och förunnat få under så ideala förhållanden
Vad var det jag såg?, Varjag
- Bilagor
-
- oförglömlig syn.jpg (66.53 KiB) Visad 437 gånger
- sveahk
...jag kan bara lyckönska dig till att ha fått uppleva ett sådant ögonblick!
http://en.wikipedia.org/wiki/Comet_Bennett
Hans K
Hans K
Visst var det Bennett-kometen - som kom från ingenstans - och ojämförbart millionerggr bättre än den beramade Halleys-Återkomst - som bara visade hur ytterst vanskliga astronomernas ''beräkningar'' ärosveahk skrev:...jag kan bara lyckönska dig till att ha fått uppleva ett sådant ögonblick!http://en.wikipedia.org/wiki/Comet_Bennett
Hans K
Din fråga, Varjag
- sveahk
Tack varjag - tillbaka på jorden, den här skurrila skulpturen har i högsta grad med en svensk i utlandet att göra - där den också är placerad, men var...och vem ska det föreställa?
Hans K
Carl von Linne?
- sveahk
Inte dåligt, Palpatine, inte dåligt...men nej, ej Linné - men, det stämmer, även den sökta personen hade en hel del med blommor och bin att göra...!
Hans K
Hans K
- sveahk
...statyn står inte på denna ö...
Hans K
- sveahk
...svensken i utlandet var av kungligt blod - som det heter...
Hans K
Hans K