Mystiska Träd

Skriv svar
Torin
Medlem
Kontakt:

Mystiska Träd

Inlägg av Torin » 26 november 2009, 19:12

Det finns många träd i Sverige som kan berätta de mest fantastiska historier. De kan ha varit offerträd eller ha låtit kungligheter vattna deras rötter. I en del träd har kungligheterna gömt sig för förföljande fiender. I Vårgårda står däremot ett träd vid Algustorps kyrka där den onde har gömt sig i kronan. Åk inte dit, han kan komma loss!

Vid Norn i Hedemora finns ett träd och en sten som botar sjukdomar. I stenen har folk slagit in mynt.

Sjukdomsbotande träd finns det gott om, ett sådant finns vid Dan Anderssons Skattlösa berg.

I Rödeby-ek ej långt från Karlskrona hittade man ett lik inuti trädet, mordgåtan är ännu inte löst.

Sveriges äldsta träd 1000 år, har man länge trott var Rumskulla eken inte långt från Vimmerby, men nu finns det träd som är över 8000 år. De finns på Härjehognas fjällsluttningarna vid Njupeskär, Sveriges högsta vattenfall.
-----------
Det här var några exempel på vad jag jobbar med. Titta gärna in på http://www.mystiska.se
Där kan man just nu läsa om en gran, något som bör vara aktuellt i juletid. Fredrik heter den.
Hälsningar Göran NK Torin
http://www.mystiska.se

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Re: Mystiska Träd

Inlägg av Anders Nyman » 5 december 2009, 10:30

Strax utanför Falun om man åker riksvägen från Borlänge,, så finns det en gamml tall, där vandringsmän brukade sätta sej och vila i forna dagar och ta sej en liten sup med sina vandringskolleger innan de fortsatte att vanndra in i Falun. Å, denna Tall har gett sitt namn åt det närliggande köpcentret som ligger några hundra meter bortanför tallen. Köpcentret heter kort och gott "TALLEN". Men det är väl inget speciellt med detta, bara lite kuriosa om just äldre träd. :)

Torin
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Torin » 5 december 2009, 12:11

Och inte nog med det. Trädet har givit namn åt busshållplatsen som heter, ja just det !Tallen
Bild
Hälsningar Göran NK Torin
http://www.mystiska.se

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 5 december 2009, 15:45

Finns det fler roliga exempel där träd har givit namn åt sin omgivning? :D

Torin
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Torin » 11 december 2009, 17:06

Till alla som tvivlar på tomtens existens.
Han finns!
Jag har träffat ögonvittnen och sett resultatet av att någon förnärmat honom.
se www.mystiska.se

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 12 december 2009, 18:52

Torin skrev:Till alla som tvivlar på tomtens existens.
Han finns!
Jag har träffat ögonvittnen och sett resultatet av att någon förnärmat honom.
se http://www.mystiska.se
Väldigt intressant hemsida, hemtrevligt. Jag har själv bott i skogarna utanför Mora i mitten av 90-talet, där ute (vimo) fanns det verkligen många roliga och intressanta träd. Man hörde Lodjur på morgnar när man var ut med hunden, å med lite inlevelse så kunnde man höra när man var ute och gick på vintern Tomten vanndra i skogen. Det var verkligen ljuvligt att bo så där mitt i ödsligheten. :D

Torin
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Torin » 19 januari 2010, 18:39

Nu kan man läsa om en ny sed att offra till träd, på www.mystiska.se

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 19 januari 2010, 21:12

Att människor offrats och hängts upp i träd i Norden är väl inte belagt. Och de fåtal källor som påstår att så skedde byggde väl på hörsägen och är väl dessutom att anse tendensiösa?

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 20 januari 2010, 06:37

Har för mej att det är på Medeltidsmuseet i Stockholm, som de har gjort en rekonstruktion där det hänger pappmänniskor i ett träd, ska väl föreställa något från Medeltiden, tror det var där jag såg detta för något år sedan när jag var dit. :oops:

Piankhy
Medlem

Inlägg av Piankhy » 21 januari 2010, 17:00

Även utanför Skandinavien vördade de gamla Germanerna träd, vilket exemplet med Tors ek i Fritzlar i Tyskland visar:

http://en.wikipedia.org/wiki/Thor's_Oak

För inte så länge sedan lär det ha förekommit att en liten träbit som påstods vara en bit av Tors ek såldes på E-bay.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 21 januari 2010, 19:32

Anders Nyman skrev:Har för mej att det är på Medeltidsmuseet i Stockholm, som de har gjort en rekonstruktion där det hänger pappmänniskor i ett träd, ska väl föreställa något från Medeltiden, tror det var där jag såg detta för något år sedan när jag var dit. :oops:
Döda människor hängande i trän behöver ju inte nödvändigtvis betyda att de var offrade. Runt om i världen har det ju varit praxis att hänga upp döda fiender, kriminella och dylikt som varnande exempel.

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 9 augusti 2010, 19:45

I Går var jag på ett ställe några mil in i skogen utanför Borlänge, å stötte då på en Informations skylt vid en gammal Tall, Informations skylten handlade om Tallen, å den heter Smöjtallen.. Å, är ett träd där folk förr i tiden drog sina små Barn igenom stora Trädrötter för att Hålla Barnen Friska.. Jag sökte på "smöjtall" men fann inte så mycket som står om det. Fanns några rader skrivna i Länken jag Bifogar,, www.finnsam.org/finnsamkonferenser/h_97/fagelsjo.htm Finns det någon som har mer uppgifter om dessa Smöjtallar.. :milwink:

Skriv svar