Quiz: Finlands historia
Re: Quiz: Finlands historia
Jo, det kan man väl säga... kanske. Men stugan bär namnet av den som fick den - till sin födelsedag 
Ahhh... har ju sett bilden för ett tag sedan.... Nåt med IR 13???Schwemppa skrev:Jo, det kan man väl säga... kanske. Men stugan bär namnet av den som fick den - till sin födelsedag
Tyvärr, det blir att gå högre upp i kommandokedjan än enskilda regementen. De som byggde stugan var från många olika regementen, men de var alla skickliga timmermän. 
Här är en bild som visar hur det ser ut idag, och en som visar när husbonden själv var på plats... 
- Bilagor
-
- stuga2.jpg (26.16 KiB) Visad 495 gånger
-
- stuga3.jpg (17.96 KiB) Visad 495 gånger
Visst måste det vara Marskens Stuga som soldaterna byggde under fortsättningskriget åt överbefälhavaren som födelsedagsgåva?
Om det är den så står den (enligt min hustru) numera i trakten av Forssa.
Fast jag kanske är helt fel ute....
Om det är den så står den (enligt min hustru) numera i trakten av Forssa.
Fast jag kanske är helt fel ute....
Visst är det Marskens jaktstuga. (Jag trodde den skulle vara lätt...)
Lago frågar.
Lago frågar.
Både en historie- och litteraturfråga: I vilken mycket kritiserad (åtminstone i början) bok från 1800-talet sägs det följande:
"Låt oss färdas till Heinolas berömda och mäkta stora bataljon som somrarna igenom exercerar och regerar på Parola malm. Denna paragraf kan vi begrunda, erinrande oss, att kronan står på sina gossars sida!"
"Låt oss färdas till Heinolas berömda och mäkta stora bataljon som somrarna igenom exercerar och regerar på Parola malm. Denna paragraf kan vi begrunda, erinrande oss, att kronan står på sina gossars sida!"
Det är ju nästan som man kommer att tänka på inledningen i "Okänd soldat"...
Men, allvarligt talat, Aleksis Kivi och "Sju Bröder" är det visstnog fråga om.
Men, allvarligt talat, Aleksis Kivi och "Sju Bröder" är det visstnog fråga om.
Visst är det så. Varför han fick en sådan nedgörande kritik för boken har jag aldrig förstått men kritikerna tystnade efter hand. Förstod man kanske inte i början att boken är en sorts beskrivning över Finlands utveckling från jägar- och samlarsamhälle till bondesamhälle?
Mauri Kunnas har för övrigt skrivit en fantastiskt trevlig bok som heter "De sju hundbröderna".
Schwemppa har bollen.
Mauri Kunnas har för övrigt skrivit en fantastiskt trevlig bok som heter "De sju hundbröderna".
Schwemppa har bollen.
Ja, säg det... Här har vi en herre med smak för det goda.
- Bilagor
-
- kändherre.jpg (15.99 KiB) Visad 454 gånger
-
Falckkjelle
- Medlem
Överste Sandels!
Kjelle
Kjelle
Javisst
Falkkjelle frågar.
-
Falckkjelle
- Medlem
Tack Schwemppa, det var ganska lätt, jag satt med översten i handen när jag läste frågan!!
Vi flyttar oss lite söderut för min lilla fråga.
Berömt litet hus... Varför? Bonus för platsen/orten. Kjelle
Vi flyttar oss lite söderut för min lilla fråga.
Berömt litet hus... Varför? Bonus för platsen/orten. Kjelle
Lepikko "torp" i Pielavesi, där Urho Kekkonen föddes.
Det är egentligen inte ett torp, utan ett hus. Kekkonen ville framhålla sitt anspråkslösa ursprung och sade att han hade fötts i ett rökpörte utan skorsten. Hans far hade kort före födelsen byggt spis och skorsten i huset...
Det är egentligen inte ett torp, utan ett hus. Kekkonen ville framhålla sitt anspråkslösa ursprung och sade att han hade fötts i ett rökpörte utan skorsten. Hans far hade kort före födelsen byggt spis och skorsten i huset...