Hmm... XIV och XVI är väldigt likt. Sen stavas Johan och Gustav likadant, så...Someone skrev:Nä.. jag skrev inte vår kung.. utan den 14:e
Legolas
- D. Andersson
- Medlem
Re: ...
Re: ...
HÄHäHÄHaldir skrev:Hmm... XIV och XVI är väldigt likt. Sen stavas Johan och Gustav likadant, så...Someone skrev:Nä.. jag skrev inte vår kung.. utan den 14:e
Legolas
Har hittat något om Legolas i De förlorade sagornas bok del 2, där det står att han tillhörde Trädets hus av Gondolin och var en av dom som ledde flykten just därifrån efter Melkors anfall. Det som står att läsa om denne Legolas tyder på att det just är han som senare i tredja åldern tillhör brödraskapet, detta går emot det jag tidigare trodde mig veta, men läs själva, sidorna är 245, 248, 250, 277, 281, 431.
- D. Andersson
- Medlem
- Den stegrande kamelen
- Medlem
- Kontakt:
För alla Legolas-fantaster (eller bågskyttedito) är den här artikeln att rekommendera. Det är en väldigt detaljerad titt på allas vår favoritalvs bågskytte. Den ger också ytterligare en bra inblick i hur otroligt noga med detaljerna Peter Jackson & Co har varit. Jag blir mer imponerad av gänget bakom filmerna för varje artikel jag läser!

Jag tycker också att han är överdriven i filmen. Men när jag läser böckerna tänker jag inte på filmerna. Då är han samma gamla Legolas igen.
Angående debatten om att Legolas skulle vara från Gondolin så tycker inte jag att det verkar rimligt. De mesta i DFSG verkar konstigt. Dessutom är som någon nämnde Legolas en sindar alv i LOTR om han bodde i Gondolin måste han ha varit en noldor alv. Jag kan tänka mig att Legolas ligger på samma ålder som Elladan och Elrohir ungefär, dvs ca 2500 år...
Angående debatten om att Legolas skulle vara från Gondolin så tycker inte jag att det verkar rimligt. De mesta i DFSG verkar konstigt. Dessutom är som någon nämnde Legolas en sindar alv i LOTR om han bodde i Gondolin måste han ha varit en noldor alv. Jag kan tänka mig att Legolas ligger på samma ålder som Elladan och Elrohir ungefär, dvs ca 2500 år...
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt: