Enligt Per Arvidsson i hans bok "Utvecklingen av automatkarbinen och dess tillbehör"
(
http://www.milpress.se/Utvecklingenavau ... rbinen.htm)
...har samtliga Ak5 samma egenspridning, dvs kapningen av pipan har inte gett sämre precison. Dock är ju utgångshastigheten minskad som konstaterad.
Personligen, vilket ju är mer tycka än något annat... skulle jag hellre haft en längre pipa och behållt utgångshastigheten. Men, samtidigt om mitt vapen är smidigare/"snabbare" och får mig att träffa bättre och oftare så kan jag tycka övriga detaljer är mindre relevanta.
7.62 i all ära, men det är
tungt med ammunitionen, jag tar hellre fler 5.56 än färre 7.62 i de scenarion vi kan tänka oss för Svenska trupp, dvs verksamheten på hemmaplan samt den verksamheten vi bedriver utomlands.
Dvs 5.56 buret över tiden i form av Ak5 samt Ksp90, men komplettera gärna med Ksp58... vilket ju är på gång, bl.a monterat på Galten.
Mer skjututb. mer övning och ev. en utveckling på riktmedelsfronten där det finns fler alt. för de befintliga vapen vi har, ex: förstoringstillsats till det rödpunktsikte vi har, eller kanske ACOG?