Band of brothers
Apropå "A bridge Too Far". Där har vi ett bra exempel på en händelse som många på forumet skulle tycka vara otrolig om vi nu inte visste att det faktiskt hänt.
Jag tänker på den mekaniserade SS-spaningsbataljonen som anföll över bron och nästan blev helt utraderade av brittiska fallskärmsjägare beväpnande med gevär, kulsprutepistoler och en och annan Piat.
Tyskarna var dessutom härdade veteraner från östfronten. (kanske lite för kaxiga)
/Gribing
Jag tänker på den mekaniserade SS-spaningsbataljonen som anföll över bron och nästan blev helt utraderade av brittiska fallskärmsjägare beväpnande med gevär, kulsprutepistoler och en och annan Piat.
Tyskarna var dessutom härdade veteraner från östfronten. (kanske lite för kaxiga)
/Gribing
- CJBackfire
- Medlem
Intressant debatt det här. Alla som klagar det minsta på tyskarna är "tyskhatare", SS skall ALLTID vara oslagbart. Mängder av scener är "orealistiska" detta sagt av folk som aldrig själva varit i krig eller i vissa fall ens gjort värnplikten. Vissa filmer som ex Vinterkriget, das Boot framställs som "mer realistiska" trots att dom filmerna inte ens i närheten bygger på verkliga händelser.
(Kanske flera orsaker: hjältarna är inte amerikaner, gjorda i Europa och det är ryssar/sjömän som mejas ned)
Själv har jag lite svårt att bedöma serien, jag tycker den är underhållande att se på och bryr mig inte om vissa saker är "overkliga" eller "så där gör man inte i verkligheten". Den enda erfarenheten av krig jag har är några FN tjänster i Bosnien (innan USA kom och det blev betald semester att vara där) och där insåg man rätt fort vilka extremt märkliga situationer som kan uppstå och att verkligheten skiljde sig väldigt mycket jämför med värnplikten. I mitt civila yrke är jag polis och där kan man verkligen få stöta på de mest märkliga beteenden från helt vanliga människor under måttligt stressade förhållanden. (man som skäller på sin fastklämda hustru i bilolycka för att han kommer komma för sent till jobbet) När sånt händer civilt har man lite större förståelse för att än konstigare saker händer i krig
(Kanske flera orsaker: hjältarna är inte amerikaner, gjorda i Europa och det är ryssar/sjömän som mejas ned)
Själv har jag lite svårt att bedöma serien, jag tycker den är underhållande att se på och bryr mig inte om vissa saker är "overkliga" eller "så där gör man inte i verkligheten". Den enda erfarenheten av krig jag har är några FN tjänster i Bosnien (innan USA kom och det blev betald semester att vara där) och där insåg man rätt fort vilka extremt märkliga situationer som kan uppstå och att verkligheten skiljde sig väldigt mycket jämför med värnplikten. I mitt civila yrke är jag polis och där kan man verkligen få stöta på de mest märkliga beteenden från helt vanliga människor under måttligt stressade förhållanden. (man som skäller på sin fastklämda hustru i bilolycka för att han kommer komma för sent till jobbet) När sånt händer civilt har man lite större förståelse för att än konstigare saker händer i krig
- Mathias Forsberg
- Medlem
Jag vet inte om jag faller inom din kategori... men jag instämmer till viss del. Man fick intrycket att amerikanerna legat vakna hela natten och inväntat ett tyskt motanfall. Amerikanerna beskrev ju dock sin förvåning över avsaknaden av vaktposter.Johan Elisson skrev: Är det verkligen ingen "vuxen-och-förståndig-och-som-gjort-lumpen-och-som-inte-är-pro-tysk"-person *ironi* (syftar på Kompanichefen, Hellqvist och Patrik om ingen förstår det) som tycker att scenen verkar det minsta konstig?![]()
/Johan
Det märkliga var dock att det kom soldater från krönet springande nedåt. Ett mycket märkligt agerande.
Kvaliteten på soldaterna borde heller inte ha varit så dålig. De måste ha kommit från 9/10. SS-Pz.Div, knappst några pajasenenheter. En del SS-Ersatzbataljoner (bl. a HJ's) fanns i Arnhemområdet men knappast ned mot Rhen/Maas. Dessa divisioner förlorade mycket av sitt infanteri i Normandie och en del tyskt manskap var säkerligen oerfaret. Dock så stred de mycket kompetent mot Red Devils kring Arnhem en vecka innan detta avsnitt, så någon erfarenhet borde de ha?
Man får skylla på Hollywood: så här ser det ut i nästan alla amerikanska WWII-filmer. Har de till slut hittat en sekvens då det verkligen gick till på detta viset så tror man att det är samma skit
/Forsberg
-
Kompanichefen
- Medlem
Nja, nu tycker jag att du är lite väl orättvis. Som exempel kan jag nämna då jag såg filmen Okänd soldat för första gången, på premiären. Jag hade förmånen (?) att sitta vid en grupp finska (som det skulle visa sig senare) veteraner som kommenterade filmen livligt. Först blev jag irriterad, men vartefter blev jag allt mer intresserad. Deras uppfattning var att filmen stundtals var riktigt realisistisk. Också när det gäller Private Ryan har jag läst om amerikanska veteraner som såg den inledande landstigningsscenen som enligt dem var väldigt realistisk. Med det har jag alltså bara läst och jag vet inte om det är sant. Visst finns det väl filmer som fläckvis är realistiska?Vissa filmer som ex Vinterkriget, das Boot framställs som "mer realistiska" trots att dom filmerna inte ens i närheten bygger på verkliga händelser.
När det gäller Bosnien så håller jag till viss del med om att det var en väsentlig skillnad mellan de första missionerna och då USA klev in. Det har jag själv erfarenhet av. Men att därifrån kalla det för "betald semester" tycker jag är väl magstarkt, särskilt när folk dog där nere i sin tjänsteutövning.
I övrigt håller jag med dig. Just det här att man blir kallad för "tyskhatare" vid minsta kritik mot tyskarna är lite speciellt.
--
- Private Snafu
- Medlem
En sak som jag sett nämnas ett par gångeri diskussionen är avrättningen av fångar som Speirs antyds göra i "Day of days". Om jag förstått det hela rätt så framkom det aldrig i vare sig avsnittet eller verkligheten om han verkligen skjöt dem. Var inne på http://www.101airborneww2.com och hittade följande.
Då är det bara att se fram emot nästa avsnitt "Bastogne" om två veckor. Handlar om Medic Roe om jag inte minns fel.
(Speirs gör en sak förresten i ett av de kommande avsnitten som säkert kommer att vålla lite debatt liknande den som varit om "Crossroads")At any rate, of all the stories attributed to Lt Speirs the cigarette one is the most apocryphal, as I've never found an eyewitness to the event. Malarkey says he heard a Tommygun firing in the rear on the day of the attack on Carentan, shortly before the attack commenced. He was told that the sound was Speirs shooting PWs after giving them cigarettes. Dick Winters told me the story in 1989, but he had heard it happened at Bastogne. Neither of them witnessed the incident, nor did Lt Gibson, who first related the tale to Ambrose. Art DiMarzio, a Dog Company trooper who always accompanied Lt Speirs on patrols also had no knowledge of the cigarette incident, although he did witness other similar incidents. So, it is debatable whether this actually happened.
Då är det bara att se fram emot nästa avsnitt "Bastogne" om två veckor. Handlar om Medic Roe om jag inte minns fel.
>>Gribing
Känner igen det där, att jaga infanterister med strv är kul! Roligast var när de började slänga av sig ryggsäckar etc under "flykten" för att snabbare komma därifrån! :lol:
När det gäller denaste avsnittet av BoB var det enda jag reagerade nämnvärt på avsaknaden av tyska vaktposter. De visste trots allt att det fanns fiender i den riktningen efter eldöverfallet på kvällen.
Jag är också sugen att veta vilka tyskarna sköt på på natten, fick man veta det?
Tyskarnas reaktion vid själva anfallet anser jag inte så anmärkningsvärd. De var helt oförberedda och visste inte hur många som anföll och vartifrån. När sedan några börjar springa är det lätt till panik.
Det som avsaknades var någon som tog initiativ och såg till att bryta paniken (jämför Winters agerande när de blir påskjutna vid Carentan). Dock kan man disskutera om de trupper som var där inte borde innehålla någon/några erfarna soldater el befäl som kunde ta det initiativet.
Känner igen det där, att jaga infanterister med strv är kul! Roligast var när de började slänga av sig ryggsäckar etc under "flykten" för att snabbare komma därifrån! :lol:
När det gäller denaste avsnittet av BoB var det enda jag reagerade nämnvärt på avsaknaden av tyska vaktposter. De visste trots allt att det fanns fiender i den riktningen efter eldöverfallet på kvällen.
Jag är också sugen att veta vilka tyskarna sköt på på natten, fick man veta det?
Tyskarnas reaktion vid själva anfallet anser jag inte så anmärkningsvärd. De var helt oförberedda och visste inte hur många som anföll och vartifrån. När sedan några börjar springa är det lätt till panik.
Det som avsaknades var någon som tog initiativ och såg till att bryta paniken (jämför Winters agerande när de blir påskjutna vid Carentan). Dock kan man disskutera om de trupper som var där inte borde innehålla någon/några erfarna soldater el befäl som kunde ta det initiativet.
Väldigt off topic men ändå.
Absolut inget ont om dom som var nere under IFOR och SFOR tiden. Dom gjorde ett jättejobb. Att vissa blev skadade och dog är oerhört tragiskt för alla som var med samt för de anhöriga. Ingen skall behöva bli skadad eller dö under en mission, hotbilder skall tas på största allvar och risker skall minimeras. Hellre ett "sämre jobb" än att man tar onödiga risker.
Mitt uttryck "betald semester" står BARA för mig och den tjänst jag hade på "första IFOR" bataljonen. Då jag tyckte, jämfört med hur det var tidigare, var just det en betald semester. Hotnivån var mycket lägre, allt mycket mer civiliserat, officerare åkte runt på baccisresor och agerade mest krigsturister. Jag tyckte inte jag uträttade något av värde i just MIN befattning. Kanske lite klantigt av mig att generalisera över hela bataljonen om semester och det ber jag om ursäkt för.
Absolut inget ont om dom som var nere under IFOR och SFOR tiden. Dom gjorde ett jättejobb. Att vissa blev skadade och dog är oerhört tragiskt för alla som var med samt för de anhöriga. Ingen skall behöva bli skadad eller dö under en mission, hotbilder skall tas på största allvar och risker skall minimeras. Hellre ett "sämre jobb" än att man tar onödiga risker.
Mitt uttryck "betald semester" står BARA för mig och den tjänst jag hade på "första IFOR" bataljonen. Då jag tyckte, jämfört med hur det var tidigare, var just det en betald semester. Hotnivån var mycket lägre, allt mycket mer civiliserat, officerare åkte runt på baccisresor och agerade mest krigsturister. Jag tyckte inte jag uträttade något av värde i just MIN befattning. Kanske lite klantigt av mig att generalisera över hela bataljonen om semester och det ber jag om ursäkt för.
- subskipper
- Medlem
Kan väl inflika att anledningen till att Winters höll kvar sina män i deras ställningar var att han trodde att tyskarna hade vaktposter ute, redo att göra ned amerikanerna så fort de salog till reträtt. Tyskarna trodde av någon anledning att amerikanerna dunstat efter den nattliga sammandrabbningen.
Att det kommer tyskar dimpandes ner för krönet berodde på att det fanns ytterligare ett kompani(?) SS på andra sidan vägen. Dessa rusade sedan över vägen och några damp således ner mitt i den amerikanska elden. Hade de haft vaktposter på vägen och vid dikeskanterna hade det aldrig hänt.
~Henric Edwards
Att det kommer tyskar dimpandes ner för krönet berodde på att det fanns ytterligare ett kompani(?) SS på andra sidan vägen. Dessa rusade sedan över vägen och några damp således ner mitt i den amerikanska elden. Hade de haft vaktposter på vägen och vid dikeskanterna hade det aldrig hänt.
~Henric Edwards
-
Kompanichefen
- Medlem
- Johan Elisson
- Medlem
Jag tycker fortfarande att BoB är en görbra och realistisk serie. Jag har aldrig påstått något annat.
Jag tycker också fortfarande att tyskarnas beteende var lite väl, tja, vad ska man säga, Hollywood.
Jag håller också med Forsberg om det sista han skriver. Det kan mycket väl vara Hollywoods fel att det är som det är.
Jag anser också att man kan uttala sig om krigshändelser utan att ha gjort lumpen, trots att vissa verkar tycka tvärt om.
Och slutligen vill jag precis som Kompanichefen se en serie om tyska fallskärmsjägare, både i uppgång och nedgång. Mussolini räddas Skorzenys grabbar skulle kunna vara ännu ett avsnitt.
/Johan
Jag tycker också fortfarande att tyskarnas beteende var lite väl, tja, vad ska man säga, Hollywood.
Jag håller också med Forsberg om det sista han skriver. Det kan mycket väl vara Hollywoods fel att det är som det är.
Jag anser också att man kan uttala sig om krigshändelser utan att ha gjort lumpen, trots att vissa verkar tycka tvärt om.
Och slutligen vill jag precis som Kompanichefen se en serie om tyska fallskärmsjägare, både i uppgång och nedgång. Mussolini räddas Skorzenys grabbar skulle kunna vara ännu ett avsnitt.
/Johan