Norska krigsbarn/ Rumänska folktyskar . Samband ?

Lawrence
Utsparkad

Re: Norska krigsbarn/ Rumänska folktyskar . Samband ?

Inlägg av Lawrence » 19 oktober 2009, 23:01

Stilleben : du måste motivera dina påståenden, inte bara slänga iväg kommentarer mot min person.

Lawrence
Utsparkad

Inlägg av Lawrence » 19 oktober 2009, 23:18

G:son : På det personliga planet respekterar och känner jag, med dina givetvis - svåra minnen, och förluster.

Att det finns en debatt om de finska evakuerade barnen, framkom i somras,bl.a. i Expressens artikelserie(kulturen) om Finland. Intressant, läs den... Ja - det fanns förstås tyska krigsbarn i Finland, men vem pratar om dem ? Varför finns ingen debatt i Sverige, om barnen i Leningrad, 1941-44, det blir ju vägg-i-vägg liksom, inte ens Arnstad vågar ta i det.
(Jo- om Akademien ger Nobelpris till någon författare med rötter i Leningrad kanske, eller gör en spelfilm, annars finns förstås inte de ryska barnen, vare sig i Karelen, eller vid Neva.)

Det handlar mer om Sveriges attityd faktiskt, tar inte Sverige ansvar som norska regeringen gör, i policyfrågor. Visst - det är en skugga i de svensk/finsk/ryska relationerna. Men det är ju 65 år sedan, och borde inte vara helt djupfryst, det heller.

Användarvisningsbild
G:son
Medlem

Inlägg av G:son » 19 oktober 2009, 23:43

Lawrence skrev:G:son : På det personliga planet respekterar och känner jag, med dina givetvis - svåra minnen, och förluster.
Eftersom vi inte känner varann, är det inte nödvändigt att känna någonting sådant. Och det handlar ju inte om mina minnen, utan om sådant som har berättats åt mig. Jag använder dem endast till att belysa vilken smörja du skriver.

/G:son

Användarvisningsbild
Niedzwiadek
Medlem

Inlägg av Niedzwiadek » 20 oktober 2009, 00:08

Lawrence skrev:
Varför finns ingen debatt i Sverige, om barnen i Leningrad, 1941-44, det blir ju vägg-i-vägg liksom, inte ens Arnstad vågar ta i det.
(Jo- om Akademien ger Nobelpris till någon författare med rötter i Leningrad kanske, eller gör en spelfilm, annars finns förstås inte de ryska barnen, vare sig i Karelen, eller vid Neva.)

Det handlar mer om Sveriges attityd faktiskt, tar inte Sverige ansvar som norska regeringen gör, i policyfrågor. Visst - det är en skugga i de svensk/finsk/ryska relationerna. Men det är ju 65 år sedan, och borde inte vara helt djupfryst, det heller.
Kanske för att man anser att den ryska staten själv får ta ansvaret för sina döda då det var de själva som attackerade Finland?

Vilken skuld menar du att Sverige har mot Ryssland?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 20 oktober 2009, 08:38

Lawrence skrev:Stilleben : du måste motivera dina påståenden, inte bara slänga iväg kommentarer mot min person.
Vilket gäller för samtliga här.

Lawrence
Utsparkad

Inlägg av Lawrence » 20 oktober 2009, 16:57

Men G:son Om du redovisar din personliga historik, (obs.!fast denna tråd inte handlar om dig - eller mig !)så vill jag ju inte vara taktlös mot dig, - som du är mot mig, i din kommentar, " smörja etc, som du skriver. Det personliga avsnittet får stå för dig helt, som läsaren här ser. Du kan inte operera på alla nivåer samtidigt. Jag trodde du hade stil, och inte - knep att visa upp offentligt. Men det kanske uppstod bl.a.en sådan konsekvens för dig - av det du berättar om.Trist med
en debatt på den nivån - som jag nästan förutsåg skulle spåra ur, men det skall nog gå att reda upp.

Blockaden av Leningrad 1941-44, orsakades förstås av tyska och finska armén, som anföll Ryssland i juni 1941, och
det kan inte sägas finnas en rysk skuld för offren i Leningrad. Ämnet är lika utsvultet i svensk historia, som offren då tydligen, dött, och det visar ju mest, som för vissa andra, en brist på mognad på ansvariga nivåer.

När nu Sverige som var aktiv som vi sett i Karelen, 1941-44, med kung(prins) och fosterland, och LO, frivilliga etc. nu drar ner gardinen. Det visar ju även att Sverige accepterade konsekvenserna av den tyskfinska krigföringen, mot ryska barn i Karelen, och Leningrad, och helst såg en tysk seger.Så illa är det ställt. Det är så att finnarna backar ut från forskning om sin roll i dramat. Ingen vacker syn....

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 20 oktober 2009, 18:48

Exakt vad dillar du om Lawrence? Menar du att svenska staten hade ansvar för föräldralösa barn i Leningrad 1945?

Lawrence
Utsparkad

Inlägg av Lawrence » 20 oktober 2009, 20:38

"Dillar " det låter nedvärderande och det är väl inte avsikten att inbjuda till debatt, mer en armbåge...

Först: ser jag nu att när deltagare tar upp personliga upplevelser, släktminnen, förluster så är det en varningssignal att en debatt kan spåra ur, och att argumenten tryter.Det vet vi ju alla. Som G:son här ovan : som lägger fram sina minnen ? i avsikt att få dem bekräftade eller vad ? Nej mer för att visa sig lite svag, med farfar och farsan, för att sedan tappa masken och svara med en verbal örfil. Jag trodde G:son var vuxen att hantera sina uppgivna trauman, men de är tydligen obearbetade och används instrumentellt, som försvar.

Här borde red. vakta sin legitimitet, och inte låta G:son svara för denna , som han inte klarar. Att vissa - och ibland finländare inte har respekt för normal umgängeston på forumet, internationella konventioner,etc. går tyvärr som en vit tråd genom historien. Lasta inte på den bördan ytterligare, tack, det kan bryta kamelens rygg.

Klart att svenska historiker, borde skriva om de ryska barnen som dog av svält 1941/42, så nära som Sverige då befann sig, och stödde Finland, på alla sätt, svenska frivilliga, etc. som bevakade och stred vid Svirfronten, mot Leningrad, 1942-43/44, som författaren Harry Järv vid IR 61 , rikssvenske bataljonschefen Sven Hedengren IR61:III m.fl.ex.vis.

Hur kan man uppleva en sån gemenskap med folk på andra sidan Östersjön, för att ännu 65 år senare göra sig officiellt döv, för detta är obegripligt. Om Finland tiger - bör Sverige tala ! De ryska barnen blev ju lika instängda och dömda som judiska barn i Warsawa och andra polska nazi-getton.

Användarvisningsbild
G:son
Medlem

Inlägg av G:son » 20 oktober 2009, 21:22

Lawrence skrev:"Dillar " det låter nedvärderande och det är väl inte avsikten att inbjuda till debatt, mer en armbåge...

Först: ser jag nu att när deltagare tar upp personliga upplevelser, släktminnen, förluster så är det en varningssignal att en debatt kan spåra ur, och att argumenten tryter.Det vet vi ju alla. Som G:son här ovan : som lägger fram sina minnen ? i avsikt att få dem bekräftade eller vad ? Nej mer för att visa sig lite svag, med farfar och farsan, för att sedan tappa masken och svara med en verbal örfil. Jag trodde G:son var vuxen att hantera sina uppgivna trauman, men de är tydligen obearbetade och används instrumentellt, som försvar.

Här borde red. vakta sin legitimitet, och inte låta G:son svara för denna , som han inte klarar. Att vissa - och ibland finländare inte har respekt för normal umgängeston på forumet, internationella konventioner,etc. går tyvärr som en vit tråd genom historien. Lasta inte på den bördan ytterligare, tack, det kan bryta kamelens rygg.
Sakta i backarna Lawrence, flera av dina trådar har spårat ur utan min medverkan. Jag har svarat dig angående mitt inlägg, om du inte har någonting att tillägga, kan du lämna det därhän. Din psykologiska analys av min person vill jag inte kommentera, men jag hoppas att du inte anser att sådant hör till en normal umgängeston.

/G:son

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 20 oktober 2009, 21:50

Undvik kommentarer om andra medlemmar och håll er till ämnet, tack.

/Marcus

Karl-Erik Svensson
Ny medlem

Inlägg av Karl-Erik Svensson » 20 oktober 2009, 22:09

Lawrence, kan man nå dig på något sätt för privat diskussion? Din PM-funktion är avstängd och jag ser ingen mailadress heller.

Camilla.dk
Medlem

Inlägg av Camilla.dk » 20 oktober 2009, 22:32

Lawrence
Som jeg forstår spørgsmålet er hvordan man forskelsbehandlede børn efter krigen så at sige på grund af "fældrenes synder" - dvs. man lod det gå ud over børnene og behandlede dem forskelligt alt efter hvem de var børn af.

Jeg har kun hørt om forholdene i Danmark, i det der netop har været udgivet en del bøger på det seneste som har sat fokus på problematikken og som også har resulteret i dokumentarfilm.

Til Danmark kom efter krigen en del finske krigsbørn, som blev godt behandlet i Danmark, de kom til plejefamilier, fik kost og kærlighed.

Til Danmark kom en del tyske flygtninge, hovedsageligt kvinder og børn, som flygtede fra blandt andet russerne, men mange flygtede også allerede under krigen på grund af bombardementerne, og der var trods alt fredeligere i Danmark. Straks efter krigen blev de interneret i lejre, der næsten svarede som koncentrationslejre, andre blev stuvet sammen på skoler og lignende. Dødeligheden blandt disse børn var grotesk høj, mange bukkede under for sygdom og sult. Danske læger nægtede at behandle tyske børn. Af og til fandtes lokale som smuglede mad ind til de sultende tyske børn. Dette syntes man var "retfærdigt" efter krigen, fordi de var børn af fjenden. Størstedelen af befolkningen, der levede dengang at de ikke vidste hvad som foregik.

Derudover fandtes en stor gruppe børn, som havde dansk mor og tysk far, og de havde små muligheder - ikke fordi der fandtes officielle love mod dem, men den usagte og skjulte dæmonisering, udgrænsning, mobning osv. Mange kvinder med tyskerbørn valgte at flytte rundt, men som reget fulgte rygtet med.

Jeg synes det er en god kobling til dette års Nobelprismodtager, og til situationen i fx Sudeterland, Rumænien og flere andre steder. Stemningen var så anti-tysk de fleste steder, at man ikke gik af vejen for at lade selv børn bøde for det. Jeg er også enig i at kvinder og børn kom til at betale en højere pris - mændene drog hjem, men kvinderne og deres børn var de der blev tilbage.

Camilla.dk
Medlem

Inlägg av Camilla.dk » 20 oktober 2009, 22:45

Det er Kirsten Lyllof der har skrevet en phd-afhandling om de tyske flygtningebørn i Danmark: http://www.stoettekredsen.dk/litteratur%20Lyllof.html
og her: http://74.125.77.132/search?q=cache:-a8 ... clnk&gl=dk

Hendes afhandling har fået danskere til at gå amok over hendes resultater, et modsvar kan blandt andet ses her: http://flix.dk/modules.php?name=News&fi ... e&sid=1950
Denne her af en tidligere modstandsmand er decideret perfid, hvor dcet insinueres af flygtningestrømmen var ennazi-strategi om at redde fremtidige nazister ud, og at børnene ikke blev dårligt behandlet af danskerne i ljrene men sikkert bare af kriminelle tyskere der stjal deres mad :-S http://www.apk2000.dk/netavisen/artikle ... s14_fk.htm
Det er tydeligvis et emne der får sindene i kog.

Camilla.dk
Medlem

Inlägg av Camilla.dk » 20 oktober 2009, 22:46

Her er Københavns Universitets omtale af afhandlingen: http://www2.adm.ku.dk/portal/universite ... sp?nid=185

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 22 oktober 2009, 20:29

Ett sidospår delades av till "Svenskt ansvar för situationen i Leningrad?".

/Marcus

Skriv svar