Vad läser du just nu?

Skriv svar
Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Psilander » 9 augusti 2009, 19:57

Förnuft och Känsla, Jane Austen

Ganska charmigt tidsdokument faktiskt av sedan länge svunnen tid.

PK
Medlem

Inlägg av PK » 9 augusti 2009, 22:43

Läser för närvarande "Die Sturmflut und das Ende" Bd.1 av Hans Stöber. Boken är högst rekommenderad för alla som har ett djupare intresse för striderna i Normandie!!!!

/PK

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 10 augusti 2009, 14:16

Läste ut Göran Häggs bok Mussolini - en studie i makt, trevlig läsning - även om det är sorgligt att det faktiskt inte finns särskilt mycket titlar på svenska om Mussolini..

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 10 augusti 2009, 15:16

Wooster skrev:Läste ut Göran Häggs bok Mussolini - en studie i makt, trevlig läsning - även om det är sorgligt att det faktiskt inte finns särskilt mycket titlar på svenska om Mussolini..
Har du läst; Mussolini: Kvinnorna kring min far, av Vittorio Mussolini.
Det är sant som du skriver, det är lite om Mussolini på svenska. Adolf Hitler är betydligt mer gynnad, bara det senast året har det kommit ut tre böcker som behandlar hans leverne och gärningar.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 11 augusti 2009, 12:59

Antikfynd, ''Moscow Dateline 1941-1943'' av Henry C. Cassidy
Han var AP-korrespondent i Moskva 1941 till -43 och som sådan en 'priviligerad person' i Stalinriket. Upplever Barbarossaangreppet med bad i Sochi - desperata försök återvända till Moskva....till slut med tåg i.s.f. flyg. Intrressanta interiörer av sommaren och hösten 1941. Moskvabornas tillförsikt, byts sakta men säkert till oro - sedan panik - när tyskarna närmar sig Moskva. Utlandskorrespondenterna - vill 'till fronten' men så länge Röda Armén retirerar vägras de det.
Men efter ryska framgångar i Yelniabågen i september, blir det blixtexpedition till 'fronten', ett dussin ZIS- och Packardbilar läggs på tillsammans med kaviar, rökt lax och den oundvikliga vodkan.....nästan overkligt med sådana picknicker i det fria - under tyska spaningsplans uppsikt.
Tremaktskonferensen i Moskva den 29:e september 1941 - Averell Harriman (USA), Lord Beaverbrook (England) och Stalin och Molotov för sovjetsidan skildras väl då journalistkåren hade full tillgång till de amerikanska och brittiska delegationerna.
Intermezzo utbryter. Churchill, vars matvanor alltid varit luculliska, har givit Lord Beaverbrook uppdrag att inköpa
nio kilo rysk kaviar för hans räkning! Skvallret når ut - och en amerikansk journalist telegraferar skandalen till USA!
Den tystas givetvis ner - men Lord Beaverbrook hann inte hindra att nyheten publiceras i hans egna tidningar i England :roll: Han blir rosenrasande.... Premiärministern vältrar sig i champagne och kaviar - medan engelska folket går på krigsransonernas sparlåga.
Ännu mera sparlåga var det för ryssarna själva när förråd och lager - förlorats eller förbrukats. Medan 'priviligierade personer' som Henry Cassidy tycks ha levt i sus och dus trots den närmande katastrofen. De gavs förtsklassiga bostäder och tillgång till Hotel Métropole och viktigare - restaurangen på Hotel National där för eliten, inga ransoneringskuponger krävdes.Mat och delikatesser inhandlades på Gastronome - en butik om vars existens vanliga ryssar inte ens hade en aning.
Oktober 1941 - och skärpt läge i Moskva....han rapporterar den 13:e oktober, om ''svarta snön'' - regnet av brända pappersflagor över Moskva när sovjetregimen eldade upp hundratals ton diskriminerande dokument....
De verkliga kravallerna och oroligheterna utbröt i Moskva den 20:e oktober. Men Diplomatiska Kåren och Korrespondenterna - avpackades redan den 15:e - och till Kuibyshev. Inte Gorkij - dit sovjetregeringen evakuerades.

Men - fann till sin förtjusning, att sovjetregeringen hade föregått deras onda aningar...
Gastronome befanns redan ha öppnat en välsorterad filial i Kuibyshev :D
Han beskriver även ransonerna i början av 1942 - för eliten - och för vanliga ryssar. De sistnämnda med A, B och C-ransoner :roll:
Eliten gentemot Vanliga ryssar

Bröd/mjöl 1 kg/dag - mot 400-200 gram/dag
Smör/margarin 3 kg/månad - mot 200 gram/månad
Kött/fisk 10kg/månad - mot 2kg (A) - till 600 gram (C)
Socker 5kg/månad - mot 300 gram/månad

Det lönade sig att tillhöra eliten :lol:

Varjag

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 12 augusti 2009, 12:32

TIME LIFE serie The third reich band Fists of steel
Om tysklands återupprustning efter VK1 och slutar med förövningarna i Spanien.
Köpte eller prenumerade på serien i 90-talets början och har läst olika band i okronologisk ordning då och då. Det var länge sedan sist och de banden om krigets början hade jag inte läst vilket passar bra nu.
Tycker serien är utmärkt och är full med bilder, fakta rutor och kartor m.m. Såg den också på 90-talet i svensk översättning i bokhandeln. Vet inte om nån här uppmärksammat den.
Enda nackdelen är formatet som gör den lite bökig att läsa utanför läsfåtöljen (typ i sängen, på bussen eller tåget.)

Sedan kan jag glädja Durion med att jag läste "Flugornas herre" av William Golding under semestern.

Sonderling
Wooster skrev: Sonderling, jo en del av historierna är ju rent påhitt, andra är väl delvis skrönor. Men de ger en jordnära beskrivning av hur soldater och andra som var där, då, upplevde kriget.
Va är det påhitt? Ha ha jag det är nog dags att läsa om den för det var nog i högstadiet men jag minns att jag gillade den och fantiserade om källare fulla med kvarglömd krigsmateriel. :D

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 12 augusti 2009, 18:09

sonderling skrev:
Wooster skrev: Sonderling, jo en del av historierna är ju rent påhitt, andra är väl delvis skrönor. Men de ger en jordnära beskrivning av hur soldater och andra som var där, då, upplevde kriget.
Va är det påhitt? Ha ha jag det är nog dags att läsa om den för det var nog i högstadiet men jag minns att jag gillade den och fantiserade om källare fulla med kvarglömd krigsmateriel. :D
Tänker framförallt på historien om den gröne anden som bistod korrespondenterna med whisky... :)

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 4 september 2009, 12:38

Läser just nu: Andra Världskrigetsutbrott; Hitlers anfall mot Polen av Marco Smedberg, Niklas Zetterling.

Som förordet beskriver så är nog denna del av VK2 tämligen bortglömd och jag finner att jag på nått sätt åter upptäcker andra världskriget. nästan som när man var tolv och först började läsa om VK2.
Mycket intressant och spännande.

Enda minuset är att den inledande beskrivningen övber tysklands upprustning och annekterande av Österrike och Tjeckein var så starkt förenklad. Nästan som att man lika gärna kunde skippat den delen.

Nästa bok på hyllan tar jag med utifall jag inte är här på ett tag. Och den är :
Med förtvivlans mod: Kampen för Polen 1939-1945" av Mathias Forsberg & Artur Szulc

Äntligen får jag inspiratione att bygga alla dessa modeller jag har som en polsk brevvän skickade mig på 90-talet. :)

Användarvisningsbild
leifhh
Medlem
Kontakt:

Inlägg av leifhh » 22 september 2009, 08:00

En undersökning av fältarkeologer i england i ett underifrånperspektiv:

The Invisible diggers. A study of british commerscial archaeology av Paul Everill

Torbjörn J
Medlem

Inlägg av Torbjörn J » 22 september 2009, 21:37

Orvar Nilsson - När Finlands sak blev min

Användarvisningsbild
FNP
Medlem

Inlägg av FNP » 23 september 2009, 23:50

Kustflottan - De svenska sjöstridskrafterna under 1900-talet
400 sidor, rykande färsk från tryckeriet komplett med DVD med ett omfattande filmmaterial.
En första genombläddring ger ett mycket positivt intryck :D
Detta blir ett standardverk!

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Inlägg av tyskaorden » 28 september 2009, 23:07

Imperium av Robert Harris handlar om Marcus Tullius Cicero och hans tid.

Användarvisningsbild
MoparMadness
Medlem

Inlägg av MoparMadness » 1 oktober 2009, 00:31

Dispatches av Michael Herr. Herr var krigskorrespondent i Vietnam 1967-69, vilket boken behandlar.
"Anyone who runs, is a VC. Anyone who stands still, is a well disciplined VC."

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 1 oktober 2009, 09:53

Steven Pinker, Ett oskrivet blad och andra myter om människans natur. Psykologi med stora doser filosofi, filosofisk historia (Descartes, Locke, Rousseau...), hjärnvetenskap, lite språkvetenskap m.m.

Användarvisningsbild
Bagheera
Medlem

Inlägg av Bagheera » 2 oktober 2009, 21:01

"Tyskland går sista ronden"
Gunnar Th:son Pihl, svensk korrespondent i Berlin under förkrigstid och kriget.

Utgiven 1943, samma år som Gestapo fick honom häktad och utvisad.

Skriv svar