Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
-
Kampuchea
- Medlem
- Inlägg: 84
- Blev medlem: 16 juli 2002, 22:13
- Ort: Grytgöl
-
Kontakt:
Inlägg
av Kampuchea » 15 januari 2003, 21:00
..jag å en kompis har - ända sedan vi såg ttt - bråkat högt å ljudligt om vad det är för ena rörelser som öppnar å stänger den gigantiska porten som leder in till mordor..han hävdar bestämt att det är två st. grottroll, medan jag menar att det måste vara någonting annat, efter som dessa ser ut å ta mera i bänkpress än grottrollet i moria..nån som vet??
-
Kampuchea
- Medlem
- Inlägg: 84
- Blev medlem: 16 juli 2002, 22:13
- Ort: Grytgöl
-
Kontakt:
Inlägg
av Kampuchea » 15 januari 2003, 21:01
..rörelser = varelser, naturligtvis..hmm..vad fick jag det ifrån?!
-
Efrit
- Medlem
- Inlägg: 141
- Blev medlem: 14 januari 2003, 16:13
- Ort: Gellivare i Norrland
-
Kontakt:
Inlägg
av Efrit » 15 januari 2003, 21:07
jag tror då att det är grott troll...
och om det inte är det så är det något som liknar dem ganska mycket....=)))
-
Someone
- Medlem
- Inlägg: 400
- Blev medlem: 15 maj 2002, 21:44
- Ort: Svea Rikes Huvudstad
Inlägg
av Someone » 15 januari 2003, 22:36
Efrit skrev:jag tror då att det är grott troll...
och om det inte är det så är det något som liknar dem ganska mycket....=)))
Kanske inte "grott troll" men absolut grottroll!

-
Flikkan
- Medlem
- Inlägg: 1010
- Blev medlem: 24 mars 2002, 15:08
- Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)
Inlägg
av Flikkan » 16 januari 2003, 09:42
Ja, grotttroll är det nog, för dom är väldigt lika det i Moria.
-
Albert
- Medlem
- Inlägg: 294
- Blev medlem: 11 april 2002, 12:51
- Ort: Helsingborg
Inlägg
av Albert » 16 januari 2003, 12:25
Flikkan skrev:Ja, grotttroll är det nog, för dom är väldigt lika det i Moria.
Tja, eller Olog-hai...
-
Efrit
- Medlem
- Inlägg: 141
- Blev medlem: 14 januari 2003, 16:13
- Ort: Gellivare i Norrland
-
Kontakt:
Inlägg
av Efrit » 16 januari 2003, 12:29
nää men det är nog ett grottroll... är ganska säker på att det är de....
fast man kanske har fel...
-
Albert
- Medlem
- Inlägg: 294
- Blev medlem: 11 april 2002, 12:51
- Ort: Helsingborg
Inlägg
av Albert » 16 januari 2003, 12:35
Efrit skrev:nää men det är nog ett grottroll... är ganska säker på att det är de....
fast man kanske har fel...
...är du någon slags expert på at skilja på grott-troll och andra typer av troll???

-
Efrit
- Medlem
- Inlägg: 141
- Blev medlem: 14 januari 2003, 16:13
- Ort: Gellivare i Norrland
-
Kontakt:
Inlägg
av Efrit » 16 januari 2003, 12:43
japp det är jag =D
nää men nån som sa har ovan att det var något annat...=|
-
Flikkan
- Medlem
- Inlägg: 1010
- Blev medlem: 24 mars 2002, 15:08
- Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)
Inlägg
av Flikkan » 16 januari 2003, 15:07
Det är ju ganska säkert ett troll iallafall, men det kan ju lika gärna vara ett bergstroll som ett grottroll. Känns faktiskt nästan mer troligt.
-
Gothmog
- Medlem
- Inlägg: 1427
- Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
- Ort: Sveriges centrum, Örebro
Inlägg
av Gothmog » 16 januari 2003, 15:29
dom varelserna som öppnar Mordors portar är helt klart grotttroll.
-
hangatyr
- Medlem
- Inlägg: 1425
- Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
- Ort: Södertälje
Inlägg
av hangatyr » 16 januari 2003, 15:38
Gothmog II skrev:dom varelserna som öppnar Mordors portar är helt klart grotttroll.
skulle gärna vilja veta hur man ser skillnad på ett bergstroll och ett grottroll?
-
Gothmog
- Medlem
- Inlägg: 1427
- Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
- Ort: Sveriges centrum, Örebro
Inlägg
av Gothmog » 16 januari 2003, 15:46
hangatyr,
skillnaden är mycket liten, men om man studerar trollen noga så ser man att grotttroll har en tendens att ha håriga insidor av armarna, medan bergstrollen inte har någon hårväxt än annat i handflatorna.
Seriöst nu, jämför "porttrollen" med grotttrollet och du kommer se att ansiktena är otroligt lika. Jag anser att trollen är av samma natur som det i Moria i FotR
-
D. Andersson
- Medlem
- Inlägg: 827
- Blev medlem: 1 oktober 2002, 17:29
- Ort: Katrineholm
Inlägg
av D. Andersson » 16 januari 2003, 15:47
Själv gissar jag på att det är en olog-hai. Betänk att det är dagsljus ute, men trollen klarar det! Endast olog-hais som gör.
-
Efrit
- Medlem
- Inlägg: 141
- Blev medlem: 14 januari 2003, 16:13
- Ort: Gellivare i Norrland
-
Kontakt:
Inlägg
av Efrit » 16 januari 2003, 16:28
okey..
nu har det kommit några bud på vad det är...
nån som vet säkert vad det är som öppnar portarna???? =)