Quiz: Andra världskriget

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Låst
Användarvisningsbild
spett
Medlem
Inlägg: 3639
Blev medlem: 7 december 2006, 22:41
Ort: Fjollträsk

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av spett » 9 september 2009, 14:43

Man kan också säga att det är litet fräckt att räkna hela Kurilerna till moderlandet !


Ett stort antal ubåtar sänktes i olyckor julen 1944. Berätta mer !

Användarvisningsbild
Ornellaia
Medlem
Inlägg: 356
Blev medlem: 5 augusti 2009, 08:48
Ort: Stockholm

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Ornellaia » 9 september 2009, 14:51

VA, räknas Kurilerna?! 8O

Mitt datum avsåg "mainland Japan"... :P

Men förstås, Varjag formulerade frågan och som han avsåg sin fråga är väl Kurilerna att räkna med...

Jag får helt enkelt börja läsa frågorna innan jag svarar! (känns misstänksamt bekant från skoltiden...) :lol:

Dalis
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 10 september 2009, 22:26

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Dalis » 10 september 2009, 22:47

varjag skrev:
Terje skrev:Fartyget torde vara
HMS Voltaire som den 4 april 1941 fick på nöten av tyska hjälpkryssaren Thor.
Absolut Terje....HSK Thor gjorde köttfärs av HMS Voltaire och Fc fann för gott att att hissa vit flagg för att rädda sin besättning. (Ett beslut som inte helt gillades bland Guldgalonerna i Amiralitetet :roll: )

Din fråga, Varjag
Min far Rikard Dalstam satt inlåst under däck på Thor under striden med Voltaire. Tyskarna visste precis vad de hade motståndaren. Engelsmannen hade ingen chans. Tyskarna tog ombord alla engelska sjömän som gick att rädda. många var skadade.
Thor hade några dagar innan bordat och sänkt den svenska båten Trolleholm, som farsan seglade med, gick med last för England. Dessa sjömän hamnade sedan i Sanbostel krigsfångeläger. Har farsans bricka kvar.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 11 september 2009, 13:57

Dalis skrev:
varjag skrev:
Terje skrev:Fartyget torde vara
HMS Voltaire som den 4 april 1941 fick på nöten av tyska hjälpkryssaren Thor.
Absolut Terje....HSK Thor gjorde köttfärs av HMS Voltaire och Fc fann för gott att att hissa vit flagg för att rädda sin besättning. (Ett beslut som inte helt gillades bland Guldgalonerna i Amiralitetet :roll: )

Din fråga, Varjag
Min far Rikard Dalstam satt inlåst under däck på Thor under striden med Voltaire. Tyskarna visste precis vad de hade motståndaren. Engelsmannen hade ingen chans. Tyskarna tog ombord alla engelska sjömän som gick att rädda. många var skadade.
Thor hade några dagar innan bordat och sänkt den svenska båten Trolleholm, som farsan seglade med, gick med last för England. Dessa sjömän hamnade sedan i Sanbostel krigsfångeläger. Har farsans bricka kvar.
Verkligen intressant post Dalis! Tack för den......Sanbostel låg i närheten av Bremen - satt din far där till krigsslutet - eller kom han hem tidigare?, mvh Varjag

Användarvisningsbild
spett
Medlem
Inlägg: 3639
Blev medlem: 7 december 2006, 22:41
Ort: Fjollträsk

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av spett » 12 september 2009, 14:39

Frågan är :
Spektakulär ubåtsolycka Julen 1944.

Användarvisningsbild
spett
Medlem
Inlägg: 3639
Blev medlem: 7 december 2006, 22:41
Ort: Fjollträsk

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av spett » 13 september 2009, 18:40

En berörd ubåt har många av oss sett i Imperial War Museum.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 13 september 2009, 23:20

spett skrev:Frågan är :
Spektakulär ubåtsolycka Julen 1944.
Menar du dom tyska Biber-båtarna, som förstördes i en sluss i Scheldemynningen, då ett par torpeder avfyrades/detonerade(?) och elva stycken förstördes?, Varjag

Användarvisningsbild
spett
Medlem
Inlägg: 3639
Blev medlem: 7 december 2006, 22:41
Ort: Fjollträsk

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av spett » 15 september 2009, 08:04

Exakt.
14 Biber skulle iväg på sitt självmordsuppdrag. Under test avlossades två torpeder inne i slussen och de exploderade dessutom. Sabotage kan man misstänka.
Elva Biber förstördes direkt. De återstående tre började patrullen ändå. Biber 90, som nu finns i Imperial War Museum, bärgades av britterna. Piloten hade dött av kolmonoxidförgiftning. De andra två båtarna försvann som de brukade göra.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 15 september 2009, 12:38

Tack spett,att det var sabotage är nog ganska klart då en torped måste löpa längre än inuti en sluss - för att armeras :roll:

Nästa; dryga tre veckor innan freden bröt ut i Europa - begåvades stockholmarna med en uppvisning - vars make aldrig tidigare - eller senare, skådats. Vilken dag och vad hände?, Varjag

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 15 september 2009, 22:39

.....ledtråd......
Bilagor
under bron.jpg
under bron.jpg (82.05 KiB) Visad 572 gånger

Användarvisningsbild
gostap
Medlem
Inlägg: 2554
Blev medlem: 28 september 2005, 22:45
Ort: Höga tornet
Kontakt:

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av gostap » 16 september 2009, 00:02

Har ett svagt minne av att jag läst om amrisar i (mustanger?) som flög under västerbron vid leverans av planen.
Men jag kan ju ha fel!
Mvh

Gostap

"Fortis in adversis humilis in secundis"

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 16 september 2009, 00:14

gostap skrev:Har ett svagt minne av att jag läst om amrisar i (mustanger?) som flög under västerbron vid leverans av planen.
Men jag kan ju ha fel!
Nej du har alldeles rätt! Amerikanska pojkar i Mustanger gjorde verklig busflygning den 14:e april 1945....trafikledarna på Bromma höll på att få slaganfall då de aldrig sett maken......
I Brommas landningsjournal för den 14 april står något lakoniskt att det förekommit "busflygning" runt fältet. Sanningen är snarare den, att Mustangerna busflugit över hela Stockholm. En av piloterna flög upprepade gånger under Västerbron medan andra "hissade" över Skanstullsbron. Lågsniffning över Hornsgatan och Slottet ingick även i denna osannolika "air show". Händelserna som utspelades över Stockholm dessa dagar vågar man nog klassa som "once in a lifetime".
Kriget var så gott som över och Mustangpiloterna kände nog att de ville visa lite äkta flygarglädje......man kan förstå dem :D

gostaps fråga, Varjag

Användarvisningsbild
gostap
Medlem
Inlägg: 2554
Blev medlem: 28 september 2005, 22:45
Ort: Höga tornet
Kontakt:

En incident....

Inlägg av gostap » 16 september 2009, 07:40

I juli 1941 var ett systerfartyg inblandad i en incident.
Vilket var fartyget?
Vad kallades incidenten?
Vilka övriga fartyg var inblandade?
och, naturligtvis, vad var det som hände?
Bilagor
HMS_Bremön_(55).jpg
HMS_Bremön_(55).jpg (32.24 KiB) Visad 556 gånger
Mvh

Gostap

"Fortis in adversis humilis in secundis"

PeterPacult
Ny medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 16 september 2009, 10:35

Re: En incident....

Inlägg av PeterPacult » 16 september 2009, 10:39

gostap skrev:I juli 1941 var ett systerfartyg inblandad i en incident.
Vilket var fartyget?
Vad kallades incidenten?
Vilka övriga fartyg var inblandade?
och, naturligtvis, vad var det som hände?
1. Sandön
2.Östbysänkningarna
3. Tannenberg, Preussen och Hansestadt Danzig
4. Sandön var avdelad för att bevaka ett minfält utanför Öland. När en tysk konvoj närmade sig minfältet försökte Sandön meddela detta till konvojen men misslyckades varpå de tre fartygen gick på minor och sjönk.

PeterPacult
Ny medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 16 september 2009, 10:35

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av PeterPacult » 16 september 2009, 12:12

Allt detta stod att finna på http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%96stby ... nkningarna. Ser man på...
Senast redigerad av 1 PeterPacult, redigerad totalt 16 gånger.

Låst