Quiz: Rysslands historia
Re: Quiz: Rysslands historia
Helt riktigt! Det var den sista baltutlämningen och kanske den mest kontroversiella eftersom de tidigare gällt huvudsakligen tyskar. Fartygets namn (som var en extrafråga) är mycket riktigt S/S Beloostrov, tidigare finska S/S Aallotar som ryssarna tog som krigsbyte istället för Ariadne som grundstötte vid övertagandet.
Mer att läsa: http://www.wordsandart.com/page1/page1. ... 5452592607
Ära till Varjag och frågan till G:son - Varsågod!
Mer att läsa: http://www.wordsandart.com/page1/page1. ... 5452592607
Ära till Varjag och frågan till G:son - Varsågod!
Attans! Bilden var av Aallotar....varjag skrev:kanske i så fall s/s Beloostrov
Attans! Bilden var av Aallotar.... - ryssarna målade om henne till Bosjevikiskt Svart Skrov - när hon kom till Trelleborg för fylla vakanserna i GULAG...
Jag kan nästan satsa gården på att det var namnet Beloostrov som jag suddade ut på originalbilden, vet inte om jag lyckades hitta samma bild igen men jag tycker det ser ut som samma. Att hitta en bild från själva utlämningen gick jag däremot bet på men de kanske behöll henne vit ett tag eftersom de hävdade att hon var ett lasarettsfartyg? Mvh
Ny fråga, vad och var?
/G:son
- Bilagor
-
- minnesmärke.jpg (92.77 KiB) Visad 2464 gånger
Monumentet är rest till minne över stupade i en postsovjetisk konflikt. Orten kan sägas ha svensk anknytning.
Ligger inte inom Rysslands nuvarande gränser, men ryska trupper deltog aktivt.
'Till Transnistriens Försvarare'! Och i Tighina = Benderkalabaliken i Moldovien, Varjag
Alldeles riktigt. Striderna var rätt hårda, men enligt vissa uppgifter brukade officerare från var sida träffas varje kväll, för att dricka och sörja dem som stupat under dagen.varjag skrev:'Till Transnistriens Försvarare'! Och i Tighina = Benderkalabaliken i Moldovien, Varjag
Varjag rullar vidare.
ja det låter trevligt - ju flera stupade - ju mera vodka för de överlevande.....Alldeles riktigt. Striderna var rätt hårda, men enligt vissa uppgifter brukade officerare från var sida träffas varje kväll, för att dricka och sörja dem som stupat under dagen.
Här mera ryskt elände.....i form av ett skepp. Som enda överlevande efter en drabbning - fick byta flagg
Vad hette hon, före och efter flaggbytet?, Varjag
- Bilagor
-
- Illa tilltygad - men Fågel Fenix.jpg (31.03 KiB) Visad 2413 gånger
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Ryska Orjol, som överlevde Tshushima och blev japanska Iwami.
och Stellan frågar, VarjagStellan Bojerud skrev:Ryska Orjol, som överlevde Tshushima och blev japanska Iwami.
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Fastän infanterist är jag marinhistoriker. Så vad nu?
.....han i mitten med stridsyxan över axeln..... 
- Bilagor
-
- Prizvanievaryagov.jpg (128.68 KiB) Visad 2378 gånger
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Vacker bild Varjag. Rekrytering av ledare från Roslagen. Rus som med tiden blev Ryssland.Och Östersjöns vackraste pansarkryssare var uppkallad efter RURIK. Och frågan till Varjag.