Världens största ubåt
- subskipper
- Medlem
Jag misstänker att det finns en del fysiska kännetecken som kan avslöja exakt villken ubåt det handlar om, men det förutsätter ju att ubåten går i ytläge så att sateliterna kan fånga den på bild. Men annars är skuggningen det vanligaste tricket. En amerikansk (eller brittisk) SSN ligger och ruvar utanför den sovjetiska basen och följer sedan efter sitt "offer" samtidigt som den lyssnar via passiv sonar, precis som J von B säger.
~Henric Edwards
~Henric Edwards
- Johan Elisson
- Medlem
Det tog inte lång tid att hitta vad jag sökte:

/Johan
Så det verkar som att när ubåten ligger nära eller precis över ytan kan satelliterna se längden. Dagens satelliter kan ju fånga in det mesta på bild, allt från vattentemperatur till pennor...Jan Guillou skrev:Det var få människor förunnat att se den följande hissnande förvandlingen när monstret kom upp ur djupet, en u-båt så stor att det skulle förefalla obegripligt. Den svarta valliknande konstruktionen mätte något över 170 meter från sin breda nos bort till den höga styrfenan i aktern.
I det klara vädret och den rena ishavsluften var sikten utomordentligt god och en av de amerikanska spionsatteliternas datorer siktade omedelbart in sig på det nya föremålet och började sända data nergenom rymden; längden på föremålet var ett av de viktigaste skälen till att det omedelbart kunde identifieras, de sex Tajfoon-ubåtarna [jag: lustig stavning!] i Sovjetflottan varierade på någon halvmeter när och enligt väl kända data var detta PLARB, Povodnaja Lodka Atomnaja Raketnaja Ballisticheskaja MINSKIJ KOMSOMOLETS som återvände till bas efter åtta veckor till sjöss.
/Johan
- subskipper
- Medlem
- Johan Elisson
- Medlem
Ja längre än hit kommer vi nog inte om vi inte har en riktig expert på området ibland oss.
Nu ger jag mig ut på lös is så ha överseende med mig då jag inte är fysiker, men du har ju dubbelt tryck jämfört med vattenytan redan på 10 meters djup. Borde inte ubåten vid periskop djup eller tom i ytläge bli lite mindre?
MVH
/Johan
Nu ger jag mig ut på lös is så ha överseende med mig då jag inte är fysiker, men du har ju dubbelt tryck jämfört med vattenytan redan på 10 meters djup. Borde inte ubåten vid periskop djup eller tom i ytläge bli lite mindre?
MVH
/Johan
- Johan Elisson
- Medlem
- subskipper
- Medlem
- subskipper
- Medlem
Johan,
Lite fakta om Ohio:

Max hastighet, U-läge: 25 knop
Längd: 170.69m
Bredd: 12.8m
Djupgående: 11.13m
TPK: 7
Beväpning: 24xTRIDENT C4 (SSBN 734 & framåt= TRIDENT D5), 4 /533mm Torpedtuber med tex Mk 48 eller Mk 48 ADCAP torp.
Framdrivning: 1xS8G kärnreaktor för en propelleraxel.
Besättning: 148. Bemannas av två besättningar á 148 man. Ena kallas "Gold crew", den andra "Blue crew". Detta gör man för att förkorta tiden i hamn och maximera antalet patrulldagar.
Källa: Jane's
~Henric Edwards
Lite fakta om Ohio:

Max hastighet, U-läge: 25 knop
Längd: 170.69m
Bredd: 12.8m
Djupgående: 11.13m
TPK: 7
Beväpning: 24xTRIDENT C4 (SSBN 734 & framåt= TRIDENT D5), 4 /533mm Torpedtuber med tex Mk 48 eller Mk 48 ADCAP torp.
Framdrivning: 1xS8G kärnreaktor för en propelleraxel.
Besättning: 148. Bemannas av två besättningar á 148 man. Ena kallas "Gold crew", den andra "Blue crew". Detta gör man för att förkorta tiden i hamn och maximera antalet patrulldagar.
Källa: Jane's
~Henric Edwards
- Johan Elisson
- Medlem
- subskipper
- Medlem
Ohio är som Henric säger väldigt tyst. Jag har hört (kanske en skröna) att där du inte hör något bakgrundsljud från havet där har du en Ohio.Tackar! Det verkar som om att de är ganska jämbördiga, bortsett från bredden och besättningen.
Detta är inte fallet med Typhoon som gör ganska mkt väsen av sig och utgör inget problem för Los Angeles ubåtarna. Ryssarna har inte heller lika effektiva passiva hydrofoner vilket är ett problem för dem.
MVH
/Johan
- subskipper
- Medlem
- subskipper
- Medlem
....och lite fler bedårande vackra ubåtsbilder eftersom jag inte kan sova. 

USS Seawolf (SSN-21)

Gotland klassen! Världens mest moderna konventionella ubåt med Stirling AIP drift.

USS Maine (SSBN-741) Ohio-klass.

HMS Triumph

Oscar II SSGN

Akula-klassen (SSN)
Och sist.....

USS Buffalo (SSN-715) Los Angeles-klassen showar för kameran.
~Henric Edwards

USS Seawolf (SSN-21)

Gotland klassen! Världens mest moderna konventionella ubåt med Stirling AIP drift.

USS Maine (SSBN-741) Ohio-klass.

HMS Triumph

Oscar II SSGN

Akula-klassen (SSN)
Och sist.....

USS Buffalo (SSN-715) Los Angeles-klassen showar för kameran.
~Henric Edwards
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Ohioklassen
Man kan konstatera ubåtarnas betydelse genom att se på namnbruket. Ohioklassen gavs namn efter delstater, något som tidigare mer eller mindre var reserverat för slagskepp.
Mvh,
Marcus Karlsson
Mvh,
Marcus Karlsson
- subskipper
- Medlem
Marcus,
Intressant iaktagelse, det har jag faktiskt aldrig reflekterat över. Intressant också att se att man valt att döpa den senaste attackubåten från Seawolf-klassen till USS Jimmy Carter (SSN-23). Iom att USS Seawolf var färdigbyggd så föll det sig så att den första (USS Seawolf) döptes efter en annan ubåt, den andra (USS Conneticut) efter en delstat och den tredje (USS Jimmy Carter) efter en politiker. Denna inkonsekvensen har tydligen rört upp en del känslor "over there".
~Henric Edwards
Intressant iaktagelse, det har jag faktiskt aldrig reflekterat över. Intressant också att se att man valt att döpa den senaste attackubåten från Seawolf-klassen till USS Jimmy Carter (SSN-23). Iom att USS Seawolf var färdigbyggd så föll det sig så att den första (USS Seawolf) döptes efter en annan ubåt, den andra (USS Conneticut) efter en delstat och den tredje (USS Jimmy Carter) efter en politiker. Denna inkonsekvensen har tydligen rört upp en del känslor "over there".
~Henric Edwards