Kockar

I samarbete med SoldF
Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Re: Kockar

Inlägg av MD650 » 2 september 2009, 20:35

Fyrpunkt?
:)

Användarvisningsbild
A9-pjäsmannen
Medlem

Inlägg av A9-pjäsmannen » 2 september 2009, 22:32

stridsele,hjälm,vapen,gasmaskväska=Fyrpunkt
Infanteriet skjuter Strix
Artilleriet skjuter Strax

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024

Inlägg av ola » 2 september 2009, 22:36

A9-pjäsmannen skrev:stridsele,hjälm,vapen,gasmaskväska=Fyrpunkt

OT.....byssa...myssa....mask (gammal plutch som sa så)....

Även vi var nöjda med våra kockar.....

De gillade att slänga in guldburkar i öppen eld....small gjorde det :D
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 2 september 2009, 23:38

ola skrev:Även vi var nöjda med våra kockar.....

Det gick väl an med de små burkarna med leverpastej, men våra kockar fick vid ett tillfälle den lysande idén att hysta in en enkilosburk (?) leverpastej i kokets vedspis. Jävlar vad de fick skrapa leverklägg från insidan...

Cuba
Medlem

Inlägg av Cuba » 3 september 2009, 09:28

B Hellqvist skrev:
ola skrev:Även vi var nöjda med våra kockar.....

Det gick väl an med de små burkarna med leverpastej, men våra kockar fick vid ett tillfälle den lysande idén att hysta in en enkilosburk (?) leverpastej i kokets vedspis. Jävlar vad de fick skrapa leverklägg från insidan...
En kul variant var att tälja till en lång pinne med en klyka i änden. Sen kunde man manövrera en leverpastejburk med ett snöre in i skortstenen på en tältspis och släppa ner i kaminen. En sekunds rassel i röret, sen gick man och mös och väntade på poffen!

Användarvisningsbild
lampros
Medlem

Inlägg av lampros » 7 september 2009, 15:06

Intressant tråd! Härmed några frågor om kokgruppens verksamhet.

Så vitt jag förstår KOKAS den mesta maten när man är i fält.

ETT sätt att koka som jag såg var med hjälp av den ångslangen som leddes ner i kastrull stående på mark, en kastrull med kallt vatten och potatis ex vis: ner med ångslang, vattnet bringas att koka, låt koka lämplig tid.

Fanns det andra sätt att koka? Koka på platta? Något slags SPIS hade väl varje kokgrupp, fanns det plattor på den som på gamla järnspisar?

Hade kokgruppen STEKPANNOR också? Stekning i fält är väl lyx men ibland kan det vara skoj att lyxa till det; nå hur var det med det, tacksam för svar.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 7 september 2009, 15:26

lampros skrev:Hade kokgruppen STEKPANNOR också? Stekning i fält är väl lyx men ibland kan det vara skoj att lyxa till det; nå hur var det med det, tacksam för svar.
De hade stekbord där man kunde steka större mängder mat. Var lite olika beroende på vilken typ av kok det var.

I all hast.
:)

Cuba
Medlem

Inlägg av Cuba » 7 september 2009, 15:51

Hittade en rätt skoj och hyfsat informativ sida: http://hemvarnet.se/stockholm/?action=v ... &ossid=646
Kokspis 102 MT var en underbar sak att ha. Fläsk med löksås, behöver jag säga mer...

Se även "Underhållsreglemente för Försvarsmakten": http://209.85.129.132/search?q=cache:e6 ... clnk&gl=se ,del 1
och del 2 här: http://209.85.129.132/search?q=cache:EY ... clnk&gl=se

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 7 september 2009, 17:09

Grunden för tillagning i fält är fortfarande lågtryckspanna 101 och kokspis 102. Lågtryckspannan levererar ånga som används för att ångkoka och producera varmvatten. Kokspisen har plats för en stekpanna modell större eller två tryckkokkittlar. Spisen kan alltså användas både för att steka och koka, men normalt sett så reserverar man den för stekning eftersom ångkokning är så mycket enklare.

I de nyare kokcontainrarna finns det numera även varmluftsugnar förutom lågtryckspanna och kokspis, så där finns det lite mer möjligheter.

Torbjörn J
Medlem

Inlägg av Torbjörn J » 7 september 2009, 21:43

Tryckkokning användes ofta, såväl till potatis som bruna bönor. De kompanierna som låg på IB12 1997-87 var försökskompanier på dieselbrännare till lågtryckspanna 101 och kokspis 102, väldigt skönt att slippa hålla på med vedeldning måste jag säga. Numera tror jag de är införda som standard. Om det nu finns några kokgrupper kvar som utbildas?

Användarvisningsbild
lampros
Medlem

Inlägg av lampros » 8 september 2009, 07:43

Tack för svar. Jag ska kolla in de där länkarna.

Och STEKBORD låter ju som en logisk, fältmässig stekmetod. Jag har civil kockutbildning; på krogen finns stekbord men det anses inte riktigt FINT, inte riktigt GOURMET. Panna ska det vara, gärna av koppar med förtent insida. Och gasspis.

Men stekbordet ger för sin del en jämn värme, medan värmen i en separat panna är en historia för sig: det kan lätt bli för hett i bortre delen s a s, det kan BRINNA.

Så att: stekbord i fält. Plus stekpanna ibland enligt de andra svar jag fått.

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 8 september 2009, 09:27

lampros skrev:Tack för svar. Jag ska kolla in de där länkarna.

Och STEKBORD låter ju som en logisk, fältmässig stekmetod. Jag har civil kockutbildning; på krogen finns stekbord men det anses inte riktigt FINT, inte riktigt GOURMET. Panna ska det vara, gärna av koppar med förtent insida. Och gasspis.

Men stekbordet ger för sin del en jämn värme, medan värmen i en separat panna är en historia för sig: det kan lätt bli för hett i bortre delen s a s, det kan BRINNA.

Nja, i fält så är det stekpanna som gäller. Men den stekpannan är så pass stor att den kan liknas vid ett stekbord. :wink:

Och ja, brandrisken finns där. Framför allt när det steks fläsk i mängder...

Patric Norrå
Medlem

Inlägg av Patric Norrå » 9 september 2009, 15:43

Bjernevik skrev:
lampros skrev:Tack för svar. Jag ska kolla in de där länkarna.

Nja, i fält så är det stekpanna som gäller. Men den stekpannan är så pass stor att den kan liknas vid ett stekbord. :wink:

Och ja, brandrisken finns där. Framför allt när det steks fläsk i mängder...
Vid brand i en dylik stekpanna/stekbord har jag fått lära mig att det effektivaste sättet att släcka är med en stor näve salt,
då kan man dessutom rädda maten.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem

Inlägg av lampros » 10 september 2009, 07:52

Vistt finns brandrisk om man steker fläsk. Liksom det kan börja brinna i en fritös osv.

Men när man säger att "det brinner i pannan" för en kock som står och fipplar med en panna, då är det att det är för hög temperatur i bortre änden pga att denna del av pannan tenderar att alltid vidröra plattan. Så att säga.

Och off topic.

Användarvisningsbild
A9-pjäsmannen
Medlem

Inlägg av A9-pjäsmannen » 12 september 2009, 16:38

lampros skrev:Vistt finns brandrisk om man steker fläsk. Liksom det kan börja brinna i en fritös osv.

Men när man säger att "det brinner i pannan" för en kock som står och fipplar med en panna, då är det att det är för hög temperatur i bortre änden pga att denna del av pannan tenderar att alltid vidröra plattan. Så att säga.

Och off topic.
En gång var jag med om att steka fläsk! Och det var ingen höjdare kan jag tala om,För ved eldande stekbordet blev det så hett så fläsket blev knaper stekt på någon minut :D Det var tider det när trossen ur Riseberga kompani fick göra mat till andra kompaniers befäl och sina egna :D
Infanteriet skjuter Strix
Artilleriet skjuter Strax

Skriv svar