Flygdivisionernas utgångsgruppering under kalla kriget

I samarbete med SoldF
Användarvisningsbild
Wedman
Medlem

Re: Flygdivisionernas utgångsgruppering under kalla kriget

Inlägg av Wedman » 24 augusti 2009, 23:14

Bjernevik skrev:Min uppfattning är att alla flygplan som var i aktiv tjänst var ute på divisionerna. Flygplan som var förrådsställda på t ex F 9 och F 14 var flygplan som ersatts i aktiv tjänst.

Sedan fanns det alltid flygplan som var inne på service osv, så antalet flygdugliga flygplan vid en given tidpunkt var mindre än det totala antalet. Men fler än åtta per division var det allt. Antalet flygförare per division bör ha legat runt 16-20 stycken.
Ja - tack för svaret :)

Men när jag läser om exempelvis F4 (karta) (beskrivning av byggnader) och tittar på flygfoto så ser Viggenhangarerna ut att rymma just 8 flygplan. (Det är åtminstone 8 portar för att köra in flygplan.)

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 24 augusti 2009, 23:18

Wedman skrev:Ja - tack för svaret :)

Men när jag läser om exempelvis F4 (karta) (beskrivning av byggnader) och tittar på flygfoto så ser Viggenhangarerna ut att rymma just 8 flygplan. (Det är åtminstone 8 portar för att köra in flygplan.)
Nu kan jag inte svara på hur hangarerna på F4 var utformade, det får vi nog fråga J.K Nilsson om. :wink:

Däremot har jag varit i hangarerna på fd F 16 och Gripenhangaren på F 7. Där är det så att antalet portar inte motsvarar platserna för flygplan inuti. Sedan så är det inget som säger att alla flygplan måste förvaras inomhus samtidigt...

Användarvisningsbild
A9-pjäsmannen
Medlem

Inlägg av A9-pjäsmannen » 25 augusti 2009, 08:59

Bjernevik skrev:Måste erkänna att jag misstog mig. Jaktdivisionerna på F8 avvecklades flera år innan flottiljen lades ner, så det är mycket möjligt att före detta F8-maskiner tillfördes F9. Det förändrar dock inte sakfrågan, nämligen att flottiljerna tilldelades cirka 20 flygplan per division. Flygplan som "blev över", antingen i samband med minskande organisation eller att nya flygplantyper infördes, förrådsställdes i allmänhet på lämplig plats. Nedlagda flottiljer var sådana lämpliga platser. Att J 34 förrådsställdes på F 14 efter det att flygplantypen avvecklades på F8 och F18 är då inget konstigt, även om typen fortfarande var i aktiv tjänst på F9.

Så här i efterhand så var jag slarvig när jag använde F9 som beteckning för Sävebasen efter det att Göta Flygflottilj lagts ner.

Vad har det faktum att Säve och Barkarby (liksom alla andra nedlagda flygflottiljer förutom F2) kvarstod som krigsbaser med saken att göra?
Faktum är att tex F9 som ej fanns med i Flygvapnet som myndighet efter 1969 hade förådställda flygplan under lång period ! Blåberget hyste ex antal J32/J35/ och senare JA37!!! Och ville med det inlägget oxå dra lite historia om både F8 F9 när sak fel kom upp
Infanteriet skjuter Strix
Artilleriet skjuter Strax

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 26 augusti 2009, 17:53

A9-pjäsmannen skrev:Faktum är att tex F9 som ej fanns med i Flygvapnet som myndighet efter 1969 hade förådställda flygplan under lång period ! Blåberget hyste ex antal J32/J35/ och senare JA37!!! Och ville med det inlägget oxå dra lite historia om både F8 F9 när sak fel kom upp
Ok, då förstår jag vad du menar. Ja, FM behöll basen Säve efter det att Göta flygflottilj lagts ner. Och man använde berghangaren som förrådsplats för flygplan som inte var i aktiv tjänst. Men det var inte F9 som hade dessa flygplan.

Man måste göra skillnad på förband och platser, även om det inte är ovanligt att man i folkmun använder t ex F9 som beteckning för Säve. Precis som folk i Uppsala fortfarande säger F16 om Uppsala garnision. Måste erkänna att jag själv gör samma misstag ibland, vilket kan leda till missuppfattningar.

Användarvisningsbild
A9-pjäsmannen
Medlem

Inlägg av A9-pjäsmannen » 27 augusti 2009, 12:28

När F8 slutade flyga med sina J34 så flögs nästan alla till F9 och när F18 bytte från J34 till J35B så flögs en del till 3:e division på F10 medans man flyllde upp gapet på sammtliga divisioner på F9 å resterande flög man till F14 där alla J34 förådsställdes!
Infanteriet skjuter Strix
Artilleriet skjuter Strax

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem

Inlägg av J.K Nilsson » 12 september 2009, 02:51

Bjernevik skrev:
Wedman skrev:Ja - tack för svaret :)

Nu kan jag inte svara på hur hangarerna på F4 var utformade, det får vi nog fråga J.K Nilsson om. :wink:

Däremot har jag varit i hangarerna på fd F 16 och Gripenhangaren på F 7. Där är det så att antalet portar inte motsvarar platserna för flygplan inuti. Sedan så är det inget som säger att alla flygplan måste förvaras inomhus samtidigt...
Hangar 92 på F4 är en standardhangar för fpl 37 med 9 uppställningsplatser för flygplan och och sju platser för service. Hangaren är inte helt olik hangaren för andra kompaniet F7 men på F7 har man brandsektionerat hangaren på ett sätt som vi slapp på F4 vid JAS-anpassningen.

Hangar 90 på F4 har två portar och är byggd för att husera J35. sex uppställningsplatser vid vardera vägg och plats för fem - sex maskiner i gången mellan väggarnas uppställningsplatser.

Angående Säve så förvarades ett antal J35J där då man moddade fler flygplan än vad F10 kunde ta emot... :roll:

J.K Nilsson

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 12 september 2009, 09:58

J.K Nilsson skrev:Angående Säve så förvarades ett antal J35J där då man moddade fler flygplan än vad F10 kunde ta emot... :roll:
Man moddade tillräckligt med J35J för fyra divisioner eftersom det fanns ett visst hopp om att man skulle sätta upp en tolfte jaktdivision. Så blev dock inte fallet, utan det blev bara tre divisioner Johan i aktiv tjänst. Så att flygplanen för den fjärde divisionen förrådsställdes på Säve är i linje med vad som skrivits ovan.

C Fagervall
Medlem

Inlägg av C Fagervall » 17 mars 2010, 04:08

Jag är den Christer Fagervall som är omnämnd i forumet om flygdiv. utgångsgruppering. De uppgifter som finns i forumet som hänvisas till mig är till vissa delar gissningar. Skall räta upp en del frågor, då jag nu har mer korrekta svar.

En mobiliserad attackdivision på 60 och 70 talet bestod av : 16 st. flygplan A 32 A Lansen samt två sambandsflygplan typ Sk 16 eller Sk 50.
Personellt har divisionen 14 st. besättningar till A 32 samt två flygförare sambandsflygplan. I divisionen finns tre officerare,
tolv fältflygare attack, fjorton navigatörer (varav fyra - sex är f.d. stammanställda men nu civila värnpliktiga) samt två f.d. fältflygare (nu civila värnpliktiga) för sbflygplanen. Ett antal av fältflygarna på A 32 (max fyra kan också vara nyligen
avgångna efter utfört kontrakt och kallas nu in som vanlig värnplikig).

Divisionen är indelad i tre attackgrupper med fyra A 32 var. Fyra av A 32 planen kommer ständigt att stå på översyn eller reparation, så momentant kan 12 st. flygplan vara i luften. Normalfallet är dock att två grupper ständigt är i tjänst under dygnets alla timmar. En grupp har alltså vila i åtta timmar per grupp.

Angående nummrering av spaningsdivisionerna i krig kallas dessa 1 - 10 spandiv. 4. och 9. uppsätts av F 21, övriga av F 11.

Trolig utgångsgruppering i Grundalternativet mobilisering c:a år 1970.

E 1

61. Adiv Karlsborg
62. Adiv Moholm (Bällefors)
63. Adiv Hasslösa divisionen utgår fredsmässigt 1967.
71. Adiv Såtenäs
72. Adiv Råda
73. Adiv Hovby (Lidköpings flygplats)
151. A div Kjula (Eskilstuna)
152. Adiv Arboga eller Hässlö
153. Adiv Arboga eller Hässlö divisionen utgår fredsmässigt 1967
171. A div Uråsa tidigare Kosta, (troligtvis bytt 1967 från Kosta med 122 jaktdiv F 12)
172. A div Byholma
173. Adiv Hagshult

1. Sdiv. F 11 (S 32) Ljungbyhed
2. Sdiv. F 11 (S 35) Tågrabasen (vägbas ost om Sjöbobasen i Sjöbo )
3. Sdiv. F 11 (S 35) Tannefors Linköping (SAAB fältet)
4. Sdiv. F 21 (S 35) Vidsel
5. Sdiv. F 11 (S 32) Malmslätt
6. Sdiv. F 11 (S 32) Färila
7. Sdiv. F 11 (S 35) Eneryda vägbas (Småland)
8. Sdiv. F 11 (S 35) Söderhamn
9. Sdiv. F 21 (S 35) Åmsele
10. Sdiv. F 11 (S 32) Kalmar

Varje spandivision har åtta flygplan i krig. (fredsdivisionerna splittas på två).

Milo S och V

(13. Jdiv eventuellt på Everöd) ? Osäkert
31. Jdiv J 35 D Ålem
32. Jdiv J 35 D Hultsfred
101. Jdiv J 35 F Knislinge
102. Jdiv J 35 B Sjöbo
103. Jdiv J 35 D Säve (under ombeväpning till J 35 F)
121. Jdiv J 35 F Kalmar
122. Jdiv J 35 F Kosta tidigare Uråsa (troligtvis bytt från Uråsa 1967 med 171. Adiv F 17)

Milo O och B

11. Jdiv J 35 F Barkarby
12. Jdiv J 35 F Hässlö eller Arboga
13. Jdiv J 35 F Antingen Everöd i Milo S eller Arlanda? (denna division är vakant i fred 1967 - 69)
131. Jdiv J 35 F Bråvalla
132. Jdiv J 35 F Björkvik (mellan Norr och Nyköing) Denna bas klar 1968. Tidigare Kungsängen i Norrköping
133. Jdiv J 35 F Skavsta (F 11 bas Nyköping)
161. Jdiv J 35 A Uppsala
162. Jdiv J 35 A Tierp
163. Jdiv J 35 A Gimo
181. Jdiv J 35 B Tullinge
182. Jdiv J 35 B Strängnäs
(183. Jdiv J 35 B ) Tidigare Arlanda (divisionen utgår i fred 1967)

Milo NN

41. Jdiv J 32 Sättna (under ombeväpning till J 35 D .flygplan från F 10)
42. Jdiv J 32 Kubbe

Milo ÖN

43. Jdiv J 32 Heden
122. Jdiv J 35 D Fällfors (ombeväpnad från J 32 1969. J 35 D från F 10)

Vid krigsfall 2 vid förstärkning av Milo ÖN torde två jaktdivisioner ur Milo S eller Milo O (förslagsvis F 1) tillföras Milo ÖN.
E 1 (attacken baserar i detta läge 151. och 152. Adiv på Gunnarn och Åmsele samt eventuellt ytterligare någon/några attackdivisioner på Vidsel eller/och Kubbe och Frösön.

Skriv svar