TTT

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 13 januari 2003, 15:00

Danne skrev:
Å andra sidan kanske han förbättras i.o.m att Sean Astin som Sam är så pass svagpresterande så att man vill spy...
Jag är som vanligt ensam om min åsikt, men jag tycker att Sean Astin är mycket bra. Och visst, hans amerikanska bryter igenom ibland, men de har ju å andra sidan valt en brittisk dialekt som låter mer som amerikanska åt honom.
Det jag har allra mest svårt för med Sean Astin som Sam är hans 'gnälliga' tonfall.

Trippad kick
Medlem

Inlägg av Trippad kick » 13 januari 2003, 16:05

Jag kanske är något särfall, men jag tycker jättebra om FotR-filmen men TTT gillar jag inte alls, alla andra däremot verkar tycka precis tvärtom..
Folk säger "ååå enterna va ascoola" samtidigt som jag jämför dom med tändstickor..knas...

Tycker Sam/Sean passar ganska bra till utseendet men jag gillar inte hans sätt att verka. Frodo/Elijah kunde vart lite rundare om magen :)

Användarvisningsbild
Greenleaf
Ny medlem

Inlägg av Greenleaf » 13 januari 2003, 18:13

Jag tycker inte att TTT var sämre än FOTR, men jag kan hålla med om de saker som du listar upp, Trippad.

Sean Astin är bedrövlig som skådespelare. Tycker intealls om honom, men han ser ganska lik ut min sam som jag föreställde mig. Fast min Sam hade också en stor glugg mellan framtänderna :)

PJ kunde ha valt en lite äldre skådespelare till Frodo. Han var ju trots allt 50 år när han gav sig iväg från Fylke.

Enterna borde inte ha varit så "böjliga" som dom nu är. Tycker att deras ben är aldelles för långa och smala. Ohc de borde går mer rakt och inte böja på benen för mycket.

Annars så var jag väldigt nöjd med karaktärerna, förutom stackars Faramir.

Gollum:perfekt
Ormstunga var nästan perfekt. Mycket bra röst. Fastnade för hans repliker direkt. Även Theoden och Eomer var bra spelade.

Användarvisningsbild
Rally
Medlem

Inlägg av Rally » 13 januari 2003, 18:27

Appropå enterna....

VArför gjorde man inte dem som jag hade tänkt migt.... :D

Alltså med en stor kraftig stam som både huvud och kropp, rötter som ben och grenar som armar.

Jag tyckte också de såg för smala ut.

/Rally

Användarvisningsbild
Eowyn
Medlem

Inlägg av Eowyn » 13 januari 2003, 20:18

värst vad alla har emot Legolas och Haldir nu...jag tycker att Legolas är jättebra som alv! och jag stör mig över huvud taget inte på att hans ögonbryn är mörka!

Haldir gillade jag verkligen i filmen och flikkan här blev inte alls glad när han dog!!! :cry:

enterna tillhör inte mina favoriter heller...jag vet inte vad det va för fel men fel va dom...fast Lavskägges huvud va bra!!!

Trippad kick
Medlem

Inlägg av Trippad kick » 13 januari 2003, 21:03

Haldir gillade jag verkligen i filmen och flikkan här blev inte alls glad när han dog!!!
Hade inga som helst problem med att han dog..hm varför vet jag inte, men jag gillade det :? :)

Användarvisningsbild
Ynnej
Ny medlem

Inlägg av Ynnej » 13 januari 2003, 21:17

Jag tyckte två tornen va jättebra, men det var ju lite grejer här och där som jag inte gillade..

Det första var enterna, de var inte som jag tänkt mej dem alls.. deras ben var alldeles för långa och när de gick såg det konstigt ut.. men i närbild var de bra..

Sen så har vi Aragorns lilla nära döden upplevelse.. vad gjorde den där? Kändes bara som att biobesökarna som inte läst böckerna fick en helt annan version av hela boken/filmen..

Och till sist som alla andra också verkar tycka så var ju Faramir inte så bra.. men de flesta vet ju va ja menar så de behöver ja nog inte förklara mer.. Vi får väl hoppas att PJ ordnar upp det i RotK

Jag tycker också Elijah Wood passar bra i rollen som Frodo, och det skulle bara varit konstigt om han var äldre eftersom alla åren mellan Bilbos kalas och Frodos resa inte finns med i filmen.. Fast han har nästan alltid samma ansiktsutryck.. Både rädd och fast besluten att fortsätta, inget hopp, men han gör det ändå..

Trippad kick
Medlem

Inlägg av Trippad kick » 13 januari 2003, 22:01

Både rädd och fast besluten att fortsätta, inget hopp, men han gör det ändå..
Just det ansiktsuttrycket gillar jag inte, alls!

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 13 januari 2003, 22:04

Det stämmer mycket överrens med Frodo i boken, känns det som. Den som de minst ändrat på i TTT är Frodo, tycker jag, då han är väldigt lik boken (utom dispyterna med Sam)

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 14 januari 2003, 12:52

Både rädd och fast besluten att fortsätta, inget hopp, men han gör det ändå..
Det var det ansiktsutrycket jag pratade på förut, visst, han kunde ha det emellanåt, men det känns som att han har det allt för ofta.
Han var ju trots allt 50 år när han gav sig iväg från Fylke.
De kunde faktiskt ha valt lite äldre skådespelare, även om inte 50 år är så mycket för en hobbit och att de tagit bort åren mellan Bilbos kalas och Gandalfs besök så känns alla hoberna för ungdomliga.
Den enda utav hoberna som jag riktigt gillar år Meriadoc. Dominic Monaghan känns verkligen hob-lik!
Sen så har vi Aragorns lilla nära döden upplevelse..
Varför i helvete skulle de ha med det här!? Gandalf dör och återuppstår, Aragorn tros vara död, men kommer tillbaks. Vem kommer ta Frodos 'död' i Cirith Ungol på allvar nu?

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem

Jag heter Haldir

Inlägg av D. Andersson » 14 januari 2003, 13:09

Hmm... fast jag småretar mig på att Merry (tänk på namnet) är så tjurskallig hela tiden. Pippin är lagom rolig, till skillnad från Gimli som är överdriven. Tycker Pippin är mest lyckad, iaf som filmkaraktär.

Användarvisningsbild
---ecthelion---
Medlem

Inlägg av ---ecthelion--- » 14 januari 2003, 15:07

Orkar inte fundera ut massa smågrejer nu, men jag kommer på en sak direkt som är helt värdelös:

FARAMIR. Då menar jag inte den lilla trippen till Osgiliath, utan hårfärgen!!! Korpsvart, står det i boken. Jag hade tänkt mig honom som väldigt lik Aragorn, fast lite kortare. Jag har också för mig att Boromirs hår beskrivs som mörkt, men kan inte komma på om Tolkien kallat det svart.

Skulle kunna vara en bagatell, men tänk då på den lilla kärleksscenen på Tiriths murar, ROTK sid. 282.

Hans bruna hår fungerar inte där... Det känns som om PJ skulle kunnat göra den scenen till en av trilogins höjdpunkter, men det verkar ju inte bli så nu...

/ecthelion

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 14 januari 2003, 15:15

Det stämmer mycket överrens med Frodo i boken, känns det som. Den som de minst ändrat på i TTT är Frodo, tycker jag, då han är väldigt lik boken (utom dispyterna med Sam)
Det bara bevisar att det trots allt handlar om en smaksak. "Min" Frodo påminner väldigt lite om Elijah Wood (även om jag tycker han är mycket bra i rollen). Så jag håller inte med om att Frodo är "minst ändrad"...

Gandalf, kanske, däremot...

Användarvisningsbild
Eowyn
Medlem

Inlägg av Eowyn » 14 januari 2003, 15:16

Han var ju trots allt 50 år när han gav sig iväg från Fylke.
ja, men då kan ni ju också tänka på att Bilbo "you havn´t age a day..." så han behöver inte se äldre ut...och står det inte i böckerna att han fortfarande såg ung ut eller var det jag som läste det utan att det fanns???

Användarvisningsbild
Efrit
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Efrit » 14 januari 2003, 16:24

Joo sagan om de 2 tornen var betydligt bättre än vad Sagan om ringen var....
Det var som lite mer humor i 2:an än i 1:an och Gollum var ju helt grym... ett tag trodde man att han var 2 st när dom filma honom från 2 olika vinklar...
Men nu är det ju c:a 1 år kvar till 3:an kommer :D

Skriv svar