Michael Wittmans död

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Michael Wittmans död

Inlägg av MD650 » 31 juli 2009, 21:04

Med nya teorier framkommer att Michael Wittman inte nedkämpades av britter utan av canadensare.
För mig var det en nyhet då jag hade uppfattningen att han nedkämpades av Joe Ekins ur 1st Northants Yeomanry.
Enl. det "nya" så nedkämpades av strv ur 1st Northamptonshire Yeomanry, B Sqn, 144 Regiment Royal Armoured Corps och the 27th Canadian Armoured Regiment (The Sherbrooke Fusiliers).

Nån som har nån uppfattning vad som är "rätt"?
:)

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: Michael Wittmans död

Inlägg av Hans » 1 augusti 2009, 00:54

Jag kan inte detaljerna kring när Wittman stupade lika lite som jag kan detaljerna runt von Richthofens död men jag kan väl knappast vara den ende som ser parallellerna att en erkänt duktig krigsmaskindödare stupar (under oklara omständigheter, såsom oftast under krig) och ALLA vill få det till att de låg bakom. Jag betvivlar "nya rön" - dessutom är det i min värld solklart att Hans von Luck friserade sanningen när han tvingade en LV-officer under pistolhot att bekämpa pansar 1944 - det gjorde LV-officerarna redan 1940 och utan pistolhot.

MVH

Hans

Lasse
Medlem

Inlägg av Lasse » 1 augusti 2009, 11:43

En annan teori kring Wittmanns död jag läst(tror det var på Axis History Forum) är att det inte var fienden som stod bakom att hans vagn slogs ut, utan att hans oerfarne laddare ska ha tappat en granat i golvet vilket skapat en explosion innefrån.

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Inlägg av Mathias Forsberg » 1 augusti 2009, 13:01

Vad gäller kanadensarna och Wittman är inte deras claim "ny" i den bemärkelsen utan har funnits ett bra tag. Skrivet ur minnet tror att den t ex förekommer i Avgörandets Ögonblick som (också från höften) gavs ut 1995.

Den debatt som jag oftast har sett är den huruvida Wittman slogs ut av en brittisk Typhoon eller en kanadensisk Firefly. Frågan blev symbolisk eftersom attackflyget gärna gjorde anspråk på att ha slagit ut den tyska pansarvapnet - och vad blev då den ultimata symbolen för detta om inte att slå ut Wittman?

Som det senare visade sig bidrog flyget mest till egna förluster och det var - som i alla krig - de förhärdade skyttesoldaterna och stridsvagnsbesättningarna som fick dra en stor del av lasset och få en liten del av äran.

Inspektionerna av Wittmans Tiger har - återigen ur minnet - visat att ingångsvinkeln och skadan omöjligt kunde härröra från en raket avlossad från en Typhoon.

Användarvisningsbild
predator
Medlem

Inlägg av predator » 1 augusti 2009, 13:45

1, En av frågarna man får ställa sig när man kollar på detta är. VAR det förbands som nu påstår sig slut ut M.W i närheten?
2, Vilken förband var det som hans var och hota och hade den kapasitet att bekämpa pansar?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 1 augusti 2009, 18:11

Mathias Forsberg skrev:
Den debatt som jag oftast har sett är den huruvida Wittman slogs ut av en brittisk Typhoon eller en kanadensisk Firefly.
Enl. det här programmet jag såg så var det ett brittiskt förband med ingående Fireflies och ett kanadensiskt förband med "vanliga" Sherman.
:)

Användarvisningsbild
Uruk-Hai
Medlem

Inlägg av Uruk-Hai » 2 augusti 2009, 12:52

Här diskuteras ämnet i fråga på ett annat forum. Visserligen för modellbyggare men utan tvivel mer insatta i dessa detaljer än de flesta. Tyvärr på engelska.

http://www.network54.com/Forum/47207/th ... movie+star

Axial
Medlem

Inlägg av Axial » 2 augusti 2009, 13:14

Lasse skrev:En annan teori kring Wittmanns död jag läst(tror det var på Axis History Forum) är att det inte var fienden som stod bakom att hans vagn slogs ut, utan att hans oerfarne laddare ska ha tappat en granat i golvet vilket skapat en explosion innefrån.
Hur var den tyska ammunitionen konstruerad då? Brukar det inte vara så att det först krävs ett anslag i tändhatten och sedan ett antal sekunders "flygsträcka" innan granaten kan brisera?

DIREWOLF
Medlem

Inlägg av DIREWOLF » 2 augusti 2009, 23:57

Såvitt jag minns av debatten så var det troligaste att det var en Kanadensisk stridsvagn som gjorde det.
Typhoon var det garanterat inte, som nämnt ovan var skadorna helt "fel". Likaså "självorsakad" sätter jag inte mycket tro till eftersom det tydligen fanns flertal rejäla träffar på fordonet, men inget som tydde på inre primär explosion när det undersöktes.

Dock, ska tydligen även det brittiska förband som hävdar "the kill" ha funnits i området "kant i kant" med Kanadensarna så det lär inte gå att utesluta. Men om de inte "skjutit i kors" så borde det vara Kanada 1, UK 0. :wink:

Clowns parma mot eventuellt dåligt minne, var ett bra tag sen jag läste på seriöst om det.

Skriv svar