Är det någon som vet mer om de här partisangrupperna? Hade de faktiska eller ideologiska kopplingar till Machnos trupper?Thus is it possible that Makhnovist bands may have survived as late as 1924 and beyond, for during the Second World War, some Ukrainian partisan groups were to hoist the black flag again and fight against Nazi and Stalinist alike
Machnovister under vk2?
Machnovister under vk2?
I sin bok "Nestor Makhno - Anarchy's Cossack" skriver A.Skirda i en passus på sidan 261 som följer:
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Re: Machnovister under vk2?
Har också nyligen läst Skirdas bok och funderade också lite över det stycket.
Samma sak står på Wikipedia. Jag håller det inte för otroligt att några av de ursprungliga machnoviterna kämpade vidare till 1924.
Jag tror emellertid inte att det fanns några kvar av de ursprungliga machnoiviterna under andra världskriget. Att de samlades under anarkistflaggan ska nog snarare ses som ett försök att skapa en sammanhängande identitet. Att man påstod sig vara direkta arvtagare till Machno är inte heller så konstigt.
/Martin
Samma sak står på Wikipedia. Jag håller det inte för otroligt att några av de ursprungliga machnoviterna kämpade vidare till 1924.
Jag tror emellertid inte att det fanns några kvar av de ursprungliga machnoiviterna under andra världskriget. Att de samlades under anarkistflaggan ska nog snarare ses som ett försök att skapa en sammanhängande identitet. Att man påstod sig vara direkta arvtagare till Machno är inte heller så konstigt.
/Martin
Re: Machnovister under vk2?
Som jag ser det(och det här är rent spekulerande) så är det åldersmässigt fullt möjligt att folk från 1919-21 skulle ha varit inblandade i en sådan partisangrupp. Förutsatt att de var runt 20 år under revolutionen. Det skulle betyda att de var runt 40-45 vid andra världskriget, och sannolikt j-ligt bittra. Bittra 45-åringar känns inte heller som fel målgrupp om man vill värva folk till partisaner. Frågan, som bör ställas för att avgöra om det är sannolikt, är väl snarare hur effektiv Chekan var när det gällde utrensningarna av f.d. machnovister(blir det machnoviter eller machnovister på svenska?). Och den biten har jag inte koll på alls.