Skoluppgift!

Skriv svar
JoelF
Ny medlem
Kontakt:

Skoluppgift!

Inlägg av JoelF » 11 maj 2005, 23:15

Okej okej... jag kanske inte ska börja min karriär här på forumet med något så vulgärt som att be om hjälp med en skoluppgift :D men ändå...

Saken är den att jag ska skriva om (och argumentera etc) den viktigaste händelsen under 1700-talet.

Mitt enda problem är att jag inte vet vad jag ska skriva om. Jag har funderat på Franska revolutionen eftersom att den på något sätt "påbörjar" en ny tid för europas folk etc etc... Men då kommer ju Amerikanska revolutionen (Frihetskriget?) som man kan säga kom före och på sitt sätt utlöste den franska...

Är det någon därute som har någon egen ide om vilken som är den viktigaste händelsen under 1700-t? Skulle vara glad för svar :) det måste ju finnas någon som tycker någonting om det här :roll:

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem

Inlägg av Ralf Palmgren » 12 maj 2005, 00:30

Den VIKTIGASTE händelsen i Europa under 1700-talet är utan tvekan Franska revolutionen 1789!

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Re: Skoluppgift!

Inlägg av Hexmaster » 12 maj 2005, 10:50

JoelF skrev:Men då kommer ju Amerikanska revolutionen (Frihetskriget?) som man kan säga kom före och på sitt sätt utlöste den franska...
Det minskar inte betydelsen av den franska revolutionen på något sätt. En koloni som frigör sig från "faderlandet" är en helt annan sak än ett befintligt statsskick som omintetgörs. Svaret är givet.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 12 maj 2005, 14:09

Visst var den franska revolutionen sporrad av den amerikanska, men jag säger också att svaret är givet. Ingen annan händelse har haft så genomgripande konsekvenser som den franska revolutionen. Du kan mycket väl ta upp den amerikanska också, i det sammanhang den har med den franska.

JoelF
Ny medlem
Kontakt:

Inlägg av JoelF » 12 maj 2005, 14:39

Tack så mycket allihopa som har svarat! och alla er andra som tog er tida tt läsa :P
får väl dra ihop något om franska då...

Användarvisningsbild
CRS
Medlem
Kontakt:

Inlägg av CRS » 13 maj 2005, 11:42

Fast om man får tro Eric J. Hobsbawm så slutade 1700-talet i och med den franska revolutionen... Så det är kanske inte ett typiskt 1700-talsämne.

En om något ännu viktigare företeelse som dock inträffade under 1700-talet var ju den industriella (r)evolutionen. De båda fenomenen är visserligen intimt sammanbundna med varandra.

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 13 maj 2005, 14:01

Du kunde säkert propagera för statens utveckling också - inklusive parlamentarisk demokrati. Och staten då som en kraftfull apparat som kunde mobilisera väldiga resurser. Detta var i mångt och mycket pga militär utveckling - enbart välutvecklade stater kunde ha en effektiv och kraftfull militär apparat och industri - så det var en spiral - om en historiker säger den militära revolutionen i ett andetag måste han i nästa andetag säga statens utveckling...

Ta denna om du vill vara säker på mvg... den synvinkel är inte alls självklar...

Kropotkin
Medlem

Inlägg av Kropotkin » 13 maj 2005, 14:20

Den industriella revolutionen är snarare en process än en historisk händelse. Det är nog svårt att argumentera mot den franska revolutionen som 1700-talets viktigaste händelse. Det är ju inte någon slump att många historiker i sin tidsindelning väljer att avsluta 1700-talet i och med denna händelse. Om man däremot skall tolka uppgiften som den viktigaste händelsen för 1700-talet i sig så går det möjligen att argumentera för freden i Utrecht 1713.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 13 maj 2005, 15:00

Det var under 1700-talet som också befolkningen började öka alltmer. Det började att ske en demografiskt förändring, inte bara för Sverige utan i stort sett större delar av jordklotet.

Utgår man ifrån år 0 så ökade världsbefolkningen sakta ända fram till 1000-talet, sedan lite mer fram till digerdöden då det skedde en kraftig folkminskning och det tog ungefär 50-100 år innan folkmängden kom tillbaka till 1350-talets nivå. Sedan steg folkmängden svagt igenom "grafen" innan 1700-talet, då det steg kraftigt med en viss avbräck under andra världskriget.

Stefan

Användarvisningsbild
bobby_milk
Medlem

Inlägg av bobby_milk » 21 juli 2009, 21:52

Ur ( A history of WORLD SOCIETIES) "The American revolution undeniabely hastened upheaval in France. Yet the French revolution did not mirror the American example. It was more radical and more complex, more influential and more controversial, more loved and more hated. For Europeans and most of the rest of the world, it was the great revolution of the eighteenth centry, the revolution that opened the modern era in politics."

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020

Inlägg av millgard » 21 juli 2009, 23:02

McCay-Hill/Buckler eller om det var någon annan lanserar ju också begreppet "det långa artonhundratalet", dvs perioden 1789-1914.

Under 1700-talet är det mycket svårt att se någon enskild händelse som haft så stor betydelse för världens utveckling som den franska revolutionen. Den står nog i särklass som "händelse" oavsett tidsperiod faktiskt.

Användarvisningsbild
dahnielson
Medlem
Kontakt:

Inlägg av dahnielson » 21 juli 2009, 23:35

millgard skrev:McCay-Hill/Buckler eller om det var någon annan lanserar ju också begreppet "det långa artonhundratalet", dvs perioden 1789-1914.
Vad jag vet så myntades uttrycket "det långa artonhundratalet" av Eric Hobsbawm.
Anders Dahnielson
http://sv.dahnielson.com

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020

Inlägg av millgard » 21 juli 2009, 23:42

Ja då var det han. :D

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Kontakt:

Inlägg av von Adler » 22 juli 2009, 02:59

Jag undrar om inte jag skulle klassa Preussens skapande som Kungarike 1701 som en väldigt omvälvande händelse å 1700-talet också. Plötsligt fanns det ett protestantisk tyskt kungarike utanför kejsarens (och påvens) inflytande i Tyskland, vilket är startskottet för maktkampen mellan Preussen och Österrike i Tyskland, som skulle avgöras definitivt först vid Königgrätz 165 år senare. Plötsligt öppnades möjligheterna att agera inom Tyskland - utanför ramarna som Kejsardömet angav - något som ställde europas politik på huvudet.

Skriv svar