Är jordgubbar ett minne blott?
-
Jurgen Wullenwever
- Medlem
Är jordgubbar ett minne blott?
I år har jag köpt ett antal litrar med jordgubbar, och alla dessa har det gemensamt att de är smaklösa, torra, halvmogna och ruttna.Min föreställning om jordgubbar är att de skall vara söta och saftiga och drypande av rött när man delar dem, så vad är det som har hänt? Har alla gamla sorter bytts ut mot vad, och varför? Det verkar som om riktiga jordgubbar år 2009 är en historisk företeelse, från folkhemmets tid kanske.
Re: Är jordgubbar ett minne blott?
Blott Sverige svenska jordgubbar har - inte. Enkelt, jordgubbar skall konsumeras lokalt under säsong. När jag var ung fanns inte gubbarna den 1/8 (min födelsedag) - numera finns de året om. Men spanska gubbar i februari kan naturligtvis inte konkurrera med lokala gubbar i säsong. Gubbarna på kontinenten är underbara i säsong. Om ni inte förstått det så är jag gubboman.
MVH
Hans
MVH
Hans
Man ska odla dem själv
I mitt lilla land var de första färdiga idag, och nu måste jag nog dra ett nät över för att hålla de där förbaskade trastarna borta.
De var just så saftiga som de ska vara och mer kommer det...
(Hans har postat samtidigt och rört till det...
)
De var just så saftiga som de ska vara och mer kommer det...
(Hans har postat samtidigt och rört till det...
-
pandersson2
- Medlem
Jordgubber som köpes i affär är odlade för att tåla transport och se bra ut. Själv inhandlar jag dagligen tre kilogram jordgubbar på marknaden under säsong vilket inte går att jämföra med butikernas. Vi har även egna, vi plantor avsedda för privat konsumtion av en som brukar sälja på torget.
Den nuvarande utvecklingen på "marknaden" har ju lett fram till vinstmaximering genom att ta fram sorter vars främsta plus är att de tål transporter bra. Men jag tror att folk börjar tröttna på detta snart och att vi på något vis kommer att få se de smakrika gubbarnas återkomst. Se bara hur de tidigare torftiga utbudet av potatis eller tomater breddats betydligt på senare år.
-
Jurgen Wullenwever
- Medlem
Ett annat kännetecken på de nuvarande smaklösa jordgubbarna är att de saknar de här små stickorna på ytan som brukade ramla av de riktiga jordgubbarna.
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Köpte smaklösa jordgubbar till midsommar och saftiga och söta förra helgen. Förrut att man som sagt tagit fram sorter som klarar transport m.m. Så spelar vädret in, kallt och blöt = stora och smaklösa. Varmt och torrt = små och söta.
Sonderling
Sonderling
Sen skulle jag nog vilja påstå att jag upplever att ju nordligare växtplats destå sötare gubbar. Vilket kanske egentligen har och göra med hur snabbt gubben växer. Åt i veckan gubbar från nordligaste Hälsningland, Tallåsen, Stora, inte jätteröda, blanka men fantastiskt söta och smakrika. Till utseendet var dom väldigt lika dom hemska tysk-gubbarna på försommaren, men jag litade på försäljerskan som rekommenderade dom.
Jordgubbarna blir sötare i norr eftersom det är mer sol där under sommaren. Midnattssol längst i norr vid midsommar osv.cocteau skrev:Sen skulle jag nog vilja påstå att jag upplever att ju nordligare växtplats destå sötare gubbar. Vilket kanske egentligen har och göra med hur snabbt gubben växer.