TTT

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Greenleaf
Ny medlem

Inlägg av Greenleaf » 10 januari 2003, 20:41

Vadå? Det är väl Lavskägge han menar?
Man får ju se i filmen när lavskägge säger att han ska ta dem till den vite trollkarlen och sedan lägger han hoberna på marken och man får se ett vitt sken. Scenen efter med Merry och Pippin så pratar Lavskägge med dem och nämner Gandalfs namn. Då reagerar de inte som om han återuppstod från de levande och de aldrig hade träffat honom tidigare.
Är det bara jag som tänkt mig Gríma som en kortis?
Jag med, men det var bara för att jag såg den tecknade versionen av sagan om de ringen/de två tornen. *usch*
Aragorn hade kort hår där :)

Användarvisningsbild
Eowyn
Medlem

Inlägg av Eowyn » 10 januari 2003, 21:00

jag hade förställt mig att han skulle va runt 1.60 lång...

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 10 januari 2003, 21:01

Greenleaf skrev: Man får ju se i filmen när lavskägge säger att han ska ta dem till den vite trollkarlen och sedan lägger han hoberna på marken och man får se ett vitt sken. Scenen efter med Merry och Pippin så pratar Lavskägge med dem och nämner Gandalfs namn. Då reagerar de inte som om han återuppstod från de levande och de aldrig hade träffat honom tidigare.
Jag säger som jag alltid sagt; lita inte på filmen.

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 11 januari 2003, 22:24

Efter att ha sett filmen en tredje gång nu i kväll, har jag kommit fram till ett par saker:

* Elijah Wood som Frodo! Vilken kille! Herregud, de kunde inte ha valt någon bättre. (Å andra sidan kanske han förbättras i.o.m att Sean Astin som Sam är så pass svagpresterande så att man vill spy...)
* Viggo Mortensen Aragorn är faktiskt väldigt bra. T.o.m utseéndesmässigt, vilket jag inte tyckte förut.
* Själva Midgård verkar så litet... Avståndet mellan träsket och Mordor verkar vara minimalt, på sin höjd hundra meter. Men sen är det runt några kilometer... Mysko. Avståndet från Rohan till Mordor är också för kort, typ 5-6 mil på sin höjd.
* Vad man känner sig vemodig då man kommer ut!
* Han som spelar Haldir är väldigt dålig. Bottenskådis. Nästan alla alver (med undantag för Cate Blanchett som Galadriel och Hugo Weaving som Elrond) är dåligt spelade.
* Scenerna med Arwen och Elrond tillsammans är tråkiga. De drar ner rejält på farten. Suck.
* Varför pratar Sam så jävla amerikanskt?

Novlótë
Ny medlem

Inlägg av Novlótë » 12 januari 2003, 00:35

Nej.folk klagar alldels för mycket här.
visst mycket var fel.(speciellt Farmir.goddammit PJ destroyed my faramir).(And he killed my Haldir.Gaaah).Men kom i gen.
det var ju ändå en grymt bra film.jag menar.jag tror inte nån av oss skulle gjort det mycket bättre.och knappast nån annan heller.
Och sen tror jag PJ kommer lägga in saker i Rotk som skulle vart med i TTT så jag tycker inte man kan ge nåt exakt betyg förrän man sett alla filmerna.
samma sak med att jämföra Fotr med TTT.det går ju inte.
det är ju 2 olika böcker.1 introducerar folk och storyn och den andra.då är dom ju på väg ju.man vet vem alla är.det kommer lite nytt folk.dom fortsätter.det går helt enkelt inte att jämföra.
tack för mig. :)

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem

Eh?

Inlägg av D. Andersson » 12 januari 2003, 00:42

Novlótë skrev:And he killed my Haldir.Gaaah
DIN Haldir? Eh... Nu tycker jag vi tar det lite lugnt, här... :|

Novlótë
Ny medlem

Inlägg av Novlótë » 12 januari 2003, 00:47

Okej.Kanske inte min haldir då.(Min Legolas.yeah).Men.
My haldir och My stuff.you know.sånt man säger. :lol:
Nai tiruvantel ar varyuvantel i Valar tielyanna nu vilya.

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem

Inlägg av Flikkan » 12 januari 2003, 15:22

Är det bara jag som tycker att Orlando Bloom verkligen inte passar som Legolas? Han har för mörk röst, ljust hår, ser ut som någon jekla idiot, är inte ett dugg alvisk, och det är rent sagt skrattretande då han pratar alviska. Speciellt, var det nu var någonstans, då det låter som han säger typ: "Nacke tacke daja". Åhhh, jag mår illa bara jag tänker på det.

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 12 januari 2003, 16:30

Elijah Wood som Frodo! Vilken kille! Herregud, de kunde inte ha valt någon bättre.
Ibland är han lysande, men jag gillar inte det här att han alltid ska himla med ögonen och se så illamående ut.
Han som spelar Haldir är väldigt dålig. Bottenskådis. Nästan alla alver (med undantag för Cate Blanchett som Galadriel och Hugo Weaving som Elrond) är dåligt spelade.
Han ser ut som en kille som varit med i någon kass såpa på 80-talet. Tycker inte att Elrond och Galadriel passar heller. Hugo ser löjlig ut, och Cate är inte nog vacker... De borde inte haft med Arwens stora roll, så kunde Liv ha spelat Galadriel... (Jag har framställt mig alla karaktärer som väldigt vackra, eller kanske inte Gollum, Saruman och Ormstunga, men de flesta, och då känns de så fel om de inte är det (Utseendefixerad kanske...))
Är det bara jag som tycker att Orlando Bloom verkligen inte passar som Legolas?
Utseendemässigt passar han mycket bra tycker jag.

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 12 januari 2003, 16:34

De skådespelarna jag är mest nöjd med är nog Brad Dourif (som jag faktiskt också brukade föreställa mig som väldigt kort pårgund av den gamla filmen... :) ) och Andy Serkis/Gollum. Man kan verkligen se på Gollum precis vad han tänker och känner bara genom att titta på hans ansikte. De har verkligen lyckats med honom.

Novlótë
Ny medlem

Inlägg av Novlótë » 12 januari 2003, 21:11

Flikkan skrev:Är det bara jag som tycker att Orlando Bloom verkligen inte passar som Legolas? Han har för mörk röst, ljust hår, ser ut som någon jekla idiot, är inte ett dugg alvisk, och det är rent sagt skrattretande då han pratar alviska. Speciellt, var det nu var någonstans, då det låter som han säger typ: "Nacke tacke daja". Åhhh, jag mår illa bara jag tänker på det.
Hm.Jag tycker han passar jättebra.han är.hm.vad ska man säga.
jag tycker han är ståtlig som en alv. :lol: .och låter bra när han pratar alviska.Och så är han ju allmänt skitsnygg också ju. :D :wink:

Trippad kick
Medlem

Inlägg av Trippad kick » 12 januari 2003, 22:02

Tycker Pippin är smått gullig till utseendet :) Tycker Legolas(Orlando) ser alldeles för ung ut, tänker mig att han ser mycket äldre och visare ut..Första gången jag såg FotR tyckte jag bra om Elijah som Froddan, sen blev det ju någon allmän slags hysteri kring honom och jag tyckte bara sämre och sämre om honom..nu börjar jag dock tycka bättre om honom i själva skådespeleriet, tycker fortfarande att dom kunde valt än äldre skådespelare visserligen..men men man kan ju inte få allt

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem

Inlägg av Flikkan » 12 januari 2003, 22:55

Håller med precis. I första filmen gillade jag inte Frodo direkt, och Elijah Wood har jag aldrig gillat direkt. Men han gör väldigt, väldigt bra ifrån sig i TTT. Men håller verkligen med om att hysterin är jobbig..

Legolas ska vara en mörkhårig, ståtlig, lång, ganska kraftig (nu missuppfattar ni vad jag menar); men liksom ha mer muskler, visare, ljus alvröst (inte mörk människo-röst), mer tankfull, ögonfärgen ska inte skifta, han ska inte ha så mörka ögonbryn, mer bruna smala... Han ska tänkas ta över Thranduil uppe i Mörkmården och då måste det väl finnas krav.

Novlótë
Ny medlem

Inlägg av Novlótë » 12 januari 2003, 23:11

Flikkan skrev: Legolas ska vara en mörkhårig, ståtlig, lång, ganska kraftig (nu missuppfattar ni vad jag menar); men liksom ha mer muskler, visare, ljus alvröst (inte mörk människo-röst), mer tankfull, ögonfärgen ska inte skifta, han ska inte ha så mörka ögonbryn, mer bruna smala... Han ska tänkas ta över Thranduil uppe i Mörkmården och då måste det väl finnas krav.
Hm.det där med lång och ståtlig tänker jag inte ens kommentera. :)
men jo.jag är med på det där med byte av ögonfärg.det är störande.samma sak med ögonbrynen.men hell.Han duger. :D
Nai tiruvantel ar varyuvantel i Valar tielyanna nu vilya.

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 13 januari 2003, 14:17

Å andra sidan kanske han förbättras i.o.m att Sean Astin som Sam är så pass svagpresterande så att man vill spy...
Jag är som vanligt ensam om min åsikt, men jag tycker att Sean Astin är mycket bra. Och visst, hans amerikanska bryter igenom ibland, men de har ju å andra sidan valt en brittisk dialekt som låter mer som amerikanska åt honom.
Han som spelar Haldir är väldigt dålig. Bottenskådis. Nästan alla alver (med undantag för Cate Blanchett som Galadriel och Hugo Weaving som Elrond) är dåligt spelade.
Haldir gillar jag också!
Han har för mörk röst, ljust hår, ser ut som någon jekla idiot, är inte ett dugg alvisk, och det är rent sagt skrattretande då han pratar alviska.
Nu tycker jag att du är väldigt orättvis... Orlando Bloom är den ende alven i filmen som riktigt känns som en alv. Helt perfekt i rollen. Och det är ju inte Orlandos fel att de har valt att ha ljust hår på honom, faktum är ju att Bloom är mörkhårig egentligen.

Skriv svar