4 juni 1989

Skriv svar
Användarvisningsbild
Göstring
Medlem

Re: 4 juni 1989

Inlägg av Göstring » 7 juli 2009, 12:03

Dûrion Annûndil skrev:Men är det inte konsekvensen som ursäktar ett handlande enligt dig?
Du har vidgått att din moral är godtycklig, ändå fortsätter du som om den var en objektiv sanning. Poängen med konsekvensetik är just att ge någon slags moralisk grund för handlande utan metafysik. Begrepp som "ursäktande" har ingen mening i konsekvensetiska sammanhang.
Dûrion Annûndil skrev:. Visst är normer godtyckliga.

Mvh -Dan
Edit: lagt till sista citatet
Senast redigerad av 1 Göstring, redigerad totalt 7 gånger.

Floressas
Medlem

Inlägg av Floressas » 7 juli 2009, 12:06

Durian:
Nu går du istället vidare med att hävda att förtryck är en förutsättning för demokrati.
Det har jag aldrig någonsin hävdat. Vad jag sade var att det krävs en någorlunda utbildad och i alla fall läskunnig befolkning för att få en demokrati med regelbundna val att fungera till belåtelse. För att utveckla ett land krävs ibland ett centralt styre, men det är inte nödvändigtvis synonymt med "förtryck". Inget land har gått från oreda till demokrati över en natt; det är en process. I spelet Civilization (bra källa va?) så föregåe demokrati av despotism, monarki, republik m.fl. Detta för att demokrati är ett komplicerat politiskt system som måste införas gradvis. Att förtryck är en "förutsättning" för demokrati låter som en dåres försvarstal.
Men det spelar ingen roll, så länge som du vill hävda att dagens situation ursäktar brutaliteten och INGA andra handlingssätt, så måste du bevisa att brutaliteten är ENDA orsaken till dagens situation.
Som jag tidigare skrivit på bloggen och även här, så försvarar jag inte det urskiljningslösa dödandet av kvinnor, barn och demonstranter. Vad jag försvarar är handlingen att slå ner protesterna med våld. Därmed stödjer jag inte helhjärtat brutaliteten (men jag stöder handlingen).

Jag förstår inte då du säger att jag måste bevisa att det är "den enda" orsaken till situationen. Den ekonomiska utvecklingen i Kina 1989-2009 beror på en rad olika händelser/policies och att slå ner protesterna var en av dem. Gott så.
Floressas skrev:
Aldrig har jag hävdat att massakern specifikt har orsakat utvecklingen. Vad jag har hävdat är, att utvecklingen inte skulle gått lika fort om man hade gett vika för protestanternas krav.
Jo, du hävdar att specifikt massakern är ursäktad. Att utvecklingen inte gått lika fort/inte kommit till stånd, om man inte mördat protestanter den dagen (att avstå från att skjuta ihjäl protestanter är inte heller samma sak som att "ge vika för deras krav").
Om du läser detta så försöker du ju ändra dig och hålla kvar vid din ståndpunkt på en gång;

- Aldrig har jag hävdat att massakern specifikt har orsakat utvecklingen
- Jo, du hävdar att specifikt massakern är ursäktad

Det är två helt olika saker, det första har jag aldrig hävdat! Hursom, så tycker jag "ursäktad" är ett opassande ord i sammanhanget, och skulle istället vilja säga att "det var försvarbart" att slå ner protesterna med våld, på grundval av det anarki/inbördeskrig etc. som kunde ha skett om man inte gjort så. Och fortfarande; jag försvarar inte överdrivet våld jag försvarar själva handlingen att slå ner protesterna med våld istället för att ge vika för deras krav. Mycket enkelt. Hade man kunnat slå ner protesterna med våld och samtidigt hålla nere dödssiffrorna, så hade det naturligtvis varit bättre för alla parter.
Kinas eventuella utveckling om man inte skjutit ihjäl protestanter den dagen är ren spekulation, och snarast en ad hoc-hypotes för att stödja tanken att det är rätt att skjuta ihjäl protestanter.
Suck, återigen, läs om spekulation och överdrivet våld ovan.
Inte i USA, vilket är en sanning. Du fokuserar bara på en annan konsekvens.
Det är inte endast USA som verkat i de länder där terrorattentaten nu ökar. Det lika gärna vara så att USA inte har drabbats av något större angrepp för att markstriderna i afg/pak slukar terroriternas resurser, eller för att USA har ökat den nationella säkerheten. Eller för att terroristerna släppte fokus från USA och bestämde sig för att anfalla andra länder, så att "alla ska känna sig rädda". Nu spekulerar vi i denna frågan, men det verkar vara helt OK för dig.

Icke desto mindre anser jag att Abu Ghraib, tortyr etc. snarare har skapat mer fientlighet mot väst än vad den gjort gott. Det har förresten inte med ämnet att göra, utan är bara förlänging av en konsekvens-diskussion, som vi kanske kan fortsätta under tråden "Guantamorättegångar".
Men är det inte konsekvensen som ursäktar ett handlande enligt dig?
Durian, det här är tredje gången i samma inlägg du lägger ord i munnen på mig. Jag kan citera mig själv från sidan fem på denna tråd då jag skrev: "OK, låt mig uttrycka mig såhär; moral avgörs naturligtvis främst av avsikten. Däremot kan man i retroperspektiv se resultatet av en handling och då värdera handlingen genom att se vad den ledde till."

Alltså anser jag att en handling ska värderas av en kombination av avsikt, förutsättningar och konsekvens. men fortfarande är avsikten viktigast, vilket jag klart och tydligt skrivit ovan.
Och, kommunistpartiet kände naturligtvis inte till konsekvenserna av sitt handlande, lika lite som jag gör, eftersom de inte kan se in i framtiden. Och, återigen, vilka risker kommunistpartiet vägde då känner du inte till.
Mycket riktigt. Det hade även kunnat blivit så, att man hade slagit ner protesterna men de blossat upp igen, och man dödat xxx antal människor i onödan för att man inte lyckades behålla makten i alla fall. Då hade det varit sämsta möjliga sätt att handla. Men såhär i efterhand, kan man tycka att det var bästa möjliga sätt at handla, eftersom man lyft 250 miljoner ut fattigdom på bekostnad av relativt få dödsoffer.

Om man inte kan rättfärdiga att en handling gjort nytta på grund av att "man inte kan se in i framtiden", då skulle det vara väldigt svårt att vara politiker. Ponera nu att Moderaternas politik att försämra A-kassan och övrigt försörjningsstöd för att få folk i arbete faktiskt skulle lyckas, och arbetslösheten sjönk ett par procentenheter. Skulle man då inte kunna säga att det var en bra handling eller bra politik, bara för att de inte helt säkert kunde veta resultatet eller "se in i framtiden"??

Att i efterhand värdera om en handling är försvarbar eller inte fungerar i nästan ALLA ANDRA aspekter av livet, och kanske särskilt politik, så varför är just studentdemonstrationerna i Peking 1989 undantagna?
Men alla konsekvenser har ju inte skett ännu, och jag känner sannolikt till bara ett fåtal just nu. Hur ska man veta när man ska stanna tiden, och har tillräckligt med konsekvenser att väga mot varandra?
Du ska aldrig stanna tiden, utan istället du ska vara flexibel nog att kunna väga in nya konsekvenser i bedömningen efter hand det dyker upp, och kanske även ändra din uppfattning.

OK

Istället för att lägga ord i munnen på mig och diskutera filosofi och Guantanamo är det möjligt att någon kan SVARA PÅ MINA FRÅGOR?? Jag upprepar dem;
Intressant. Utveckla gärna hur! Hur hade den ekonomiska utvecklingen sett ut, viktiga industrier? Statsskicket, hur hade valen gått till? Vilka partier hade funnits? Hur många hade varit fattiga, hade det funnits socialt skyddsnät? Hur mycket resurser hade gått åt för att införa samt lära alla kineser ett nytt politiskt system, och hur mycket resurser hade funnits kvar till att utveckla levnadsstandard? Infrastruktur? Utbildning? Sjukvård?

Hur hade det sett ut med minoriteterna? Självständiga? Tibet och Xinjiang? Qinghai och Inre mongoliet? Hur hade det gått för dem? Hade oroligheter uppstått kring gränserna? Väpnade konflikter? Eller blev det lugn, ordning och reda samma dag som dessa lugnt gick till valurnorna för att rösta om självständighet - för första gången någonsin.
Jag har försvarat användningen av våld för att slå ner studentprotesterna i och med att jag tror att Kina skulle ha varit i oordning annars. Ni som tycker det var helt galet att slå ner protesterna, kan ni inte säga något om hur ni tror att Kina skulle sett ut i dag om upproret "lyckats"? ÄR DET för mycket begärt?

Användarvisningsbild
G:son
Medlem

Inlägg av G:son » 7 juli 2009, 12:30

Floressas skrev:
Jag har försvarat användningen av våld för att slå ner studentprotesterna i och med att jag tror att Kina skulle ha varit i oordning annars. Ni som tycker det var helt galet att slå ner protesterna, kan ni inte säga något om hur ni tror att Kina skulle sett ut i dag om upproret "lyckats"? ÄR DET för mycket begärt?
Jag tror att du har ställt den där frågan till mig också tidigare i tråden. Jag har inte svarat, då det blir mer eller mindre ren spekulation. Kanske i stort sett som idag? Möjligtvis skulle kineserna ha större friheter, och antalet åsiktsfångar skulle vara mindre. Det är också möjligt, att landet skulle ha blivit instabilt, och den ekonomiska utvecklingen svagare. Men det är också fullt möjligt, att både ekonomin och de mänskliga rättigheterna skulle vara bättre än nu. Men jag tror varken det ena eller det andra, jag kan inte veta. Det spelar väl ingen större roll vad jag tror heller?

/G:son

Floressas
Medlem

Inlägg av Floressas » 7 juli 2009, 13:17

Tack för svaret. Enligt mig spelar det stor roll vad du och andra tror. För det är på de premisserna ni tycker att det var fel att slå ner protesterna. Jag utgår från att ni alla vill att kineserna ska må bra. Och om ni är av åsikten att det var dåligt att slå ner protesterna, är de ju naturligtvis intressant att också veta hur ni anser att situationen för kineserna i dag varit om protesterna inte slagits ner.

Användarvisningsbild
Medlem

Inlägg av G:son » 7 juli 2009, 13:28

Jag vet inte hur gammal du är, Floressas, men själv kommer jag bra ihåg händelserna och rapporteringen 1989, och den gången var det nog ingen som tänkte 20 år in i framtiden. Min inställning är färgad av hur det uppfattades då. Att det nu, 20 år senare, kan tolkas på ett annat sätt förnekar jag inte.

Floressas
Medlem

Inlägg av Floressas » 7 juli 2009, 13:43

Jag var sex år gammal då det skedde. Tack vare det fantastiska svenska skolsystemet hörde jag nog inte talas om händelsen alls innan gymnasiet. Visst kan det tolkas på ett annat vis i dag, just som du säger. Det beror på konsekvenserna.

Användarvisningsbild
Medlem

Inlägg av G:son » 7 juli 2009, 13:49

Floressas skrev: Visst kan det tolkas på ett annat vis i dag, just som du säger. Det beror på konsekvenserna.
Konsekvenserna uppfattas nog som en separat fråga av de allra flesta, inklusive mig. Det kan vara orsaken till, att diskussionen har blivit lite spretig.

Floressas
Medlem

Inlägg av Floressas » 7 juli 2009, 13:58

Det är svårt att se handlingen och konsekvenserna som två separata frågor. Det går nämligen inte förneka följande tes : att slå ned upproret = fortsatt starkt centralstyre = snabb ekonomisk utveckling och sociala förbättringar.

De hänger ihop.

Användarvisningsbild
Medlem

Inlägg av G:son » 7 juli 2009, 14:03

Floressas skrev:Det är svårt att se handlingen och konsekvenserna som två separata frågor. Det går nämligen inte förneka följande tes : att slå ned upproret = fortsatt starkt centralstyre = snabb ekonomisk utveckling och sociala förbättringar.

De hänger ihop.
Du har nog inget tolkningsföreträde i den här frågan. De långsiktiga konsekvenserna var beroende av ett flertal osäkerhetsfaktorer. De kortsiktiga vet vi med bestämdhet, c:a 1000 obeväpnade civilister mördades av PLA.

Floressas
Medlem

Inlägg av Floressas » 7 juli 2009, 14:13

Två frågor blir då centrala:

* Skulle det varit ett fortsatt starkt centralstyre i Kina om man givit för protesternas krav?
* Kunde en lika snabb utveckling varit möjlig utan detta centralstyre?

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 7 juli 2009, 14:16

Göstring skrev:
Dûrion Annûndil skrev:Men är det inte konsekvensen som ursäktar ett handlande enligt dig?
Du har vidgått att din moral är godtycklig, ändå fortsätter du som om den var en objektiv sanning. Poängen med konsekvensetik är just att ge någon slags moralisk grund för handlande utan metafysik. Begrepp som "ursäktande" har ingen mening i konsekvensetiska sammanhang.
Alla moraliska normer är godtyckliga. Mina egna har jag inte presenterat här vad jag kan minnas. Floressas har däremot hävdat att konsekvenserna (en lyckosam ekonomisk utveckling) ursäktar en ifrågasatt handling (massakern), vilket som ur etiskt perspektiv blir att handlingar (exempelvis massakrer) rättfärdigas av en obestämd framtid (metafysik).

Floressas
Medlem

Inlägg av Floressas » 7 juli 2009, 14:28

Durian: To make an omelette you've gotta to break some eggs. Ta exemplet med Moderaterna ovan. Ingen vill väl egentligen försämra försörjningsstödet. Men de ansåg att det var nödvändigt för att motivera folk att arbeta. Precis samma sak 1989. Hade regimen ansett sig haft möjlighet att inte döda, skulle de naturligtvis inte ha gjort det.

Därför kan en handling rättfärdigas delvis av konsekvenser.

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem

Inlägg av Göstring » 7 juli 2009, 14:40

Dûrion Annûndil skrev:konsekvenserna (en lyckosam ekonomisk utveckling) ursäktar en ifrågasatt handling (massakern),.
Bedömda konsekvenser av olika alternativ ger skäl för att välja det ena framför det andra. Vad har ursäktande och rättfärdigande med det hela att göra?

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 7 juli 2009, 15:18

Floressas skrev:Durian:
Nu går du istället vidare med att hävda att förtryck är en förutsättning för demokrati.
Det har jag aldrig någonsin hävdat. Vad jag sade var att det krävs en någorlunda utbildad och i alla fall läskunnig befolkning för att få en demokrati med regelbundna val att fungera till belåtelse. För att utveckla ett land krävs ibland ett centralt styre, men det är inte nödvändigtvis synonymt med "förtryck".
[...]
Att förtryck är en "förutsättning" för demokrati låter som en dåres försvarstal.
Floressas skrev:Jag har försvarat användningen av våld för att slå ner studentprotesterna i och med att jag tror att Kina skulle ha varit i oordning annars.
Hmm, hur ska du ha det? Är inte att skjuta ihjäl fredliga protestanter förtryck? Är det så polisen går tillväga i exempelvis Sverige när det är demonstrationer eller kravaller?
Jag förstår inte då du säger att jag måste bevisa att det är "den enda" orsaken till situationen. Den ekonomiska utvecklingen i Kina 1989-2009 beror på en rad olika händelser/policies och att slå ner protesterna var en av dem. Gott så.
Jo, du försvarar specifikt att slå ner protesterna som en orubblig förutsättning för utvecklingen. Om just den detaljen inte kan visas vara avgörande, så står du där med att den händelsen inte rättfärdigas av dagens situation.
floressas skrev:Hursom, så tycker jag "ursäktad" är ett opassande ord i sammanhanget, och skulle istället vilja säga att "det var försvarbart" att slå ner protesterna med våld, på grundval av det anarki/inbördeskrig etc. som kunde ha skett om man inte gjort så. Och fortfarande; jag försvarar inte överdrivet våld jag försvarar själva handlingen att slå ner protesterna med våld istället för att ge vika för deras krav. Mycket enkelt. Hade man kunnat slå ner protesterna med våld och samtidigt hålla nere dödssiffrorna, så hade det naturligtvis varit bättre för alla parter.
Då är vi återigen tillbaka vid frågan huruvida brutalt våld är enda alternativet att bemöta protester med. Och att det är "försvarbart" att använda brutalt våld mot protestanter utifrån ad hoc-hypotesen att alternativet skulle kunna innebära anarki/inbördeskrig etc.
Floressas skrev:
Inte i USA, vilket är en sanning. Du fokuserar bara på en annan konsekvens.
Det är inte endast USA som verkat i de länder där terrorattentaten nu ökar.
Men det är konsekvenserna för USA som USA:s beslutsfattare naturligtvis fattar sina beslut utifrån och därmed måste väl konsekvenserna dömas utifrån ändamålet/avsikten enligt dig?
Alltså anser jag att en handling ska värderas av en kombination av avsikt, förutsättningar och konsekvens. men fortfarande är avsikten viktigast, vilket jag klart och tydligt skrivit ovan.
Om man då applicerar detta på det fall vi diskuterar, hur kan du värdera massakern utan kännedom av avsikten, förutsättningarna, och huruvida de konsekvenser du ser faktiskt är konsekvenser av just massakern?
Floressas skrev:
Och, kommunistpartiet kände naturligtvis inte till konsekvenserna av sitt handlande, lika lite som jag gör, eftersom de inte kan se in i framtiden. Och, återigen, vilka risker kommunistpartiet vägde då känner du inte till.
Mycket riktigt. Det hade även kunnat blivit så, att...
Ja. Det skulle kunnat bli bättre, sämre, eller ingen skillnad. Vi vet inte, och de visste inte då.
Floressas skrev:Om man inte kan rättfärdiga att en handling gjort nytta på grund av att "man inte kan se in i framtiden", då skulle det vara väldigt svårt att vara politiker. Ponera nu att Moderaternas politik att försämra A-kassan och övrigt försörjningsstöd för att få folk i arbete faktiskt skulle lyckas, och arbetslösheten sjönk ett par procentenheter. Skulle man då inte kunna säga att det var en bra handling eller bra politik, bara för att de inte helt säkert kunde veta resultatet eller "se in i framtiden"??

Att i efterhand värdera om en handling är försvarbar eller inte fungerar i nästan ALLA ANDRA aspekter av livet, och kanske särskilt politik, så varför är just studentdemonstrationerna i Peking 1989 undantagna?
Men alla konsekvenser har ju inte skett ännu, och jag känner sannolikt till bara ett fåtal just nu. Hur ska man veta när man ska stanna tiden, och har tillräckligt med konsekvenser att väga mot varandra?
Du ska aldrig stanna tiden, utan istället du ska vara flexibel nog att kunna väga in nya konsekvenser i bedömningen efter hand det dyker upp, och kanske även ändra din uppfattning.
Det här innebär ju att ALLA handlingar är moraliskt rätt/fel tills vi i framtiden ser konsekvenserna och kan avgöra saken. Hur ska en person alltså kunna fatta ett etiskt beslut utifrån den förutsättningen?
Floressas skrev:Istället för att lägga ord i munnen på mig och diskutera filosofi och Guantanamo är det möjligt att någon kan SVARA PÅ MINA FRÅGOR?? Jag upprepar dem;

Hur hade det sett ut med minoriteterna? Självständiga? Tibet och Xinjiang? Qinghai och Inre mongoliet? Hur hade det gått för dem? Hade oroligheter uppstått kring gränserna? Väpnade konflikter? Eller blev det lugn, ordning och reda samma dag som dessa lugnt gick till valurnorna för att rösta om självständighet - för första gången någonsin.

Lustigt nog är det nu upprorsstämning i Xinjiang, men vi kan väl lämna den "konsekvensen" därhän...

Är ett beslut alltså bara moraliskt rätt och riktigt om jag kan garantera de goda följderna av det?
Floressas skrev:Hade regimen ansett sig haft möjlighet att inte döda, skulle de naturligtvis inte ha gjort det.
Ja, ansett, men nu är ju frågan snarare om det var nödvändigt.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 7 juli 2009, 15:21

Göstring skrev:
Dûrion Annûndil skrev:konsekvenserna (en lyckosam ekonomisk utveckling) ursäktar en ifrågasatt handling (massakern),.
Bedömda konsekvenser av olika alternativ ger skäl för att välja det ena framför det andra. Vad har ursäktande och rättfärdigande med det hela att göra?
Du kanske missat att den här tråden sedan långt tillbaka handlar om huruvida det ena och andra valet är moraliskt rätt och fel?

Skriv svar