Quiz: Finlands historia
Re: Quiz: Finlands historia
Göran Magnus Sprengtporten.
/G:son
Jajamensan, GM Sprengporten!G:son skrev:Göran Magnus Sprengtporten.
Född 1740, inledde en officerskarriär i unga år. Tillsammans med Halvbrodern Jacob Sprengtporten stödde de Gustav III. kupp 1772. Som tack fick han befället över en brigadgrupp i östra Finland, och hans speciella skötebarn blev Savolax fotjägare, som han började drilla och utrusta så att de blev en av svenska armens verkliga elit enheter.
Snart kom det dock en brytning med kungen, och från 1780 talet börjad GM att intrigera för ett "självständigt" Finland knutet till Ryssland. I Gustav III. ryska krig så deltog han på rysk sida och sårades i Slaget vid Porrassalmi, där han möte en av sina forna kadet elever Georg Henrik Jägerhorn. I samma slag sårades också Georg Carl von Döbeln som här fick sitt berömda band om pannan.
GM dömmdes ifrånvaro till döden och fråntogs sina adelstitlar.
I Ryssland hamnade han ofta i onåd, men togs till nåder 1808 och utsågs efter kriget till Generalguvenör och rysk greve. Bland den finska oppinonen var han aldrig riktigt omtyckt,
Mer här
http://sv.wikipedia.org/wiki/G%C3%B6ran ... engtporten
G:son, frågan är din!
Tack Possi. Sprengtporten blev nog aldrig av med förrädarstämpeln, och det var inte mer än rätt, tycker jag.
Ny fråga; vilken händelse anses i allmänhet vara den första historiskt dokumenterade över huvudtaget i Finlands historia?
Ny fråga; vilken händelse anses i allmänhet vara den första historiskt dokumenterade över huvudtaget i Finlands historia?
Ledtråd, utan kommentarer:
- Bilagor
-
- finquiz.jpg (47.87 KiB) Visad 749 gånger
Hmn, kan tänka mig två källor, runstenar eller handels rapporter.G:son skrev:Tack Possi. Sprengtporten blev nog aldrig av med förrädarstämpeln, och det var inte mer än rätt, tycker jag.
Jag chansar på nån pälshandels rapport i Novgrod?
Korståget 1155 tycks höra till myternas värld, men bonden Lalli som dräper biskop Henrik på Kjulosjöns is torde verkligen ha funnits?
Mjo, fast frågan var nog lite vilseledande, då de flesta forskare synbarligen anser numera att såväl korståget, som biskop Henrik och bonden Lalli är fantasifoster. Men du får frågan i alla fall, eftersom ledtråden föreställer en staty av Lalli vid kommunhuset i Kjulo, och det var biskopsmordet jag tänkte på.Schwemppa skrev:Korståget 1155 tycks höra till myternas värld, men bonden Lalli som dräper biskop Henrik på Kjulosjöns is torde verkligen ha funnits?
Tja, biskop Henrik fanns ju nog, och någonting dog han ju av
Nåväl, en ny bild. Var i Finland rör vi oss nu?
Nåväl, en ny bild. Var i Finland rör vi oss nu?
- Bilagor
-
- ennybild.jpg (29.5 KiB) Visad 724 gånger
Vi talar naturligtvis om svecia antiqua et hodierna... 
Nåh, det är bladet för Egentliga Finland i Svecia antiqua et hodierna...
Frågan är fri.
Frågan är fri.
Synd att quizen ligger nere. Vi tar någon som hoppeligen en större målgrupp kan relatera till.
Vi kan sannerligen tacka honom för att det gick bättre än väntat i slutet av Fortsättningskriget...
Vi kan sannerligen tacka honom för att det gick bättre än väntat i slutet av Fortsättningskriget...
- Bilagor
-
- någon.jpg (18.19 KiB) Visad 674 gånger
Matematiskt begåvad och verkade inom artilleriet...
Nenonen?

Vilho Petter Nenonen, artillerigeneralen som älskade kanoner mer än något annat
En av de få officerare med tsarrysk karriär bakom sig som steg högt också i det självständiga Finland (förutom Mannerheim). Hans system för ledandet av det finska artilleriet berättades inte ens åt tyskarna...
MD650 är nästa eldledare.
En av de få officerare med tsarrysk karriär bakom sig som steg högt också i det självständiga Finland (förutom Mannerheim). Hans system för ledandet av det finska artilleriet berättades inte ens åt tyskarna...
MD650 är nästa eldledare.
Sorry, har inte sett att det var min fråga.
Vad var Marskin Nyrkki?

Vad var Marskin Nyrkki?