Mina problem med KGB

Skriv svar
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Re: Mina problem med KGB

Inlägg av Hexmaster » 1 juli 2009, 01:34

Att uppge källor, vid eller utan anmodan, är god stil i vettiga diskussioner.

Här är en jag letade reda på:
Vladimir Bukovsky is a Soviet dissident, author, and human rights activist who spent a total of twelve years in Soviet prisons, labor camps, and forced-treatment psychiatric hospitals. [...] After he managed to smuggle to the West documents detailing the Soviets' political use of psychiatric institutions, he was arrested and convicted for “slander of Soviet psychiatry.” While in prison he co-authored A Manual on Psychiatry for Dissidents to help other dissidents fight psychiatric torture.
http://www.humanrightsfoundation.org/in ... uncil.html

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 1 juli 2009, 08:59

loop,

Jad ifrågasätter inte din rätt att ifrågasätta, jag bara ber dig respektera någons självupplevda berättelse (Ann-Mari kan naturligtvis också missta sig) och kanske undvika att kalla det trams och andra nervärderande termer samt att inte blanda in något helt ovidkommande såsom vad Franco gjorde eller inte.

MVH

Hans

annmari
Utsparkad

Inlägg av annmari » 1 juli 2009, 12:26

Hej!
Hans jag vet vad jag har varit med om i Estland och det räcker jag behöver inte förklara gång på gång att jag jobbade för Ants Kiapar och hjälpcentralen för politiska fångar under sovjettiden , sen till Loop jo man ska visa respekt för äldre det är dom som byggt upp samhället vi lever i , /

/ Ann-Mari

Leopold
Utsparkad

Inlägg av Leopold » 1 juli 2009, 12:59

annmari skrev:
sen till Loop jo man ska visa respekt för äldre det är dom som byggt upp samhället vi lever i
För den skull innebär det inte att man måste köpa allt vi säger och ta det för en evig sanning. Det är helt absurt. Hur var det förresten, du skrev nån gång att Forum för Levande Historia skulle höra av sig för föreläsning. Har de gjort det? Om ja, var och när blir det?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 1 juli 2009, 13:31

OK, inga fler personliga gliringar. Det som respekteras här är källor.

Och det vore intressant att höra hur det gått med Forum för levande historia.

annmari
Utsparkad

Inlägg av annmari » 1 juli 2009, 13:32

Hej!
Leopold det jag skrivit är mian EGNA problem med KGB under åren 1979-1983 jag har idag kontakt med flera av dom dissidenter vars frihet jag då jobbade för, jag hoppas dom går in på detta forum och skriver, forum för levande historia hör av sig på slutet av sommaren , /

/ Ann-Mari

annmari
Utsparkad

Inlägg av annmari » 1 juli 2009, 17:33

Hej!
Jag vill också passa på och säga en sak som folk inte kanske ofta tänker på när det oss som haft problem med KGB vare sig vi varit arresterade eller haft liknande problem, det är att vi kan må dåligt efteråt, jag hade tack och lov människor på den Waldorfskola jag gick på som jag kunde prata av mig hos, många av dom dissidenter jag idag är personligt när vän till lider än i denna dag av psykisk ohälsa, jag minns såväl när jag på den tiden kom tillbaka till Stockholm efter en Estlandsresa speciellt snär jag åkte fast sommaren 1980, då kom jag tillbaka satt på pendetåget mellan Stockholm-Järna och såg att andra resenärer som satt i tåget, jag ville bara springa runt på tåger och säga "Jag har varit arresterad av KGB" man tiitade på dom andra och tänkte i sitt stilla sinne, ni ska bara veta hur bra ni har det med yttrandefrihet etc. jag kommer idag från en totaltär diktatur och har sett dom som lever i ofrihet mot sin vilja,ja så tänkte jag då, vi tar denna demokrati utan att ens tänka tanken att i framtiden kanske den inte finns. Nåväl alla vi som haft dessa prroblem hanterar dom olika, jag vet att en av mina vänner som suttit arresterad och sedan både på Kalaranna patarei och Perm arbetlägret han mår idag mellan varven dåligt och behöver terapi för och bli bra igen. Det tar år att komma över dessa erfarenheter än idag talar jag själv med min man som är en god lyssnare om min förhörsledare Vladimir och även den psykologiske profilläsaren Igor, jag undrar själv vart dessa två idag tagit vägen. /

/ Ann-Mari

annmari
Utsparkad

Inlägg av annmari » 3 juli 2009, 13:24

Hej!
När jag var tillbaka till Tallinn sommaren 1982 så mötte mig Nelli igen i hamnen, jag märkte också inga skuggor efter mig, jag skulle ta ett foto av ledningen som gick från KGBs högkvarter till Olevistekyrkans ena torn, vi åkte så till hotellet, Nelli åkte med turistbussen också liksom jag. Väl framme var det matdags så Nelli och jag kom överens att träffas några timmar senare. Efter jag ätit, så tog jag Minolta kameran jag fått låna av Ants och gick mot Lai tänav, det og ca 20 minuter och gå, hela tiden tittade jag bakåt för och se skuggor men ingen syntes till. Så kom jag fram KGBs stora byggnad som låg granne med kyrkan, jag tittade omkring för och hitta en bra plats där, på avstånd såg jag några sovjetiska soldater tack och lov var dom inte på väg åt mitt håll, så fick jag en lugn stund och tog flera foton på ledningen som gick ca 10 meter ovanför kullerstensgatan under, den gick direkt till kyrkan , jag kände en viss nervositet när jag tagit fotona men hittils ingen upptäckt. Så var jag klar och gick snabbt tillbaka till Viru hotell igen, fortsättning följer , /

/ Ann-Mari

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 3 juli 2009, 18:10

Vi har inte fått några närmare förklaringar förut men jag prövar ändå igen: vad var poängen med att fotografera denna ledning? Vad användes den till?

annmari
Utsparkad

Inlägg av annmari » 3 juli 2009, 18:36

Hej!
Ledningen användes av KGB till och avlyssna alla Gudstjänster samt avlyssna församlingsmedlemmarnas samtal för och kunna eventuellt gripa någon även prästerna var avlyssnade /

/ Ann-Mari

Leopold
Utsparkad

Inlägg av Leopold » 4 juli 2009, 18:59

annmari skrev:Hej!
Leopold det jag skrivit är mian EGNA problem med KGB under åren 1979-1983 jag har idag kontakt med flera av dom dissidenter vars frihet jag då jobbade för, jag hoppas dom går in på detta forum och skriver, forum för levande historia hör av sig på slutet av sommaren , /

/ Ann-Mari
Vem har du haft kontakt med på Forum för Levande Historia?

annmari
Utsparkad

Inlägg av annmari » 4 juli 2009, 19:18

Hej!
Jag kommer inte ihåg personen ifråga men mitt mailarbjudande skulle vidarebefodras till någon, jag kommer och kontakta dom igen efter sommaren /

/ Ann-Mari

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2025

Inlägg av loop » 5 juli 2009, 04:21

http://www.riktpunkt.se/rp_2006/nr_1_06/06_01_19.htm

Är detta du?(jag är typ 99% säker) I såfall är jag väldigt undrande. SKP är ett av få västeuropeiska partier som stödde Sovjetunionen ända till slutet.

annmari
Utsparkad

Inlägg av annmari » 5 juli 2009, 12:58

Hej!
Jag hade på den tiden en vän som var med i skp och hon tog mig på möten dom visste min inställning till partiet och dess förhållande till sovjetunionen, jag var med ett tag bakom kulisserna för och ta reda på så mycket som möjligt ,man kan säga att jag spelade med för och få info om dom, får jag fråga lopp jobbar du för säpo eftersom du söker efter folk på nätet ? vill poängera också att vill man ta reda på dom inre fakta ett kommunistparti så kan man faktisdkt gå med där och spela sympatisör det är ingen hemlighet att jag gjorde det inom skp, idag är jag avskydd av aprtiet för att jag ställt dom mot väggen. Ta ex deras fantastiske stalinist Kjell Bygden den mannen avskyr mig för han vet min starka kritik av partiet, det finnns ett svenskt ordspråk som heter "För och känna draken ska man krypa in under dess skinn" vilket jag också gjorde i skp, nu med facit i handen så vet jag hur man tänker inom skp jag gick med pga att min komips dels ville men samtidigit fick jag en inblick i hur kommunisterna tänker och det har gjort att jag fått mer på fötterna inför mina framtida föredrag inom forum för levande historia. Det kan kanske tyckas märkligt att jag var med där ett tag men det var ren taktik från min sida, min bästa vän som tog mig dit har jag nu hjälpt hon har helt tagit avstånf från sovjet och kommunism och skp, jag berättade för henne om min hjälp till esterna under sovjettiden och det väckte henne, vill man få inre fakta är ett medlemsksap för en kort tid ett bra sätt, man visste om min inställning och kritik av partiet jag sa alltid på möten vad jag tyckte, sen kastade man ut mig, men då visste jag också hur dom tänker och fungerar, ta ex Charlie Nordblom mannan bakom boken "Krig i fredstid" han är gammal skpare och hoppade av sen han fått reda på alla fakta sen blev han den främsta motståndaren komt kommunism i Sverige han har avslöjat bla VPKs bindning til sovjet den svenska fredsrörelsen etc etc,så jag vill slutligen säga att jag gick med var för och se deras tänkande och hur dom arbetar min kompis ville att jag skulle vara med henne också på mötena, man kan säga att jag såg min chans till mer kunskap om dom, nu vet jag mycket hur dom tänker och detta tänker jag vända mot dom i mitt föredrag för forum för levande historia.

/ Ann-Mari

Leopold
Utsparkad

Inlägg av Leopold » 5 juli 2009, 13:28

Charlie Nordblom hade aldrig något att göra med det SKP du pratar om, alltså gamla APK. Nordblom var däremot ett tag aktiv inom det SKP som i början hette KFML och var maoist-falangen inom den svenska kommuniströrelsen, således sovjet-fientlig. Vad jag vet så blev hans mullvadsarbete avslöjat och han uteslöts ur partiet. Men jag kan missta mig.

Skriv svar