Artur Szulc skrev:Detta stämmer alltså inte? Att man hittade originalet?
Jag har redan förtydligat mig ovan, men du fortsätter att ansätta mig med frågor angående huvudprotokollet. Jag har redan sagt att det är originalet till TILLÄGGSPROTOKOLLET man saknar. I huvudprotokollet finns inga anmärkningsvärda punkter, avtal som avtal. Men i TILLÄGGSPROTOKOLLET påstås det ha stått både det ena och det andra. Men vem har sett originalet till det?
Känner du förresten till att de båda dokumenten, som ju skrevs på vid samma tillfälle, och vilka rimligtvis borde höra ihop, förvarades i två olika arkiv? Tilläggsprotokollet (kopian alltså!) förvarades i arkivet för utrikespolitik, där det hade lite att skaffa. Det arkivet förvarade all in- och utgående diplomatisk post. Men vad gjorde KOPIAN till det påstådda TILLÄGGSPROTOKOLLET där?
Dessutom hade tilläggsprotokollet
ett helt annat nummer än huvudprotokollet, vilket är rätt så anmärkningsvärt. Alla andra pakter och avtal hade liknande nummer både i huvud- och tilläggsprotokollen, det enda som skiljde dem åt var siffran NOLL, som man lade till i arkivnumret till tilläggsprotokollen.
/MC