Borglämning, Sandhem, Jönköpings län

Skriv svar
Användarvisningsbild
real parakeet
Medlem
Kontakt:

Borglämning, Sandhem, Jönköpings län

Inlägg av real parakeet » 21 juni 2009, 11:42

Hej! Enligt Riksantikvarieämbetets satabas "Fornsök" skall det finnas rester av en borg utanför Sandhem i Jönköpings län. Sandhem ligger strax utanför Mullsjö. Jag och några kompisar var där och letede igår men var tydligen på fel ställe. Förmodligen hade jag fått in fel kooridnater på min GPS eftersom vi hamnade mitt´i ett kärr. Där fanns visserligen en lite upphöjning med lite stenar, men vid en koll på Fornöks länk till Hitta.se och Eniro.se så visade det sig att vi var på fel plats. Ja ja, det får bli en ny tur en annan dag. Nog om det...

Jag har försökt finna någon form av information om denna borg men kan inte hitta något mer än det som står i Fornsök. Och där står det:
Borgruin, ca 80x30-70 m st (NNÖ-SSV). Anläggningen begränsas i SVav engrävd fåra ( " vallgrav " ), ca 20 m l (NV-SÖ), intill 5 m br ochintill 3 m dj; den ärpå mitten överbyggd med en vägramp upptill, ca 2.5 m br som eventuellt är se-kundärt uppförd. I NÖ är anläggningen avgränsad av en grävd fåra,ca 15 m l (N-S), intill 3 m br och 0.5-0.7 m dj. Anläggningens inre är utplanattill en platå somi NV-NNÖ och i SÖ begränsas av branta sluttningar. På platån finnsett par flackagropar; den tydligaste i S är, ca 8-10 m diam och intill 0.7 m dj.Tvärs över platånleder en liten gångstig ut till den s.k. " professorns udde " . Beväxt med främst tall-skog. Enstaka träd synes nyligen ha avverkats.Borganläggningen är sannolikt antydd på en lantmäterikarta av Johan Botvidssonfrån omkr. 1640, där det exakt på platsen i fråga står texten: "Hwsööna " (Husön).Kartan är avbildad i Sandhems Gårdkrönikor del I, av Knut Fredriksson, Falkö-ping 1978; s. 69. Anläggningen är även beskriven av Fredriksson ianfört arbete s.68-70.Troligen är platsen även åsyftad i: Thore A. Othelius: " Historisk avhandling omVartofta Härad i Västergötland (disp in Audit. Carol. Maj. Ad. D.XXIII JuniiANNI MDCCL Upsaliae) " , översatt från latinet och med kommentarerförsedd avSven Blomgren, i Västgötalitteratur, Tidskrift utgiven av föreningen för västgöta-litteratur 1979 Nr 1-2: s. 19 paragraf XI " ej heller bör kungsgården Grimstorp iSandhems sn /not 43/ förbigås, där en kunglig borg av uppförd, till vilken detkringliggande området hörde som län, såsom borgmästaren i Mariestad, den vitt-förfarne Herr Jonas Wollin uppgiver. Men om denna har jag, då krönikorna tiga,icke mer att anföra " ./not 43/ Grimstorp, som omnämnes i Eriks av Pommern jordebok, harenligtLjungström, Wartofta härad etc. s. 92 knappast varit kungsgård. "Claes-Johan Ljungström, Wartofta härad, Lund 1877, s. 92: " Grimstorp förmenasaf några hafva varit en kongsgård, emedan den uppräknas i Eriks afPommern jor-debok. Detta är icke någonting i slikt fall bevisande, ty då skulle hvarje hemman,som finnes i dylika jordeböcker vara en kongsgård, såsom det då visserligen är,ehuru icke i vanlig mening. "Sommaren 1993 genomförde Mullsjö Dykarklubb dykövningar vid den udde borg-ruinen ligger på. Vid ca 2 m dj, påträffades några i rader nedslagna " pålar " . Dessanår, ca 0.2 m över nutida sjöbotten och de har en uppskattad nutida längd om, ca 1m. Uppgiftslämnare är Knut Fredriksson, Falköping.
Vem byggde denna borg? När byggdes den? Varför byggdes den? Jag vill veta lite mer om den. Varför byggdes den där? Några hundra meter från platsen ligger det en hög kulle. Vorde det inte mer naturligt att ha byggt en borg där uppe?

Användarvisningsbild
dahnielson
Medlem
Kontakt:

Re: Borglämning, Sandhem, Jönköpings län

Inlägg av dahnielson » 21 juni 2009, 12:20

Det är alltså Sandhem 290:1 vi talar om.

Att förlägga borgar och gårdar på en udde och gräva någon form av vallgrav för att skära av udden från fastlandet är ett mönster som går igen. Dessutom verkar anläggningen använda den sanka marken väster om udden som ett naturligt skydd. Om man ser till terrängen så blir det ett ganska naturligt val att bygga en försvarad anläggning uppe på en ås med naturligt skydd på flera sidor i form av sjö och sank mark som endast behövs kompletteras med vallgrav och pålning.

Då anläggningen uppenbarligen är medeltida så finns det tyvärr nog inte mycket historiskt källmaterial att tillgå för att utreda vem den tillhört.
Anders Dahnielson
http://sv.dahnielson.com

Användarvisningsbild
real parakeet
Medlem
Kontakt:

Inlägg av real parakeet » 21 juni 2009, 23:26

Åh... så trevligt med ett svar :D Jepp, det är Sandhem 290:1 vi snackar om. Jo, nu när du säger så är det nog en ganska logisk placering. Åsarna man måste ta sig över för att komma till platsen är ganska branta och med tanke på erosion så var de kanske ännu brantare förr. Jag skulle väldigt gärna vilja veta mer om denna plats. Jag får väl kontakta den lokala hembygsdföreningen. Det finns ganska gott om lämningar och intressanta platser i närheten.

Användarvisningsbild
dahnielson
Medlem
Kontakt:

Inlägg av dahnielson » 5 juli 2009, 21:11

real parakeet skrev:Åsarna man måste ta sig över för att komma till platsen är ganska branta och med tanke på erosion så var de kanske ännu brantare förr.
Nej, snarare lägre. Stratigrafi, du vet. Fast någon enorm skillnad i höjd kan det inte vara, i brist på k-lager kan jordmånen inte ha byggts upp särskilt mycket under århundradena.

Om du vill se exempel på erosion så kan du ta en titt på de hålvägar som enligt kartan finns i närheten.
Anders Dahnielson
http://sv.dahnielson.com

Skriv svar