TTT

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
Trippad kick
Medlem

Inlägg av Trippad kick » 9 januari 2003, 18:55

hm vet inte riktigt, den jag blev mest positivt överraskad av var iaf. Miranda Otto som Éowyn, tyckte mycket om henne.

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 9 januari 2003, 19:04

Samma här. Miranda Otto trodde jag inte alls bra om, men hon visade sig stå för det bästa..

Användarvisningsbild
Eöl mörkalven_
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Eöl mörkalven_ » 9 januari 2003, 20:39

Vilken tyckte ni var bästa skådespelaren i TTT?
Måste också säga Miranda Otto, hon spelade otroligt bra faktiskt. Fast hoppas hon blir "hårdare" i Sagan om konungens återkomst, hon var lite för mjuk i TTT tycker jag. Tyckte även han som spelade Èomer var bra, ganska lik den bilden jag har format i mitt huvud.

Men allt förstörs nästan när man våldtar böckerna som Peter Jackson har gjort...

Användarvisningsbild
Eöl mörkalven_
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Eöl mörkalven_ » 9 januari 2003, 20:45

Ojdå, blev en dubbelpost. Kan någon moderator ta bort ett inlägg? Hittade ingen ta-bort funktion?

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 9 januari 2003, 21:32

Éomer var en snubbe jag inte gillade, varken hans utseende eller hans röst. Själva skådespeleriet var det väl inget fel på, iofs.

Someone
Medlem

Inlägg av Someone » 9 januari 2003, 23:18

Nja.. Miranda Otto var väl helt OK.. dock lite "mesig" som tidigare nämnt.. tyckte Brad Dourif var helt suverän som Grima.

Faramir tyckte jag inte alls om.. varken som skådis eller (som vi alla hatar) hur han framställs i filmen!

Och Gollum självfallet.. Andy Serkis röst och agerande.. super

Användarvisningsbild
Eöl mörkalven_
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Eöl mörkalven_ » 9 januari 2003, 23:44

Faramir tyckte jag inte alls om.. varken som skådis eller (som vi alla hatar) hur han framställs i filmen!
Nej måste hålla med där. Min egna bild i huvudet är han visare och vackrare än sin broder, och inget stämmer i filmen. Han har ingen riktig personlighet tycker jag, han bara springer runt och jävlas med frodo o sam, vilket han inte gör alls i boken. Jag hade längtat 1 år för att se när sam o frodo blir "tillfångatagna" av hans män i ithilien, och frodo försöker dölja vad han är på för uppdrag.

De kunde garantera hitta en bättre skådespelare tycker jag.

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem

Inlägg av Flikkan » 10 januari 2003, 07:56

Det jag tycker är poängen med Faramirs utseende är att han är rätt lik Boromir, iallafall ur vissa "vinklar". Gondors män har ju i regel mörkt hår, vilket ju varken Faramir och Boromir har i filmen, men i boken.

Användarvisningsbild
Greenleaf
Ny medlem

Inlägg av Greenleaf » 10 januari 2003, 08:11

Det är ingen av er osm har nämnt Bernard Hill. Jag tyckte att imponerade i rollen som Theoden. Bra Dourif spelade Ormstunga helt underbart och såklart så måste även Andy Serkis komma med.
Den skådespelaren som jag inte gillade särskilt mycket var den där orchen till höger i slaget om helms klyfta :D

Användarvisningsbild
Ynnej
Ny medlem

Inlägg av Ynnej » 10 januari 2003, 16:37

Gilithil skrev:mötet mellan Aragorn, Gimli, Legolas och Gandalf fungerar ganska bra (men varför säger han inte någonting om att han funnit Merry och Pippin, jag menar, Aragorn och gänget lär ju vara rätt måna om att få veta om Gandalf har sett dem eller något eftersom de sprungit ganska långt och länge för att leta reda på dem
Innan Aragorn, Gimli o Legolas har förstått att det är Gandalf och inte Saruman de pratar med så säger han någonting om att han har stött på två hober.. Har jag för mig iaf..

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem

Inlägg av Flikkan » 10 januari 2003, 17:05

Jag tror han säger att han vet var Merry och Pippin är. Inte att han träffat dem.

Användarvisningsbild
Greenleaf
Ny medlem

Inlägg av Greenleaf » 10 januari 2003, 20:00

--------------------------------------------------------------------------------

Jag tror han säger att han vet var Merry och Pippin är. Inte att han träffat dem.
Såhär är det. Gandalf säger till Aragorn och co:
"You were following the footsteps of two young hobbits. They met someone they didn't expect to meet."
Och med det menar han att Merry och Pippin träffade gandalf alltså.

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem

Inlägg av Flikkan » 10 januari 2003, 20:16

Vadå? Det är väl Lavskägge han menar? Beskrivningen av Pippin om hur de träffade Gandalf låter ju som att det är i Isengard. Vi vet allt som hände mellan att de flydde från Uruk haierna och träffade på Lavskägge. Ingen Gandalf därimellan.

Citat från TTT, Vrakgods och Strandfynd sidan 200:
"Plötsligt kom en stor hingst skrittande ner, glänsande som en ljusstråle av silver. Det hade blivit mörkt nu, men jag såg likväl tydligt ryttarens ansikte. Det föreföll mig att utrstråla ljus, och hans kläder var vita som snö. Jag satte mig upp och starrbligade med öppen mun och sökte ropa men fick inte fram ett ljud. Det behövdes inte heller. Han höll in alldeles bredvid oss och såg ner på oss.
"Gandalf!" utbrast jag till sist, men min röst var bara en viskning. Tror ni han sa så mycket som "Hallå Pippin! Det var väl en glad överaskning?!" - Visst inte. Han sa bara: "Upp med dig, din hanfåne till Took! Var i alla unders namn är Lavskägge i hela denna förödelse? Jag måste ha tag i honom! Fort!"

"Denna förödelsen" tyder ju på Isengard, och eftersom de vart så förundrade kan de inte ha vetat om att han levt förrän nu. Så det som är i filmen är inte i boken. Helt enkelt.

Användarvisningsbild
Eowyn
Medlem

Inlägg av Eowyn » 10 januari 2003, 20:17

jaa...jag håller med om att Miranda Otto va bra i rollen som Éowyn...och eftersom hon är min favorit hade jag ganska höga förhoppningar om att hon skulle vara bra...

i rollen som Gríma tycker jag att Brad Dourif va väldigt bra...han va precis som jag hadee föreställt mig Gríma!!! :D

jag tycker precis som someone...Faramir va fel!! han skulle som Eöl att han skulle vara vackrare och visare än sin bror och inte falla för ringens makt...och varför släpade dom med sig Frodo och Sam och Gollum till Osgiliath???

jag ska troligen se den för 3e gången i mogon föränsten...känner vig beroende...*ler*

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem

Inlägg av Flikkan » 10 januari 2003, 20:19

Eowyn skrev:...han va precis som jag hadee föreställt mig Gríma!!! :D
Är det bara jag som tänkt mig Gríma som en kortis? Nästan hobliknande. Vet inte varför, men jag har alltid tänkt mig honom det. Samma med Bill (inte ponnyn) uppe i Bri, och även Háma, Théodens portvakt. Jag vet inte var jag fått det ifrån..

Skriv svar