Inkallade till KFÖ i fel befattning.

I samarbete med SoldF
Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Re: Inkallade till KFÖ i fel befattning.

Inlägg av MD650 » 4 juni 2009, 22:08

Stellan Bojerud skrev:Tyrkfel: Står 1995, läs 1965!
Ahhhh, missade det.. ;)
:)

Westrobothnian
Tidigare medlem

Inlägg av Westrobothnian » 5 juni 2009, 00:15

MD650 skrev:Men sista GU var väl -68 när bl.a. Johan Kihl gjorde GU.:)
Det kan jag inte svara på. Dock minns jag från min barndom att kavalleristerna kommer ridande längs efter gatan upp mot K4. Det måste varit 1969 eller 1970. Fast det kan ju varit repgubbar?

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem

Inlägg av Dalmas » 5 juni 2009, 07:13

Strömsholm, där jag varit en hel del, som väl var körskola (?) för kuskar las ner 1970.

Själv har jag varit felaktigt krigsplacerad, kvm isf det jag var utbildad för stabstroppchef. Hade varit intressant om jag åkt på en kfö.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 5 juni 2009, 07:16

Precis efter genomförd GU fick jag krigsplacering som infskbatstabskompch tillika perschef. Det var inte rätt.

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 5 juni 2009, 10:02

MD650 skrev:Precis efter genomförd GU fick jag krigsplacering som infskbatstabskompch tillika perschef. Det var inte rätt.
Men ganska förutseende, får man väl ändå säga. ;)

Torbjörn J
Medlem

Inlägg av Torbjörn J » 5 juni 2009, 10:27

Jag blev aldrig krigsplacerad, hade jag blivit det hade det förmodligen varit som degraderad gruppchef i en kokgrupp. Fick brev nyligen där jag tackades för min tjänst vilket jag tyckte var ganska humoristiskt.

Felplacering verkar ju hända, men bland de som gjorde lumpen samtidigt som mig (födda sent 70-tal) verkar det vara vanligare att inte ha blivit placerad alls.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem

Inlägg av J.K Nilsson » 5 juni 2009, 16:10

Torbjörn J skrev:Jag blev aldrig krigsplacerad, hade jag blivit det hade det förmodligen varit som degraderad gruppchef i en kokgrupp. Fick brev nyligen där jag tackades för min tjänst vilket jag tyckte var ganska humoristiskt.

Felplacering verkar ju hända, men bland de som gjorde lumpen samtidigt som mig (födda sent 70-tal) verkar det vara vanligare att inte ha blivit placerad alls.
Krigsplacerade blev vi men vi fick inga placeringsordrar utskickade. :)

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem

Inlägg av Rickard » 5 juni 2009, 21:38

J.K Nilsson skrev: Krigsplacerade blev vi men vi fick inga placeringsordrar utskickade. :)
Det var så alltså? Jag gjorde min värnplikt i mitten av nittiotalet och fick efteråt ingen krigsplaceringsorder och inte någon annan av de jag hörde av efteråt. Min gissning var att förbandet blivit nedlagt och hade det plötsligt "blivit krig" hade jag förstås ingen aning om vad jag skulle göra. Jag blev lite förvånad för något år sedan då jag fick ett brev där jag just blev tackad för min tid osv och att jag nu utgått.

Vad var idén med att ha folk krigsplacerade, men utan placeringsorder?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 5 juni 2009, 21:58

Rickard skrev: Vad var idén med att ha folk krigsplacerade, men utan placeringsorder?
Delvis ekonomi och sedan var hotet så pass lågt så att det gick nog att inte behöva meddela själva krigsplaceringsordern.

Har själv fått två st det senaste året.

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †

Inlägg av Stellan Bojerud » 6 juni 2009, 09:14

År 2000 raserades hela organisationen. Exempelvis lades samtliga fostaber ner innan man visste vilken organisation, som skulle överta fobef ansvar och olika roller. Detta år erfor jag ryktesvis att mitt krigsförband var nerlagt, men det dröjde tre (3) år innan jag erhöll besked om att min krigsplacering upphört.

Det tog ytterligare tre år innan Livgardet fick en krigsorganisation, d v s sex (6) år efter raserandet av invasionsförsvaret.

Fundera över vad övning Loyal Arrow egentligen ger för signaler. Jag kan inte skriva vad jag anser, för då kommer detta inlägg att raderas som varande "politiskt".

Axial
Medlem

Inlägg av Axial » 6 juni 2009, 10:47

Rickard skrev:
J.K Nilsson skrev: Krigsplacerade blev vi men vi fick inga placeringsordrar utskickade. :)
Det var så alltså? Jag gjorde min värnplikt i mitten av nittiotalet och fick efteråt ingen krigsplaceringsorder och inte någon annan av de jag hörde av efteråt. Min gissning var att förbandet blivit nedlagt och hade det plötsligt "blivit krig" hade jag förstås ingen aning om vad jag skulle göra. Jag blev lite förvånad för något år sedan då jag fick ett brev där jag just blev tackad för min tid osv och att jag nu utgått.

Vad var idén med att ha folk krigsplacerade, men utan placeringsorder?
Jag gjorde lumpen 96/97 och fick först en "handskriven" krigsplaceringsorder där det stod att jag var placerad i ett förband som inte var organiserat i fredstid. Först efter två år kom det en riktig order.

Jag begärde ett registerutdrag från PLIS tidigare i år och döm om min förvåning när det stod att jag var placerad som "stabsplutonchef" i hemvärnet. Såvitt jag vet finns det inga stabsplutoner i hemvärnet, ledningsplutoner finns men det är något annat och dessutom är den befattningen redan tillsatt i batstaben som jag tillhör.

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem

Inlägg av Rickard » 7 juni 2009, 13:37

Stellan Bojerud skrev: Fundera över vad övning Loyal Arrow egentligen ger för signaler. Jag kan inte skriva vad jag anser, för då kommer detta inlägg att raderas som varande "politiskt".
Utan att då bli politisk, men vad är/var övningen Loyal Arrow?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 7 juni 2009, 13:44

Erik Ljungberg
Medlem

Inlägg av Erik Ljungberg » 10 juni 2009, 09:12

Efter genomförd KFÖ som stf KompC i ÖN på 90-talet skulle vi sätta betyg och gå igenom rullorna för kompaniet.

En av kollegorna i bataljonen tjänstgjorde på värnplikskontoret och lärde oss ett och annat trick. Om det fanns nötter på kompaniet vi vill ha bort räckte det inte med att sätta dåliga betyg och stryka. Bristen på utbildade var stor och datorsystemet skulle bara hitta en lucka i rullan, leta reda på någon med rätt utbildning och stoppa in samma nöt igen.

Tricken var att skriva ny befattningskod på nöten, istället för t ex KO901987 skrev man KO903666. Knepet var att ha en kod som bara ingick i flygvapnetets KriO. Problemet löst! Men lede säkert till en del konstiga krigsplaceringer.

/Erik Lj

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †

Inlägg av Stellan Bojerud » 10 juni 2009, 10:49

Det var bättre att krigsplacera dem i fospecialkompanierna. De repövades aldrig.

Skriv svar