Då måste den övre killen vara Hugh Elles.varjag skrev:Swinton ar ratt - mannen som bombarderade alla som orkade lyssna och maanga som inte gjorde det - med krav paa ett pansarvapen. Han var ingenjor och de flesta av hans argument gick over huvudet paa de aaderforkalkade generalernaÖken-Erik skrev:Den nedre bilden tror jag föreställer Lt Col Swinton och den övre antingen William Tritton elller Walter Wilson.
Öken-Erik![]()
Men den forsta bilden ar varken Tritton eller Wilson....han fick befalet over den forsta Tankkaaren, Varjag
Quiz: Pansarhistoria
-
BroderNorbagge
- Medlem
Re: Quiz: pansarhistoria
Jajamensan - det ar Hugh Jamieson Elles - en annan eldsjal for pansarvapnet.
Eftersom BroderNorbagge och Oken-Erik svarat var sin ratt - galler 'kvarnprincipen' for nasta fraaga
, Varjag
Eftersom BroderNorbagge och Oken-Erik svarat var sin ratt - galler 'kvarnprincipen' for nasta fraaga
Jag lämnar över frågan.
Öken-Erik
Öken-Erik
-
BroderNorbagge
- Medlem
Eftersom det gick at stella en pansarhistorisk personfråga, så vågar jag mig på en liten pansarhistorisk organisations- och uniformsfråga.
a) Från vilka korps (fler än ett) i den brittiska armén har den norska arméns kavalleriet ärvt:
1) Den sorta baskern?
2) Det gul/grøna "vapensnöret" som norska kavallerister bär över höger axel, med endan fäst til höger bröstfickas knapp, til tjänst- och permissionsuniform?

b) Vilken f.d. avdeling innom norska arméns kavalleri var först med at använda dessa brittiska uniformsdetaljer?
a) Från vilka korps (fler än ett) i den brittiska armén har den norska arméns kavalleriet ärvt:
1) Den sorta baskern?
2) Det gul/grøna "vapensnöret" som norska kavallerister bär över höger axel, med endan fäst til höger bröstfickas knapp, til tjänst- och permissionsuniform?

b) Vilken f.d. avdeling innom norska arméns kavalleri var först med at använda dessa brittiska uniformsdetaljer?
1a RAC
1b Recce Corps.
2...?
Öken-Erik
1b Recce Corps.
2...?
Öken-Erik
-
BroderNorbagge
- Medlem
1 a) och b) rätt. Dvs. Royal Armoured Corps och Recconaisance Corps.Öken-Erik skrev:1a RAC
1b Recce Corps.
2...?
Öken-Erik
Själet til at man ärvt båda baskern og snöret var i övrigt at Recconaisanance corps, vid tidpunkten för upprättandet av den avdelning jag söker svar på i fråga 2, då var administrativt underordnat RAC. Samt at denna avdelning var tiltänkt at samverka med et större infanteriförband. Även om det inte organisatoriskt var underställt detta infanteriförband.
Hm.....kan vara helt fel ute men ok (tar det på engelska eftersom mina källor är engelska):
Fd "Norwegian Company Iceland" som blev till "Independent Reconnaissance Squadron", vet inte om det räcker...
Öken-Erik
Fd "Norwegian Company Iceland" som blev till "Independent Reconnaissance Squadron", vet inte om det räcker...
Öken-Erik
-
BroderNorbagge
- Medlem
Jag tycker nog svaret var ok. Enheten Norwegian Independent Reconaissance Squadron (NIRS) upprättades under 1944 i England med personal från Islandskompaniet som stomme, NIRS förbandschef kapt. Spildhaug kom t.ex därifrån, förstärkt med ymse folk från annat håll. Som strandsatta hvalfångare, krigsseglare och en tidligare främlingslegionär.Öken-Erik skrev:Hm.....kan vara helt fel ute men ok (tar det på engelska eftersom mina källor är engelska):
Öken-Erik
Då överlemnar jag frågan til Öken-Erik
OK, vi tar en rel enkel.
Ämnet är amerikanska "Tank Destroyers".
Den första som togs i tjänst var M6 (Dodge Weaponscarrier med 37mm kanon).
Efter detta togs M3 GMC (Mr Halftrack med 75mm kanon) i bruk.
Denna ersattes sedam med M10, M18 o M36.
Här saknas dock ett fordon som var tänkt att ersätta M6, detta fordon togs i bruk men inte som "Tank Destroyer".
Vilket fordon tänker jag på.
Öken-Erik
Ämnet är amerikanska "Tank Destroyers".
Den första som togs i tjänst var M6 (Dodge Weaponscarrier med 37mm kanon).
Efter detta togs M3 GMC (Mr Halftrack med 75mm kanon) i bruk.
Denna ersattes sedam med M10, M18 o M36.
Här saknas dock ett fordon som var tänkt att ersätta M6, detta fordon togs i bruk men inte som "Tank Destroyer".
Vilket fordon tänker jag på.
Öken-Erik
M8 var väl ursprungligen avsett att bli konservöppnare men tjänstgjorde som spaningsfordon, den fältmoddades också flitigt och fanns i (inofficiella) versioner som lednings och E-ledningsvagnar.
Äh, det löser sig.
Visst är det M8 (Greyhound) som jag sökte.
NILs fråga
NILs fråga
22 Juni 1941 bjöds några krigsdeltagare på en oangenäm överraskning, vad utgjordes den överraskningen av?
Äh, det löser sig.
T 34?
MVH
Hans
MVH
Hans
Rätt!
Och Hans kan leverera en suddig sattelitbild av en amerikansk experimentmodell från 1999 och efterfråga bandtryck/kvadrattum och varför.
Och Hans kan leverera en suddig sattelitbild av en amerikansk experimentmodell från 1999 och efterfråga bandtryck/kvadrattum och varför.
Äh, det löser sig.
Ingen sattelitbild och ingen exprimentmodell, bara en vanlig konservöppnareNIL skrev:Rätt!
Vilken?
MVH
Hans
- Bilagor
-
- konservöppnare.jpg (13.52 KiB) Visad 377 gånger