Sista mobilisering?
-
mattias101
- Medlem
Sista mobilisering?
När mobiliserade Sverige sist (evt som bereskapsövning)? Var det vid Karlskrona incidenten? Vilka förband? Aktiverades/användes några krigsflygbaser i den förbindelse?
Re: Sista mobilisering?
Kan ha grymt fel...mattias101 skrev:När mobiliserade Sverige sist (evt som bereskapsövning)? Var det vid Karlskrona incidenten? Vilka förband? Aktiverades/användes några krigsflygbaser i den förbindelse?
det är ju spikat att det var under Karlskrona..
Kan tänka mig även Catalina-affären..
Farsan nämnde för många år sedan,att det var ngt under slutet 50-talet..
Va e du Stellan !!!!!!............
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden
Krisen i Polen 1982 föranledde också viss förhöjd försvarsberedskap.
Händelserna under slutet av 50-talet borde varit Suez krisen och Ungernrevolten 1956 som gjorde att FM svettades lite extra. Även Pragvåren 68 liksom kriget i mellanöstern 73 bör ha ökat beredskapen.
Således bör murens fall och händelserna kring Sovjets upplösande ha lett till höjd beredskap. Någon som kan nivån av beredskapshöjning vid dessa tillfällen?
Det närmaste mobilisering vi varit var vid 9.e april 1940 och kanske ytterliggare nån kris under vk2. Mobilisering är ju en regerings/ riksdagsfråga medan givakt eller förhöjd beredskap ligger på Försvarsmakten.
Händelserna under slutet av 50-talet borde varit Suez krisen och Ungernrevolten 1956 som gjorde att FM svettades lite extra. Även Pragvåren 68 liksom kriget i mellanöstern 73 bör ha ökat beredskapen.
Således bör murens fall och händelserna kring Sovjets upplösande ha lett till höjd beredskap. Någon som kan nivån av beredskapshöjning vid dessa tillfällen?
Det närmaste mobilisering vi varit var vid 9.e april 1940 och kanske ytterliggare nån kris under vk2. Mobilisering är ju en regerings/ riksdagsfråga medan givakt eller förhöjd beredskap ligger på Försvarsmakten.
Följande axblock från VKIIPsilander skrev:Krisen i Polen i 1982 föranledde också viss förhöjd försvarsberedskap. Det närmaste allmän mobilisering vi varit var vid 9.e april 1940 och kanske ytterliggare nån kris under vk2. Mobilisering är ju en regerings/ riksdagsfråga medan givakt eller förhöjd beredskap ligger på Försvarsmakten.
Germanys Attack on Poland 1/9 1939.
Swedish gouverment was needed to mobilised forces to defend the borders southern parts of Sweden.
Winterwar october 1939- march 1940 Finland.
Swedish gouverment was needed to mobilize armed forces along the border to Finland.
To defend the border against a problebly attack from Soviet.
9 april 1940 German attack on Danemark and Norway.
The Swedish gouverment was needed to improvise and do it fast with the mobilisation of the forces in Skåne area,westcoast and the border to Norway.
In the end of may month the Swedish gouverment was forced to agree to the German
transitagreement of German forces in Sweden.
Marchcrise 1941
Februarycrise 1942.
The Swedish gouverment agreed to send a order on 20 february to do a high mobilisation of the Swedish armed forces.
It was necessary because of a problably allied invasion on Norway.
Swedish gouverment was afraid that German forces could attack Sweden in same time.
Februarycrise 1943
In month of february the rumours of a allied attack on Danemark and Norway came up.
So the Swedish gouverment think that the German forces could do something about it.
So Swedish armed forces was necessary to do some mobilisation of forces.
Julycrise 1943
In the end of the summer new rumours came up that the allied forces could do a attack on Danemark and Norway to free this countrys.
About same time Swedish gouverment planned to end the transitagreement with Germany.
Because of the rumours and to end the agreement the Swedish gouverment was forced to do
mobilisation of forces.
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden
Om man med mobilisering menar att värnpliktiga kallas in från det civila livet för att bemanna sitt krigsförband så torde det hittills sista tillfället ha varit under Polenkrisen 1982. Då kallades ett antal nymuckade besättningar tillbaka för att bemanna patrullbåtar.
Utöver det så har det mig veterligt inte skett något som kan kallas mobilisering sedan vk2. U137-affären t ex hanterades inom grundorganisationen.
Menar man däremot med mobilisering att förband "sätts på krigsfot" även om det inte inbegriper inkallelser av värnpliktiga så kan man säga att delar av marinen var mobiliserad under ubåtsjaktsepoken. Även när beredskapsförband förberetts för insatser utomlands, som den inställda SU01 och den genomförda TD01, kan då kallas för mobilisering.
Utöver det så har det mig veterligt inte skett något som kan kallas mobilisering sedan vk2. U137-affären t ex hanterades inom grundorganisationen.
Menar man däremot med mobilisering att förband "sätts på krigsfot" även om det inte inbegriper inkallelser av värnpliktiga så kan man säga att delar av marinen var mobiliserad under ubåtsjaktsepoken. Även när beredskapsförband förberetts för insatser utomlands, som den inställda SU01 och den genomförda TD01, kan då kallas för mobilisering.
-
Artur Szulc
- Medlem
Polenkrisen 1982?
Jag antar att ni egentligen menar militärkuppen i december 1981.
Vintern 1982 frigavs Lech Walensa.
Vill inte vara petig, men rätt måste ju alltid vara rätt....
(OBS, såvida ni inte menar att Polen var i kris hela 1982
)
mvh
Artur
Jag antar att ni egentligen menar militärkuppen i december 1981.
Vintern 1982 frigavs Lech Walensa.
Vill inte vara petig, men rätt måste ju alltid vara rätt....
(OBS, såvida ni inte menar att Polen var i kris hela 1982
mvh
Artur
Lite OT: flyget hade förhöjd beredskap vid Gulfkrisen 90-91.
Jag minns det bullrade mycket från F16/Ärna då... Stämningen var lite uppskruvad, mycket mer då än vid "Irak 2.0" 2003.
Och vid någon av ubåtsincidenterna, kanske Hårsfjärden, föreslog försvarsministern att man skulle ta gamla Älvsnabben ur malpåse. För att visa att "we mean business" eller så.
Jag minns det bullrade mycket från F16/Ärna då... Stämningen var lite uppskruvad, mycket mer då än vid "Irak 2.0" 2003.
Och vid någon av ubåtsincidenterna, kanske Hårsfjärden, föreslog försvarsministern att man skulle ta gamla Älvsnabben ur malpåse. För att visa att "we mean business" eller så.
Kasernvakten vid I19/P5 foerstaerktes med kspe 58 i dubbelvaern.lampros skrev:Lite OT: flyget hade förhöjd beredskap vid Gulfkrisen 90-91.
.
Förstärkt beredskap hade man säkert vid alla regementen - i pedagogiskt syfte. Här hade man ju ett strålande tillfälle att spela rollspel och få de värnpliktiga motiverade utifrån världsläget.
Jag låg inne då och det var såväl förstärkta dubbelposter vid MILO-verkstaden som förstärkt eskort till de enheter som fyllde på/bytte mtrl till mobförråden.
Jag låg inne då och det var såväl förstärkta dubbelposter vid MILO-verkstaden som förstärkt eskort till de enheter som fyllde på/bytte mtrl till mobförråden.
-
Maskirovka
- Medlem
Är ni säker på att det var Gulfkriget som orsakade beredskapshöjningar? Jag ser liksom ingen anledning till det (förutom att en stor del av USA:s militär hade flyttats från Europa till Mellersta Östern och ryssen kunde tänkas utnyttja det).
Vi hade ju en hel del större problem på närmre håll. Sovjet höll på att falla ihop med ökande oroligheter i vårt närmoråde (Baltikum, Polen). Det eskalerade markant i januari -91 när ryssarna satte in pansartrupper mot civila i b.la Litauen och Lettland som resulterade i ett par dussin döda och flera hundra skadade. Man befarade självklart från svensk sida att det skulle leda till flyktingströmmar över Östersjön och att svensk militär kunde komma i konfrontation med rysk. Så vill jag minnas dessa oroliga månader 1990-91 iallafall...
Vi hade ju en hel del större problem på närmre håll. Sovjet höll på att falla ihop med ökande oroligheter i vårt närmoråde (Baltikum, Polen). Det eskalerade markant i januari -91 när ryssarna satte in pansartrupper mot civila i b.la Litauen och Lettland som resulterade i ett par dussin döda och flera hundra skadade. Man befarade självklart från svensk sida att det skulle leda till flyktingströmmar över Östersjön och att svensk militär kunde komma i konfrontation med rysk. Så vill jag minnas dessa oroliga månader 1990-91 iallafall...
Good point, det hade jag glömt. Det var sannolikt så: förhöjd beredskap på F16 (m fl förband, se ovan) pga östkris, inte Gulfkriget i sig.Maskirovka skrev:Är ni säker på att det var Gulfkriget som orsakade beredskapshöjningar? Jag ser liksom ingen anledning till det (förutom att en stor del av USA:s militär hade flyttats från Europa till Mellersta Östern och ryssen kunde tänkas utnyttja det).
Det var Gulf-kriget som var orsaken.

Det som sades vid tillfället var att det var Gulfkriget som var orsaken till beredskapshöjningen. Närmare bestämt det faktum att Sverige bidrog med ett fältsjukhus och att man därför bedömde att det fanns en viss risk för assymmetriska hämndaktioner.lampros skrev:Good point, det hade jag glömt. Det var sannolikt så: förhöjd beredskap på F16 (m fl förband, se ovan) pga östkris, inte Gulfkriget i sig.
Visst var det nån gång i slutet av 70-talet (78-79) som Kina drog igång nåt???
Då höjdes beredskapen också, dock ingen mobilisering.

Då höjdes beredskapen också, dock ingen mobilisering.
-
Maskirovka
- Medlem
Så ryssarna skulle starta bråka med Sverige pga vårt fältsjukhus i Saudi Arabien? Hade inte dom annat att tänka på vid det tillfället (t.ex att försöka hålla ihop landet från att falla isär och slå ned demonstrationer med vapenmakt)? Minns jag rätt så stödde dom dessutom de resultioner mot Irak som säkerhetsrådet klubbade igenom.Bjernevik skrev:Det som sades vid tillfället var att det var Gulfkriget som var orsaken till beredskapshöjningen. Närmare bestämt det faktum att Sverige bidrog med ett fältsjukhus och att man därför bedömde att det fanns en viss risk för assymmetriska hämndaktioner.lampros skrev:Good point, det hade jag glömt. Det var sannolikt så: förhöjd beredskap på F16 (m fl förband, se ovan) pga östkris, inte Gulfkriget i sig.
Eller var kanske di svenska rädda att Saddam skulle vända sin armé norrut och även annektera Sverige som han hade gjort med Kuwait!?
Blev det förresten ngn beredskapshöjning 1993 under statskuppsförsöket i Moskva?