Keynes mega-comeback
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Re: Keynes mega-comeback
Du dissar mig inte, Jag är rätt okunnig i det hela, och det jag skriver och beskriver har jag tagit in ryktesvägen.
Din jämförelse med Norrbotten är slående.
Din jämförelse med Norrbotten är slående.
Ett exempel på denna doktrinkantring.
http://www.dn.se/opinion/debatt/regerin ... t-1.482415Ekonomiprofessorn Assar Lindbeck varnar för att göra utgiftstaket till självändamål: Ett budgetunderskott i dagens läge är en viktig komponent i en ansvarsfull finanspolitik.
Här kan man verkligen tala om Keynes comeback.
Lindbäck var ju i många år sossen som alltid hade andra åsikter än s innan han slutligen bröt med socialdemokraterna.
Nu verkar det som om han har återvänt till "faderhuset".
Lindbäck var ju i många år sossen som alltid hade andra åsikter än s innan han slutligen bröt med socialdemokraterna.
Nu verkar det som om han har återvänt till "faderhuset".
-
Westrobothnian
- Tidigare medlem
När Djävulen blir gammal blir han religiös... Fast Assar känns mer som en vindflöjel. Jag har lite svårt att förena det här med Lindbeckkommissionens slutrapport. Eller?LasseMaja skrev:Ekonomiprofessorn Assar Lindbeck varnar för att göra utgiftstaket till självändamål: Ett budgetunderskott i dagens läge är en viktig komponent i en ansvarsfull finanspolitik.
Om jag förstår Lindbeck rätt, så menar han att det här är en lågkonjuktur av sådana proportioner
att det behövs extraordinära åtgärder.
-
Westrobothnian
- Tidigare medlem
"Jag hade rätt förut. Bara inte den här gången"?hilbert skrev:Om jag förstår Lindbeck rätt, så menar han att det här är en lågkonjuktur av sådana proportioner
ja det är väl ungefär det han säger.Jag hade rätt förut. Bara inte den här gången"?
Han påminner om en bankir som blev intervjuad på CNN.
Han var egentligen mot alla former av statlig inblandning,
men sade han: " Behöver man hjärtmedicin måste man ta den"
-
Westrobothnian
- Tidigare medlem
Vilket ställer frågor om de ekonomiska doktriner som gällt som självklara. T.ex. "marknaden har alltid rätt". Eller?hilbert skrev:...Han var egentligen mot alla former av statlig inblandning,
hur ofta har inte bidrag egentligen stjälpt istället för att hjälpa?
/Johan Kontorshotell Stockholm
-
Westrobothnian
- Tidigare medlem
Fast det där låter mer som en faktoid!johjoh68 skrev:hur ofta har inte bidrag egentligen stjälpt istället för att hjälpa?
Är inte krisens grund att marknaden *inte* fick sätta räntan?Westrobothnian skrev:Vilket ställer frågor om de ekonomiska doktriner som gällt som självklara. T.ex. "marknaden har alltid rätt". Eller?hilbert skrev:...Han var egentligen mot alla former av statlig inblandning,
-
Westrobothnian
- Tidigare medlem
Tja, eller att alla aktörer är förblindade i en kortsiktig jakt på vinst?Blixten skrev:Är inte krisens grund att marknaden *inte* fick sätta räntan?
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Du menar att med ett lågsiktigt (var går förresten gränsen för långsiktighet) affärsagerande, så hade sup preeme (stavning?) -lånen inte blivit ett problem? Det förefaller mig fortfarande som om det är ett dåligt hanterande från alla håll av dessa, som drog igång det hela.Westrobothnian skrev:Tja, eller att alla aktörer är förblindade i en kortsiktig jakt på vinst?Blixten skrev:Är inte krisens grund att marknaden *inte* fick sätta räntan?
Nja, så har inte jag uppfattat det.Westrobothnian skrev:Tja, eller att alla aktörer är förblindade i en kortsiktig jakt på vinst?Blixten skrev:Är inte krisens grund att marknaden *inte* fick sätta räntan?
Är inte detta bakgrunden till krisen: Amerikanska bolåneinstituten lånade ut pengar billigt, inte för den kortsiktiga vinstens skull utan för att fler skulle ha chans att äga sitt boende och att Fed satte en (så här i efterhand har det visat sig) onaturligt låg styrränta.
För låg ränta leder till överbelåning leder till krasch.
Edit: citat
Senast redigerad av 1 Blixten, redigerad totalt 18 gånger.
Sen finns det väl en hel del teorier och erfarenhet som säger att marknader just beteer sig på detta sättet. Efter uppgång följer nedgång.