Söker porträttbilder
Söker porträttbilder
Jag är på jakt efter porträttbilder på ett antal personer som deltog i de svensk-danska krigen. Samtliga är lite mindre kända befälhavare och har visat sig svåra att hitta några som helst bilder på. Kanske någon därute kan hjälpa?
Jag söker efter porträtt (eller någon form av avbildning) på följande personer:
- Jacob Duncan: skotte, överbefälhavare för danska styrkan vid slaget om Halmstad
- Wolmar Wrangel, dog 1675,: förde befäl över svenska styrkan, slaget vid Fehrbellin. Ej att förväxla med mer kända släktingar.
- Henrik von Dellwig (??-??) svensk flygelchef, slaget vid Fehrbellin
- Johan Leonard Wittenberg, dog 1679, deltog på svenska sidan vid Halmstad och Lund.
- Johan Galle, dog 1676, chef över vänsterflygeln vid Lund, dog i slaget. Begravd hemma i Finland.
- Philip von Pfalz-Sulzbach (1630-1703), chef över svenska styrkan, slaget vid Nyborg.
- Baron Frederik von Buchwald (1628-93) svensk flygelchef, slaget vid Warksow
- Otto Johann Freiherr von Grothusen (??-1697) svensk flygelchef, slaget vid Warksow
- Berndt Otto von Liewen (??-??) svensk flygelchef, slaget vid Warksow
Jag söker efter porträtt (eller någon form av avbildning) på följande personer:
- Jacob Duncan: skotte, överbefälhavare för danska styrkan vid slaget om Halmstad
- Wolmar Wrangel, dog 1675,: förde befäl över svenska styrkan, slaget vid Fehrbellin. Ej att förväxla med mer kända släktingar.
- Henrik von Dellwig (??-??) svensk flygelchef, slaget vid Fehrbellin
- Johan Leonard Wittenberg, dog 1679, deltog på svenska sidan vid Halmstad och Lund.
- Johan Galle, dog 1676, chef över vänsterflygeln vid Lund, dog i slaget. Begravd hemma i Finland.
- Philip von Pfalz-Sulzbach (1630-1703), chef över svenska styrkan, slaget vid Nyborg.
- Baron Frederik von Buchwald (1628-93) svensk flygelchef, slaget vid Warksow
- Otto Johann Freiherr von Grothusen (??-1697) svensk flygelchef, slaget vid Warksow
- Berndt Otto von Liewen (??-??) svensk flygelchef, slaget vid Warksow
Re: Söker porträttbilder
Boken Index över svenska porträtt 1500-1850 i Svenska porträttarkivets samlingar kan kanske vara användbar.
Jag ska kolla den, men misstänker att de porträtt jag söker är för ovanliga för att vara med där. Hoppas inte!
- Anders Nyman
- Medlem
Men inom militären, finns det ingen historisk porträttsamling någonstans inom det militär, på de människor som du söker. För hos Dalregementet har jag vid något tillfälle sett portätt på äldre officerare inom Dalregementet. För det vara bara en tanke som slog mej, att kanske finns det ett historiskt arkiv med porträtt inom militären på flera ställen, å på just de personer som du söker. 
- Anders Nyman
- Medlem
Var på en Loppis i Falun igår, å då såg jag 2 små portättbilder på 2 militärer från 1900-talets början. 
Hej,
det finns en verklig skattkammare för den som är intresserad av historien under stormaktstiden. Nämligen Skoklosters slott i Uppland. Där har en mängd föremål bevarat sedan fältmarskalken Carl Gustaf Wrangels dagar. Inte minst en stor del av hans tavelsamling som innehåller en mängd porträtt av samtida berömdheter. Även delar av Nils Bielkes samling ingår i Skoklostersamlingen.
Det finns en särskild databas för den som söker porträtt på Skokloster. Kolla den här adressen och skriv sedan in efternamnen på de personer du söker.
http://fm.lsh.se/skokloster/index.php
Jag garanterar att du kommer få en del träffar.
Pröva gärna olika stavningar, databasen är tyvärr inte lika tolerant som 1600-talsnormen för stavning.
det finns en verklig skattkammare för den som är intresserad av historien under stormaktstiden. Nämligen Skoklosters slott i Uppland. Där har en mängd föremål bevarat sedan fältmarskalken Carl Gustaf Wrangels dagar. Inte minst en stor del av hans tavelsamling som innehåller en mängd porträtt av samtida berömdheter. Även delar av Nils Bielkes samling ingår i Skoklostersamlingen.
Det finns en särskild databas för den som söker porträtt på Skokloster. Kolla den här adressen och skriv sedan in efternamnen på de personer du söker.
Pröva gärna olika stavningar, databasen är tyvärr inte lika tolerant som 1600-talsnormen för stavning.
- Anders Nyman
- Medlem
Jag har hört vid något tillfälle att deras samlingar på skokloster ska vara något enastående. Men en sak som jag funderat på, det är väl lite utanför denna tråds ämne, varför slottet heter "skokloster", har det något med nunne eller munk kloster att göra ifrån börja??Amazon skrev:Hej,
- dahnielson
- Medlem
- Kontakt:
Sko kloster, cisterciensiskt nunnekloster. Revs under 1500-talet.Anders Nyman skrev:Jag har hört vid något tillfälle att deras samlingar på skokloster ska vara något enastående. Men en sak som jag funderat på, det är väl lite utanför denna tråds ämne, varför slottet heter "skokloster", har det något med nunne eller munk kloster att göra ifrån börja??
Anders Dahnielson
http://sv.dahnielson.com
http://sv.dahnielson.com
Fredriksborgs slot i Hillerød har tydligen lagt ut delar av sin porträttsamling på nätet. Med tanke på krig, Sverige-Danmark 1600-talet, osv. så borde det nog finnas ett och annat användbart där.
http://www.frederiksborgmuseet.dk/defau ... &objID=669
Funkade dock icke i min webläsare (eller också snålar dom)
http://www.frederiksborgmuseet.dk/defau ... &objID=669
Funkade dock icke i min webläsare (eller också snålar dom)
Tack för tipsen och ursäkta sena svaret. Jag har redan använt båda de sidorna, och den danska vill inte fungera för mig heller.
Skokloster gav två porträtt jag var ute efter. Två andra finns på Karlberg men de vill inte ge mig ens små bilder på dem. Jag åberopade offentlighetsprincipen men då begärde de en avgift på över 400 kronor. Synd!
Skokloster gav två porträtt jag var ute efter. Två andra finns på Karlberg men de vill inte ge mig ens små bilder på dem. Jag åberopade offentlighetsprincipen men då begärde de en avgift på över 400 kronor. Synd!