Mina problem med KGB

Skriv svar
annmari
Utsparkad

Re: Mina problem med KGB

Inlägg av annmari » 6 maj 2009, 12:37

Hej!
Lagle Parek/

/ Ann-Mari
Bilagor
032.JPG
032.JPG (110.99 KiB) Visad 487 gånger

annmari
Utsparkad

Inlägg av annmari » 6 maj 2009, 12:42

Hej!
Lagle Parek bilden ovan blev som ung flicka arresterad av KGB samt sänd till Gulag, nästan hela hennes släkt sköts av dom sovjetiska ockupanterna. Lagle bor nu i Birgitta Klostret ute vid Pirita där hon jobbar. Hennes systerson är den kände dissidenten Heiki Ahoenen, som är chef för ockupationsmuseet. I Dissidentboken om dom estniska politiska fångarna står det på estniska " KGB Jätkab Lagle Parek Kimbutamist" Vilket betyder att KGB försöker och göra livet så jävligt som möjligt för Lagle Parek.

/ Ann-Mari

annmari
Utsparkad

Inlägg av annmari » 6 maj 2009, 18:36

Hej!
Min gode vän. dissidenten X blev på 1980-talet nedsparkad och misshandlad av KGB agenter för sin kamp för ett fritt Estland. X satt flera år i arbetlägret i Perm, läggger upp en bild på honom sen.

/ Ann-Mari

annmari
Utsparkad

Inlägg av annmari » 6 maj 2009, 19:02

Hej!
Vill säga att X blev nedsparkad och misshandlad på öppen gata i norra Tallinn, många förbipasserande vågade inte ingripa pga rädsla för replessarier från KGB./

/ Ann-Mari

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 6 maj 2009, 19:26

Har inte hunnit läsa genom det förrän ikväll. Intressant tråd, :) men jag är intresserad av lite mer praktiska detaljer som jag inte förstår.

Det här dokumentet som du hämtade:
av honom kommer du och få ett topphemligt dokument på 10 A4 sidor med namn på oppositionella deras adresser och telefonnummer och planerade underjordiska aktioner mot sovjetmakten
Vad skulle man ha det till och verkar det inte väldigt dumt att skicka över det med en person? Varför behövde man veta detta i väst?
Det hela ter sig än märkligt när man betänker vilka säkerhetsinstruktioner du fick angående adressen till Ants faster. Dessutom hur smugglar man ut tio A4 i en sko? :lol:
Jag fick så en kasse som innehöll varma läder och även en del burkmat samt nescafe,jag tackade Ants och sa att jag åker om två dagar,han önskade mig lycka till,jag hade också fått hans fasters adress men den skulle jag lära mig utantill och inte skriva ner så att inte kGB skulle komma över den.
Hur kunde man vara så ansvarslös så att man riskerade att ge bort all information om de estniska dissidenterna till KGB? När man uppenbarligen vidtog sådana säkerhetsbestämmelser för en faster, som jag antar att KGB ändå hade koll på.

En annan fråga är vad man skulle ha fotona på KGB:s och kommunistpartiets högkvarter till? Jag menar jag kan förstå foton på fångläger men ett foto på en byggnad som är rätt intetsägande? Varför riskerar man något sådant, måste väl finnas mer högpriorterat?

Slutligen undrar jag om lägret verkligen hette Anna Tisleri. Det är första gången jag hör talas om ett läger eller fängelse som är uppkallat efter en kommunist, eller överhuvudtaget en person.

Kort sagt, det är intressant att läsa men jag önskar lite mer bakgrundsfakta för att förstå. Vad betydde ditt arbete för de estniska dissidenterna?

/Martin

annmari
Utsparkad

Inlägg av annmari » 6 maj 2009, 19:47

Hej!
Martin mitt arbete betydde mycket annars hade knappast Kippar skickat ut mig på det . Kippars faster var inte känd av KGB då det hela var underjordiskt. Dokumentet innehöll bla namn på dissidenterna samt adresser på olika läger fängelser etc , samt dissidenternas telnr. Dom medel hjälpcentralen förfogade över, var just genom oss som hjälpt dom på frivillig väg. Som du vet fanns varken tillgång till mobil, sms, mms, eller nätet på den tiden, vilket ju hade underlättat för hjälpcentralen avsevärt. Allt man kunde hjälp Kippar med underlättade betydligt för honom och även för dissidenterna Det är svårt för oss i väst och sätta sig in i det totalitära system som sovjet ändå var. Kan också säga dig att många dissidenter samt deras familjer var oerhört glad över den hjälp Kippar och hjälpcentralen gav dom./ PS Dokumentet fick plats i höger sko efter mycket ihopknycklande

/ Ann-Mari

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 6 maj 2009, 20:02

annmari skrev:Martin mitt arbete betydde mycket annars hade knappast Kippar skickat ut mig på det .
Jo, det förstår jag men jag undrade vad du betydde rent praktiskt.
Dokumentet innehöll bla namn på dissidenterna samt adresser på olika läger fängelser etc , samt dissidenternas telnr.
Jag förstår men varför ville man ha ut allt detta ur landet? Kan du förstå att det borde föreligga en risk att föra ut detta? Om du skulle blivit gripen skulle mycket arbete i Estland var förstört och man hade hjälpt KGB.
Dokumentet fick plats i höger sko efter mycket ihopknycklande
Uppenbarligen stora skor.

/Martin

annmari
Utsparkad

Inlägg av annmari » 6 maj 2009, 20:52

Hej!
Ha ha nejdå Martin inte alls stora skor, bara en massa arbete med och knyckla ihop dokumentet,/

Ann-Mari

annmari
Utsparkad

Inlägg av annmari » 6 maj 2009, 21:17

Hej!
Kära läsare,ni får ha överseende med att jag ej hunnit skriva om det jag förut nämt. Nämligen om olika dissidenters fall, jag återkommer med mera imorgon om detta./

/ Ann-Mari

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 7 maj 2009, 07:27

God morgon
Har du funderat något på mina andra frågor?

/Martin

annmari
Utsparkad

Inlägg av annmari » 7 maj 2009, 11:52

Hej!
Martin vilka var nu dom frågorna? /

/ Ann-Mari

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 7 maj 2009, 16:14

Martins frågor finns fortfarande där han skrev dem, i inläggen ovan.

Själv har jag fullkomligt gått bet på att hitta minsta spår av kommunisten Anna Tisleri, hur känd hon än är. Är du säker på stavningen?

annmari
Utsparkad

Inlägg av annmari » 7 maj 2009, 16:50

Hej!
Ja ja Hexmaster det var Kippar som tipsade mig om det, jag har ju själv varit på Tisleri då jag tog foton över lägret. /

/ Ann-Mari

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 7 maj 2009, 17:03

Som Hexmaster säger finns frågorna några inlägg upp men för enkelheten skull skriver jag dem igen, och vidareutvecklar dem.

Fråga ett
Varför bedömde man att man behövde föra ut det topphemliga dokumentet från landet? Det måste ha inneburit en oehörd risk, en risk att KGB snappade upp dokumentet och på så vis avslöjade många dissidenter, telefonnummer och dessutom vad dessa dissidenter planerade att göra.
Vem hade all den här kunskapen? Ur verksamhetsynpunkt måste det vara väldigt farligt att en eller ett fåtal personer personer har koncentrerat all kunskapen hos sig.

Fråga två
Vilka säkerhetsbestämmelser vidtog man för att du inte skulle kunna ge information till KGB vid ett eventuellt gripande?

Fråga tre
En annan fråga är vad man skulle ha fotona på KGB:s och kommunistpartiets högkvarter till? Jag menar jag kan förstå foton på fångläger men ett foto på en byggnad som är rätt intetsägande? Varför riskerar man något sådant, måste väl finnas mer högpriorterat? Vad använde man fotona till i väst?

Fråga fyra
Slutligen undrar jag om lägret verkligen hette Anna Tisleri. Det är första gången jag hör talas om ett läger eller fängelse som är uppkallat efter en kommunist, eller överhuvudtaget en person.

Fråga fem
Vad betydde ditt arbete för de estniska dissidenterna? Vad användes informationen till?

/Martin

annmari
Utsparkad

Inlägg av annmari » 7 maj 2009, 17:59

Hej!
Martin jag återkommer under kvällen med svaren, om du kan vänta lite ?. Det är inte så komplicerat som du tror, men jag återkommer. /

/ Ann-Mari

Skriv svar