Historiska eller klassiska kriminalfall
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Historiska eller klassiska kriminalfall
Tänkte starta en tråd med klassiska kriminalfall genom historien och hoppas att det blir bra. Mitt syfte är dels lägga in klassiska kriminalfall och dels även diskutera dessa(förhoppningsvis).
År 1809 var en gumma ute vid sin grindpost vid fyratiden på morgonen när en ryttare med en svängkappa plötsligt red förbi i full fart. Gumman visste inte då om vad som hade hänt i närheten och en händelse som skulle uppenbara sig mer och mer under dagen. Detta hände i Saxeböl i Norge och vad som hade hänt var att fyra personer hade blivit dödade i den närbelägna gästgivargården. Det var förrövaren som red förbi i full galopp och han fångades in strax efteråt, blev senare avrättat. Detta tog jag bl a upp i anbytarforumet för ett antal år sedan.
aforum.genealogi.se/discus/messages/22540/20202.html?990187039
1865: Silbodalsmorden, prästen Anders Lindbeck förgiftade fem fattiga sockenbor och man kan ju alltid disktuera i vilket syfte, ville att dom skulle slippa lida eller var det bara för att dessa personer skulle bort.
1888: Yngsjömordet, enligt min åsikt ett vridigt mordfall.
Stefan
År 1809 var en gumma ute vid sin grindpost vid fyratiden på morgonen när en ryttare med en svängkappa plötsligt red förbi i full fart. Gumman visste inte då om vad som hade hänt i närheten och en händelse som skulle uppenbara sig mer och mer under dagen. Detta hände i Saxeböl i Norge och vad som hade hänt var att fyra personer hade blivit dödade i den närbelägna gästgivargården. Det var förrövaren som red förbi i full galopp och han fångades in strax efteråt, blev senare avrättat. Detta tog jag bl a upp i anbytarforumet för ett antal år sedan.
aforum.genealogi.se/discus/messages/22540/20202.html?990187039
1865: Silbodalsmorden, prästen Anders Lindbeck förgiftade fem fattiga sockenbor och man kan ju alltid disktuera i vilket syfte, ville att dom skulle slippa lida eller var det bara för att dessa personer skulle bort.
1888: Yngsjömordet, enligt min åsikt ett vridigt mordfall.
Stefan
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Re: Historiska eller klassiska kriminalfall
1896: Omtalat rånmord i Östervåla i Uppland, det var posthjonen Johan Åkerlund(född 1829) som blev yxmördad och det var 1000 kronor som var bortstals. Detta mordfall hade egentligen de kopplingar som är relaterat till Palmemordet;
1) Det var folk i närheten av postkontoret(huset är numera rivet) och det var några som lade märke till den misstänkta personen. Inget av vittnernas berättelser gav någonting avgörande och mordet förblev olöst, det var två misstänkta luffare och sockenbor som det blev känt att han hade tillgång till en blodig näsduk.
2) Nyckeln och yxan påträffades längs med den tänkta flyktvägen.
År 1927 medgav en äldre man som hade levt ett lösdrivande liv under 1800-talet att han var skyldig till mordet och tog sedan tillbaka bekännelsen, året efter så dog han har jag för mig.
Stefan
1) Det var folk i närheten av postkontoret(huset är numera rivet) och det var några som lade märke till den misstänkta personen. Inget av vittnernas berättelser gav någonting avgörande och mordet förblev olöst, det var två misstänkta luffare och sockenbor som det blev känt att han hade tillgång till en blodig näsduk.
År 1927 medgav en äldre man som hade levt ett lösdrivande liv under 1800-talet att han var skyldig till mordet och tog sedan tillbaka bekännelsen, året efter så dog han har jag för mig.
Stefan
Stefan Lundgren skrev:1896: Omtalat rånmord i Östervåla i Uppland, det var posthjonen Johan Åkerlund(född 1829) som blev yxmördad och det var 1000 kronor som var bortstals. Detta mordfall hade egentligen de kopplingar som är relaterat till Palmemordet;
Stefan
Till Palmemordet, jag förstår inte...kan du berätta lite mer?
Äh, det löser sig.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
1) Det var folk i rörelse i närheten av de både "Rånmordet i Östervåla" och Palmemordet, men det var ingen som egentligen såg någonting som kunde vara avgörande.
2) Fynd som gjordes längs den misstänkta flyktvägen.
3) Utredningen, den var också noggrann genomförd(Östervålamordet) och på Uppsala Landsarkiv kan man få en skiss över mordet--->skador, hur han låg, kännedom om lokalen och lite annat som berör detta mordffall.
Stefan
2) Fynd som gjordes längs den misstänkta flyktvägen.
3) Utredningen, den var också noggrann genomförd(Östervålamordet) och på Uppsala Landsarkiv kan man få en skiss över mordet--->skador, hur han låg, kännedom om lokalen och lite annat som berör detta mordffall.
Stefan
-
frejs väpnare
- Medlem
Elias Löfgren; "Klockorna i Östervåla". En utmärkt redogörelse för händelserna (och en bedårande tidsskildring från sekelskiftets Sala). Domaren för några av rättegångerna hade också dömt Yngsjömördarna (mor och son).
När jag såg relationen till Palmemordet, trodde jag att parallellen skulle vara utredarna (polisiära och privata ), vilka först bestämde "vem" och sedan bestämde "hur".
När jag såg relationen till Palmemordet, trodde jag att parallellen skulle vara utredarna (polisiära och privata ), vilka först bestämde "vem" och sedan bestämde "hur".
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Jag har inte läst den nämnda boken, men jag förstår att det är fler som känner till de båda fallen att några kopplingar är lika trots att det var 90 år mellan morden.
Stefan
Stefan
Jag särskilt intresserad av kriminalhistoria från tiden före ca 1850. Jag har några exempel som intresserar mig (det gäller inte endast mord):
*Bordellhärvan i Stockholm (1618)
En mängd män, varav flera på ledande poster, avslöjas ha varit kunder i en bordell hållen av stadens bödel och Sara Simonsdotter. Några av de prostituerade ska ha avrättats.
* Maria Romberg (1725)
Maria Romberg och hennes älskare mördar hennes make med två andra kvinnor.
*Risbadstugan (1754)
En man misshandlade sin fru, som tog hämnd genom att återkomma med fyra väninnor och gav honom stryk. Det väckte enormt uppseende och var ett av de mest omtalade kriminalfallen under det svenska 1700-talet. Man skrev tom en pjäs om det.
* Metta Charlotta Ridderbjelke (1802)
Adelsdam som halshöggs och brändes för att ha förgiftat maken för sin älskares skull. (Det står mycket kortfattat, jag skulle gärna höra mer om detta.)
* Morden på Attarp herrgård (1846)
Familjen Ekwall anklagades för att ha förgiftat sin man/far samt en kvinnlig anställd - även yngsta barnet blev förgiftat, men klarade sig. En av döttrarna, Sofia Maria Ekwall, blev dömd för mordet.
Det är förresten konstigt att Yngsjömordet inte verkar finnas ordentligt beskrivet på nätet - eller kanske har någon en bra länk?
*Bordellhärvan i Stockholm (1618)
En mängd män, varav flera på ledande poster, avslöjas ha varit kunder i en bordell hållen av stadens bödel och Sara Simonsdotter. Några av de prostituerade ska ha avrättats.
* Maria Romberg (1725)
Maria Romberg och hennes älskare mördar hennes make med två andra kvinnor.
*Risbadstugan (1754)
En man misshandlade sin fru, som tog hämnd genom att återkomma med fyra väninnor och gav honom stryk. Det väckte enormt uppseende och var ett av de mest omtalade kriminalfallen under det svenska 1700-talet. Man skrev tom en pjäs om det.
* Metta Charlotta Ridderbjelke (1802)
Adelsdam som halshöggs och brändes för att ha förgiftat maken för sin älskares skull. (Det står mycket kortfattat, jag skulle gärna höra mer om detta.)
* Morden på Attarp herrgård (1846)
Familjen Ekwall anklagades för att ha förgiftat sin man/far samt en kvinnlig anställd - även yngsta barnet blev förgiftat, men klarade sig. En av döttrarna, Sofia Maria Ekwall, blev dömd för mordet.
Det är förresten konstigt att Yngsjömordet inte verkar finnas ordentligt beskrivet på nätet - eller kanske har någon en bra länk?
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Gardist-Kalle eller Carl Ludvig Granlund som han hette egentligen, kallades för "Den siste stråtrövaren" och levde mellan 1855-1932. I "Brottets krönika 1" kan man läsa lite grann om honom och han blev skyldig till två mord samt våldtäktsförsök. Han fick också ryktet om sig att vara "flicktokig".
http://sv.wikipedia.org/wiki/Gardist-Kalle
Hans brott eller person är ett stycke svensk kriminalhistoria.
Stefan
http://sv.wikipedia.org/wiki/Gardist-Kalle
Hans brott eller person är ett stycke svensk kriminalhistoria.
Stefan
Och naturligtvis:
* Sagerska målet (1848)
Ibland sett som Sveriges första våldtäktsrättegång. Sofie Sager anmälde sin hyresvärd för våldtäktsförsök och fick honom fälld med hjälp av läkarintyg. Det var ett av de mest omtalade kriminalfallen under 1800-talet; det var mycket ovanligt för en kvinna att anmäla en våldtäkt på den här tiden.
* Helga de la Brache (1877)
Bedrägeriaffären då Helga de la Brache lyckades få en pension av staten genom påstådd kunglig släktskap var även den ett mycket uppmärksammat rättsfall. Vad hon fick för straff har jag dock aldrig lyckats få reda på.
* Sagerska målet (1848)
Ibland sett som Sveriges första våldtäktsrättegång. Sofie Sager anmälde sin hyresvärd för våldtäktsförsök och fick honom fälld med hjälp av läkarintyg. Det var ett av de mest omtalade kriminalfallen under 1800-talet; det var mycket ovanligt för en kvinna att anmäla en våldtäkt på den här tiden.
* Helga de la Brache (1877)
Bedrägeriaffären då Helga de la Brache lyckades få en pension av staten genom påstådd kunglig släktskap var även den ett mycket uppmärksammat rättsfall. Vad hon fick för straff har jag dock aldrig lyckats få reda på.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Två mordfall på småflickor har också gått in i kriminalhistorien.
1939: Tioåriga Gerd Johansson mördades genom strypning.
1955: Hittades en död femårig flicka som hade blivit våldtagen och mördad, mordet fick en viss klarhet först tio år senare genom en hustru som inte orkade bära på hemligheten längre.
Källa: http://www.crimenews.se/content/view/47159/98/
Stefan
1939: Tioåriga Gerd Johansson mördades genom strypning.
1955: Hittades en död femårig flicka som hade blivit våldtagen och mördad, mordet fick en viss klarhet först tio år senare genom en hustru som inte orkade bära på hemligheten längre.
Källa: http://www.crimenews.se/content/view/47159/98/
Stefan
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Gardist-Kalle som gick under Dalarnas sista stråtrövare i början av 1900-talet, han begick två mord och upperbarligen gjorde han skyldig till annat också.
http://www.angelfire.com/folk/gonas.lud ... resse.html
http://hem.passagen.se/katanordin/html/uvb1.htm
http://sv.wikipedia.org/wiki/Carl_Ludvig_Granlund
Stefan
http://www.angelfire.com/folk/gonas.lud ... resse.html
http://hem.passagen.se/katanordin/html/uvb1.htm
http://sv.wikipedia.org/wiki/Carl_Ludvig_Granlund
Stefan
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Ett historiskt mordfall som numera är bortglömt var sexualmordet på en snart 13-årig flicka utanför Sandviken 1911, man fick inte tag på mördaren och på hennes begravning kom 2 000 personer.
Stefan
Stefan
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Sjukhusmorden i Malmö 1978-79, det förmodligen största seriemordet i Sverige 27 äldre dör sedan de förgiftats av en 19årig manlig vårdare. Denne dömdes till sluten psykiatrisk vård. Rätten riktade också kritik på förhållandena på kliniken, vars interna konflikter bidragit till att vårdaren inte avslöjdes tidigare.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
För femton år sedan läste jag om ett mordfall i Västmanland under 1950-talet, det var en kvinna som försvann in i skogen av nån anledning och sedan påträffades mördad.
Få se om jag hittar dessa uppgifter igen.
Såvitt vad jag vet så är detta mord ännu olöst.
Stefan
Få se om jag hittar dessa uppgifter igen.
Såvitt vad jag vet så är detta mord ännu olöst.
Stefan
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Vid två tillfällen har det förekommit skottdrama längs med riksettan/E4:an mellan Södertälje och Stockholm. Dels det som hände 1949 när flera bilister besköt vid ett antal tillfällen och dels 1976 när en person besköt bilar från motsatta hållet, skottet dödade en man(ouppklarat). Den sistnämnda jakten orsakade en polisjakt på 60-70 man.
Stefan
Stefan