Allå Allå emliga armen

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem

Inlägg av Per Andersson » 27 juli 2003, 22:13

Anckarström skrev:Såg Allo, Allo igår för första gången det här årtusendet och det slog mig genast att herrar sakkunniga här på forumet säkert kan tala om för mig ifall seriens attiraljer (uniformer vapen etc) är autentiska i detalj eller om de bara slängt ihop nått som ser tyskt ut?
Serien har förvissointe så mycken annan rekvvisita än handeldvapen och uniformer, vilka de verkar ha fått övertygande korrekta.

Intressant nog så har man till denna komediserie lyckat snickra ihop den bästa replika av en lätt tysk pansarbil jag någonsin sett på film. I de scener man får se Grubers lilla pansarbil så ser man att det är en tämligen övertygande Sdkfz 222.

Fläsket
Medlem

Inlägg av Fläsket » 28 juli 2003, 11:12

Är den verkligen en replika?
Jag tycker den ser misstänkt äkta ut...

Användarvisningsbild
CJBackfire
Medlem

Inlägg av CJBackfire » 9 augusti 2003, 17:14

vilka tider går den?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Re: Allå Allå emliga armen

Inlägg av Hexmaster » 17 april 2009, 14:32

Denna tråd handlar alltså om parodin; det (såvitt jag minns) utmärkta originalet har fått en tråd Hemliga armén.

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 17 april 2009, 18:14

Hexmaster skrev:Denna tråd handlar alltså om parodin; det (såvitt jag minns) utmärkta originalet har fått en tråd Hemliga armén.
Måste vara ganska unikt att parodi blir mer känd än orginalet - jag tror jag har sett nästan alla avsnitt av Allå Allå Emliga armén, men ingenting av orginalserien.

Är det bara Sverige som drabbats av detta otyg? :)

Schwemppa
Redaktionen

Inlägg av Schwemppa » 18 april 2009, 12:39

Samma här, Allå, Allå kan man ju nästan utantill men originalserien hade jag inte stött på sedan jag såg den i början av 1980-talet.

King Kong
Medlem

Inlägg av King Kong » 25 april 2009, 09:33

Schwemppa skrev:Samma här, Allå, Allå kan man ju nästan utantill men originalserien hade jag inte stött på sedan jag såg den i början av 1980-talet.
Secret Army gick på TV4 i början på 90-talet, runt 92-93 men detta var innan TV4 blev allmänt tillgängligt.
Sändes på tisdagkvällar - jag bandade avsnitten med en fantastisk apprat som hette video (för den som känner till den idag) - och såg avsnittet onsdagmorgon innan det var dags för plugget ha ha...

Tyckte den var helt åkäj..., flygscenerna var väl inte kanske Battle of Britain klass..., och räden mot V2 rampen var väl lite väl Rambo kanske men men.... 8-)

Sök på youtube, det finns några avsnitt från seriens början för den som är intresserad...

Skriv svar