Onödiga effekter

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 8 januari 2003, 14:58

Men man kan (och det föredrar jag) tolka det som att det till viss del är Frodos intryck av Frodo som visas, och egentligen inte någon direkt förvandling.
Precis, jag tror att det delvis kan tänkas vara så även i Radioaktiva Galadriel-fallet också.

Det här med Legolas som gör sväng upp på hästens rygg tycker inte jag är så hemskt dåligt, visst det syns ju att han är data-animerad pågrund av att han är så suddig (likadant som när han hoppar ner från Grottrollets rygg i SoR) men jag tycker inte att det är så hemskt dåligt (kanske omöjligt i praktiken, men ändå) och jag tycker att det är sämre animerat på många fler ställen i filmen; när Aragorn och Theoden rider ut på bron i Helms Deep (orcherna är mycket suddiga, och hästarna springer 'igenom' dem), när Gandalf faller mot Morias underjord (Balrog ser betydligt suddigare ut än Gandalf), Enternas anfall mot Isengård (som jag för den delen inte föreställer mig alls så), Ulv-fighten och många andra mindre saker.

Visst är det löjligt med alla de här, alldeles för många, action-vibbarna (varav Snowboard-Legolas är utav de värsta), men hästen godtar jag faktiskt.

Användarvisningsbild
Never Spirit
Medlem

Inlägg av Never Spirit » 8 januari 2003, 15:31

Jag länktar tills den kommer ut på video så jag kan kolla på häst effekten noga och riktigt se hur han gör, jag vet att jag tyckte det var löjligt men jag vill kolla hur många av fysikens lagar Legolas bröt under den scenen :lol:

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 8 januari 2003, 15:33

Gilithil skrev:Enternas anfall mot Isengård (som jag för den delen inte föreställer mig alls så), Ulv-fighten och många andra mindre saker.
Jag föreställer mig den heller inte så, utan mer PANG PÅ, och i boken hade de ju mer saker att föstöra också, eftersom den där ingången finns (vilken jag inte sett till i filmen). Och mer marssånger (saknar det otroligt!)

Användarvisningsbild
larsleo
Medlem

Inlägg av larsleo » 8 januari 2003, 15:42

Flikkan skrev:
Gilithil skrev:Enternas anfall mot Isengård (som jag för den delen inte föreställer mig alls så), Ulv-fighten och många andra mindre saker.
Jag föreställer mig den heller inte så, utan mer PANG PÅ, och i boken hade de ju mer saker att föstöra också, eftersom den där ingången finns (vilken jag inte sett till i filmen). Och mer marssånger (saknar det otroligt!)

MER PANG PÅ??!!...hur skulle det vara då...dom kutar ju mer eller mindre rakt in å börjar röja ju...kan det vara mer pang på?? ..

saknade dock marschsången som finns i boken

Användarvisningsbild
Never Spirit
Medlem

Inlägg av Never Spirit » 8 januari 2003, 15:51

Håller med, det kan knappast vara mer "rakt på" än det är i filmen.

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 8 januari 2003, 15:52

Undrar precis som Flikkan, hur skulle det kunna vara mer pang på? Hehe.
Jag har för mig att jag läst något i stil med att På en kort tid orsakade enterna den förstörelse som tusentals träd orsaker på decennier, och då har jag tänkt att: Hur orsakar träd förstörelse?
Jo, de spränger isönder saker med sina rötter också vidare, så jag har typ tänkt att enterna fick in sina rötter i små springor i muren och sedan bändade loss stenarna och krossade dem. Jag har aldrig tänkt mig att de kastade runt stenbumlingar som stenbollar och förstörde allt.

Användarvisningsbild
Never Spirit
Medlem

Inlägg av Never Spirit » 8 januari 2003, 15:59

Gilithil skrev:Undrar precis som Flikkan, hur skulle det kunna vara mer pang på? Hehe.
Nu var det ju så att det var det väl i och för sig(frid) så att det var flikkan som tyckte att det skulle vara mer pang på

Gilithil skrev:Jag har för mig att jag läst något i stil med att På en kort tid orsakade enterna den förstörelse som tusentals träd orsaker på decennier, och då har jag tänkt att: Hur orsakar träd förstörelse?
Jo, de spränger isönder saker med sina rötter också vidare, så jag har typ tänkt att enterna fick in sina rötter i små springor i muren och sedan bändade loss stenarna och krossade dem. Jag har aldrig tänkt mig att de kastade runt stenbumlingar som stenbollar och förstörde allt.
Nu var det ju så att det stod hur mycket förödelse de orsakade och inte på vilket sett de gjorde det :wink:

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 8 januari 2003, 16:00

Jo mer pang på! Hehe, fan vad det vart svårt att förklara nu då. Men inte som de gjorde i filmen iallafall, de var så passiva kändes det som. Mer KLUMP-KLUMP-KLUMP eller något. Att de klev sönder och mosade, inte kastade saker... Äh, hur man nu ska förklara.

Användarvisningsbild
Never Spirit
Medlem

Inlägg av Never Spirit » 8 januari 2003, 16:06

Mer brutalt kanske? Isådanfall kan jag hålla med dej lite, men själv tyckte jag att det var en ganska bra illustration av den scenen. Mer pang på låter mer som att de börjar snabbare liksom, eller hur man ska säga 8)

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 8 januari 2003, 18:17

stenbollar
snöbollar menar jag...
Nu var det ju så att det var det väl i och för sig(frid) så att det var flikkan som tyckte att det skulle vara mer pang på
Läste fel, larsleo då...
Nu var det ju så att det stod hur mycket förödelse de orsakade och inte på vilket sett de gjorde det
Ja, det ser jag nu. Men jag klagade inte på att de förstörde för lite eller för mycket, utan det sätt de gjorde det på. Jag tror att jag uppfattade Pang på lite fel nu när jag ser hur Flikkan förklarade det efteråt.

Someone
Medlem

Inlägg av Someone » 8 januari 2003, 18:49

Snowboardtricket sög väl en del.. men det är ju med som en liten "hahaha" för en modern publik.. man överlever.

Ang. Galadriel tycker jag både effekten och hur hon spelar är helt OK och följer Tolkien mkt bra, har inga som helst problem med det.

Det som jag anser "onödiga effekter" är ju hela wharg riders-stridscenen-aragorn-dör som jag tycker (förutom PJ:s framställning av Faramir) är sämst i båda filmerna.

Användarvisningsbild
larsleo
Medlem

Inlägg av larsleo » 8 januari 2003, 18:51

Gilithil skrev:

Läste fel, larsleo då...
Hrmf....fel igen... :P :P

nåja jag tyckte att enterna hade ganska brutalt sätt att strida på...

Användarvisningsbild
Never Spirit
Medlem

Inlägg av Never Spirit » 8 januari 2003, 19:11

larsleo skrev:
Gilithil skrev:

Läste fel, larsleo då...
Hrmf....fel igen... :P :P

nåja jag tyckte att enterna hade ganska brutalt sätt att strida på...
Nu hade han väl ändå rätt eller?

Användarvisningsbild
larsleo
Medlem

Inlägg av larsleo » 8 januari 2003, 19:16

jo jag vet...skulle bara se om han ehhh ähh...

hursomhelst så verkar alla tycka olika om enterna iaf

Användarvisningsbild
Never Spirit
Medlem

Inlägg av Never Spirit » 8 januari 2003, 19:24

Jo de har du klart rätt i :lol: :lol: :lol: :lol:
och en sådan bara för att den är så glassig: :P

Skriv svar