Vad jag vet så utbildades väl spaning varje år? Då min bror ej längre är med oss så funderar jag på om någon här kan sprida ljus över detta? Som liten pallt var det spännande att höra historierna om kpt Öjen och kapten Berg
spaningspluton?
spaningspluton?
Hej. Då jag läst dessa trådar så har jag kommit att tänka på en sak min äldre bror sa. Enligt han så utbildades Han till nåt som dom på reg I13 vid den tiden ( antingen 86/87 eller 87/88 ) kallade "norrlands spanare". Och Han sa vidare att det utbildades vart åttonde år.
Vad jag vet så utbildades väl spaning varje år? Då min bror ej längre är med oss så funderar jag på om någon här kan sprida ljus över detta? Som liten pallt var det spännande att höra historierna om kpt Öjen och kapten Berg
Re: spaningspluton?
Förmodligen var det en brigadspaningspluton han var på som inte utbildades varje år. Normalt utbildades bataljonsspaning varje år.

Stämmer bra! PB26 grundutbildade sitt 26.Pansarspaningskompani 1972, 1982 och 1990.MD650 skrev:Förmodligen var det en brigadspaningspluton han var på som inte utbildades varje år. Normalt utbildades bataljonsspaning varje år.
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Ja, det var åtta års FOMS (Förbandsomsättning) på brigadförbanden. Vid infanteriregementena som hade vardera två brigader innebar detta att vart fjärde år var s k brigadår. Under s k normalår hade vi vid Svea livgarde (I 1) ett skyttekompani mindre än vid normalregementena beroende på att detta utbildades vid InfSS i Borensberg.
Dessa s k InfSS-kompanier var lite besvärliga att hantera eftersom de inte var samövade i bataljon. Däremot hade soldaterna en överlägset hög personlig färdighet.
Dessa s k InfSS-kompanier var lite besvärliga att hantera eftersom de inte var samövade i bataljon. Däremot hade soldaterna en överlägset hög personlig färdighet.
PÅ vissa förband bl.a. I 19/P 5 så utbildades inte ett helt spaningskompani i taget utan man individplacerade soldater som gjort GU vid idrottspluton.

Amen.Stellan Bojerud skrev:Dessa s k InfSS-kompanier var lite besvärliga att hantera eftersom de inte var samövade i bataljon. Däremot hade soldaterna en överlägset hög personlig färdighet.
viewtopic.php?f=54&t=31645&p=471115
MVH
Hans
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Tack Hans! Intressant länk. Sett mot brigadspaning blir detta lite OT, men jag är en så gammal farbror så att för mig hette pansarskotten m/45 och m/46. D v s modifierade tyska Panzerfaust. Men det var 1959.
Prefixet "norrlands-" betydde helt enkelt att spaningsplutonen utbildades för ett norrlandsförband, i det här fallet NB13.tristan skrev:Hej. Då jag läst dessa trådar så har jag kommit att tänka på en sak min äldre bror sa. Enligt han så utbildades Han till nåt som dom på reg I13 vid den tiden ( antingen 86/87 eller 87/88 ) kallade "norrlands spanare". Och Han sa vidare att det utbildades vart åttonde år.
Så vitt jag vet lever bägge kaptenerna i högönsklig välmåga och jag träffade den senare av dem så sent som förra helgen när han var med som instruktör på hemvärnets KFÖ-vecka.
Förutom brigspan och batspan så utbildade väl varje kompani en egen spaningsgrupp inom egen ram?
Så blev det sedermera också i Falun. Idrottsplutonen blev ett eget "kompani" (Rättviks). Dvs plutonen hade ett eget kompanimärke och förde kompanifanan vid regementets dag osv. Storleksmässigt förblev man dock pluton, med inriktning mot skidor/vintersport om jag minns rätt.MD650 skrev:PÅ vissa förband bl.a. I 19/P 5 så utbildades inte ett helt spaningskompani i taget utan man individplacerade soldater som gjort GU vid idrottspluton.
Stämmer! Alltså resp. nskkomp.Axial skrev:
Förutom brigspan och batspan så utbildade väl varje kompani en egen spaningsgrupp inom egen ram?
Spaningsgrupp på skyttekomp pratas det om att återinföra. LBB har haft det på sina skytteskv ett tag och nu surras det om att införa det på vanliga skkomp
Md650: glöm inte bort att spaning på NB hade gemensamt utb-märke
mkt viktigt 
Md650: glöm inte bort att spaning på NB hade gemensamt utb-märke
Vilket tänker du på?larsleo skrev:
Md650: glöm inte bort att spaning på NB hade gemensamt utb-märkemkt viktigt
Kissekatten var gemensam för brigadspaning inom NB-systemet..
vet att I19, I20 och I21 hade det iaf
Nog OT
Nog OT
Nja..det var spaning Nord från början som var en samlad utb för KB-Span för norrlandsförbanden som märket var gjort för.larsleo skrev:Kissekatten var gemensam för brigadspaning inom NB-systemet..
Nog OT
Jag gissar att detta märke infördes efter att NB13 lades ned år 2000. Är det nån som kan posta/länka till en bild av märket ifråga?MD650 skrev:Nja..det var spaning Nord från början som var en samlad utb för KB-Span för norrlandsförbanden som märket var gjort för.larsleo skrev:Kissekatten var gemensam för brigadspaning inom NB-systemet..
Nog OT
Jag har en kompis som gjorde lumpen som spaningssoldat på I13 i mitten av 80-talet (kommer ej ihåg om det var 84/85 eller 85/86 eller om det var brig- eller batspan) men där använde man iaf. en svart halsduk som utbildningstecken, istället för den gängse gröna halsduken till uniform m/59. Sannolikt sanktionerat av kompanichefen och möjligen av regementsledningen men inte högre upp än så.
Spaning Nord var en centraliserad KB-utbildning som genomfördes vid I 19/P 5. Märket tillkom nån gång under tidigt 80-tal.Axial skrev: Jag gissar att detta märke infördes efter att NB13 lades ned år 2000. Är det nån som kan posta/länka till en bild av märket ifråga?