Keynes mega-comeback
Keynes mega-comeback
"Det här är inte slutet. Det är inte ens början på slutet. Men det är, kanske, slutet på början". Winston Churchills bevingade ord svävar över börsskärmarna världen över efter G20-möteti London.
Det skulle kunna kompletteras med rader av en annan britt: Keynes. För här handllar det om ett gigantiskt åtagande från världens största ekonomier.
http://blogg.expressen.se/opinionsblogg ... sid=489827
Det skulle kunna kompletteras med rader av en annan britt: Keynes. För här handllar det om ett gigantiskt åtagande från världens största ekonomier.
http://blogg.expressen.se/opinionsblogg ... sid=489827
-
Vysotskij
- Stödjande medlem 2020
Re: Keynes mega-comeback
Ja, det intressanta är ju att mina systrar och bröder inom det akademiska ekonomskrået, vilka för inte så länge sen faktiskt i stor endräkt förklarat finanspolitiken död som stabiliseringspolitiskt instrument, i dag nästan lika enhälligt menar att finanspolitiken har en viktig funktion när penningpolitiken redan är expansiv.
Kanske kan man se det som praktikernas seger över oss teoretiker?
Kanske kan man se det som praktikernas seger över oss teoretiker?
- Olof Trätälja
- Utsparkad
Hur gör du åtskillnaden mellan finanspolitik och penningpolitik?Vysotskij skrev:Ja, det intressanta är ju att mina systrar och bröder inom det akademiska ekonomskrået, vilka för inte så länge sen faktiskt i stor endräkt förklarat finanspolitiken död som stabiliseringspolitiskt instrument, i dag nästan lika enhälligt menar att finanspolitiken har en viktig funktion när penningpolitiken redan är expansiv.
-----------
Ett enda är det visa, det vill och vill inte kallas vid namnet Zeus. -Herakleitos
Ett enda är det visa, det vill och vill inte kallas vid namnet Zeus. -Herakleitos
Beträffande själva stimulanspaketet, så skall det bli intressant att se, hur mycket pengar respektive land hostar upp i praktiken. Det är ett välkänt faktum, att man på sådana här givarkonferenser gör utfästelser utan förbindelse. Pengarna ska tas någonstans i från, och där brukar finnas många hinder i vägen, finansministrar, parlament o.s.v.
/G:son
/G:son
Kanske Kenyes var postmodernist?Olof Trätälja skrev:Va den här anmärkningen kan jag faktiskt inte ha den minsta förståelse för. Att hela trådens syfte är politiskt är ju uppenbart så givetvis är det tveksamt vad tråden som helhet har här att göra.
Faktum är väl att det är precis som Vysotskij säger
Den nuvarande ekonomisk - politiska situationen har omkullkastat mycket som har ansetts som självklart de senaste årtiondena.Ja, det intressanta är ju att mina systrar och bröder inom det akademiska ekonomskrået, vilka för inte så länge sen faktiskt i stor endräkt förklarat finanspolitiken död som stabiliseringspolitiskt instrument, i dag nästan lika enhälligt menar att finanspolitiken har en viktig funktion när penningpolitiken redan är expansiv.
Grundtanken i Keynes tänkade är väl så vitt jag förstår att staten skall gå in och dämpa konjunktursvängningarna. Staten skall höja skatter och spendera måttligt under högkonjunktur, för att sedan sänka skatter och spendera mer frikostigt under lågkonjunktur.
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Det var väl Sträng som sade att om man lägger alla ekonomer i en rad, når de ändå aldrig fram till en punkt där de är överens. Det förvånar mig alltid att ekonomi kan anses vara en vetenskap, när det aldrig verka råda enighet om något alls, och känlsor kan sättas i svall på det vis som alltid blir resultatet av ekonomiska diskussioner.
Det har ekonomi gemensamt med politik.
Efter att ha pluggat en del nationalekonomi så var mitt intryck att ekonomerna faktiskt är överens om väldigt mycket. Ibland när dessa slutsatser inte passar någons politik så tar denne någon fram någon udda teori som inte imponerar på ekonomkåren i allmänhet.Markus Holst skrev:Det var väl Sträng som sade att om man lägger alla ekonomer i en rad, når de ändå aldrig fram till en punkt där de är överens. Det förvånar mig alltid att ekonomi kan anses vara en vetenskap, när det aldrig verka råda enighet om något alls, och känlsor kan sättas i svall på det vis som alltid blir resultatet av ekonomiska diskussioner.
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Tråden upplåst.
Eftersom det visar sig omöjligt att diskutera Keynes på ett sansat sätt så håller vi oss till stimulanspaketet. Vilken effekt kan vi förvänta oss av det, gärna relaterat till tidigare stimulanspaket. New deal, Marshallhjälpen med flera.
/Martin
Eftersom det visar sig omöjligt att diskutera Keynes på ett sansat sätt så håller vi oss till stimulanspaketet. Vilken effekt kan vi förvänta oss av det, gärna relaterat till tidigare stimulanspaket. New deal, Marshallhjälpen med flera.
/Martin
- Olof Trätälja
- Utsparkad
Hmm, du tror inte att tråden blir något begränsad när du kräver att gravt politiserade termer om "stimulanspaket" används om de statliga förmögenhetsreduktioner som sedelpressarna i högspinn medför, samtidigt som du censurerar inlägg mot din politiska övertygelse.Martin Lundvall skrev:Tråden upplåst.
/Martin
Vad är nästa steg, att dessa "stimulanspaket" som de facto håller på att kasta världen in i en ny depression måste ses såsom något positivt eftersom avvikande åsikter är politiska eller i varje fall inte enligt den rätta politiska doktrinen....
Oavsett så lär tråden bli ganska kort med denna begränsning; att endast positiva effekter av "stimulansen" får diskuteras...
-----------
-
Vysotskij
- Stödjande medlem 2020
Penningpolitik är det Riksbanken gör - sätter räntor och (möjligen) köper och säljer valuta.Olof Trätälja skrev:Hur gör du åtskillnaden mellan finanspolitik och penningpolitik?Vysotskij skrev:Ja, det intressanta är ju att mina systrar och bröder inom det akademiska ekonomskrået, vilka för inte så länge sen faktiskt i stor endräkt förklarat finanspolitiken död som stabiliseringspolitiskt instrument, i dag nästan lika enhälligt menar att finanspolitiken har en viktig funktion när penningpolitiken redan är expansiv.
Finanspolitik är det Riksdagen och Regeringen gör - beslutar om skatter och offentliga utgifter.
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Olof det står dig fritt att delta i tråden, anser du att jag modererar efter min politisk övertygelse så ta upp det med Marcus.
Var säger jag att endast positiva effekter får diskuteras? Du får gärna ta upp misslyckande men gör det på ett mer konkret sätt än hittills.
/Martin
Var säger jag att endast positiva effekter får diskuteras? Du får gärna ta upp misslyckande men gör det på ett mer konkret sätt än hittills.
/Martin
-
Westrobothnian
- Tidigare medlem
Som jag skrev tidigare är jag inte helt övertygad om att det stimulanspaket G20 beslutat om enbart är en välsignelse. Det är naturligtvis väldigt bra om man får igång ekonomin igen, men vad händer sedan? Den senaste krisen berodde till viss del på att den amerikanska centralbanken sänkte sin styrränta för att just stimulera den amerikanska ekonomin. Vilket den också blev, tills fastighetsbubblan kom till sin logiska avslutning. Vad hindrar att stimulanspaketet skapar en ny bubbla som imploderar till en än värre kris? De regleringar som antytts tror jag det blir svårt att få effektiva - inte minst pga av att många stater har stora förtjänster på en oreglerad marknad.
Sen är det alltid frågan huruvida Keynes modell verkligen fungerar. LasseMajas sammanfattning med "staten skall gå in och dämpa konjunktursvängningarna" är ju något som låter vettigt. Men frågan är om det fungerade i USA på 30-talet? Var det statligt spenderande eller världsläget med omfattande rustningar som lyfte USA ur depressionen? Andra världskriget rent av? Frågan är om det kommer att fungera nu?
Sen är det alltid frågan huruvida Keynes modell verkligen fungerar. LasseMajas sammanfattning med "staten skall gå in och dämpa konjunktursvängningarna" är ju något som låter vettigt. Men frågan är om det fungerade i USA på 30-talet? Var det statligt spenderande eller världsläget med omfattande rustningar som lyfte USA ur depressionen? Andra världskriget rent av? Frågan är om det kommer att fungera nu?
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
En av aspekterna med den amerikanska kraschen är väl även att bankerna var tvugna att ge ut osäkra lån, alltså låna pengar till folk som inta var kapabla att betala tillbaka. Det är väl detta som är de så kallade subpreem-lånen? Efter hand som låntagarna lämnade tillbaka sina hus, drännerades markanden på pengar.
Så om företagen får pengar för att driva företag, kan nog bidragen vara vettiga, men får de pengar för att "idka välgörenhet" är vi nog snart tillbaka i samma skit.
Det viktigaste nu är väl att få igång konmsumtionen, och hur de aktuella stimulanspaketen förväntas hjälpa till med detta, är jag inte insatt nog att begripa.
Så om företagen får pengar för att driva företag, kan nog bidragen vara vettiga, men får de pengar för att "idka välgörenhet" är vi nog snart tillbaka i samma skit.
Det viktigaste nu är väl att få igång konmsumtionen, och hur de aktuella stimulanspaketen förväntas hjälpa till med detta, är jag inte insatt nog att begripa.
-
Westrobothnian
- Tidigare medlem
Var de tvingade? Det var nytt för mig.Markus Holst skrev:En av aspekterna med den amerikanska kraschen är väl även att bankerna var tvugna att ge ut osäkra lån, alltså låna pengar till folk som inta var kapabla att betala tillbaka. Det är väl detta som är de så kallade subpreem-lånen?
Jag vill absolut inte dissa Dig, men årtionden av etableringsstöd mm här i Norrland gör mig lite skeptisk till att ge bidrag till företag. Likaså varvskrisen/stöden/kraschen & SAAB-Kockums i Malmö osv... Donkeyman har skrivit bra om det och bilindustrikrisen på sin blogg: http://www.nordens-paris.blogspot.com/Markus Holst skrev:Så om företagen får pengar för att driva företag, kan nog bidragen vara vettiga, men får de pengar för att "idka välgörenhet" är vi nog snart tillbaka i samma skit.
Inte jag heller, vore tacknämligt om något geni kunde hjälpa oss här.Markus Holst skrev:Det viktigaste nu är väl att få igång konmsumtionen, och hur de aktuella stimulanspaketen förväntas hjälpa till med detta, är jag inte insatt nog att begripa.