Amish-folket

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Användarvisningsbild
Corsair
Medlem

Inlägg av Corsair » 13 januari 2007, 02:46

Jag har bestämt mig för att besöka Amish-folket under våren, och förhoppningsvis få lov att bo där. Jag känner att jag delar deras separatistiska sätt att bevara sitt samhälle på.

Vet någon om det är möjligt att korrespondera via hederliga brev med någon hutterit eller amish-bo?

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †

Inlägg av Donkeyman » 13 januari 2007, 03:28

Inom Amish tillämpar man däremot en form av "omvänd" praktik. När deras ungdomar närmar sig vuxen ålder lämnar de gemenskapen under en tid (ett år ?) och lever i det "vanliga" samhället. Då lever de precis som alla andra ungdomar, dvs med samhällets alla moderna faciliteter, de festar och är som folk flest. Efter denna "praktiktid" gör de sitt val - skall de gå in i församlingen som fullvärdig vuxen medlem och vara Amish för livet eller inte.

Användarvisningsbild
luckie
Medlem

Inlägg av luckie » 13 januari 2007, 18:54

Donkeyman skrev:Inom Amish tillämpar man däremot en form av "omvänd" praktik. När deras ungdomar närmar sig vuxen ålder lämnar de gemenskapen under en tid (ett år ?) och lever i det "vanliga" samhället. Då lever de precis som alla andra ungdomar, dvs med samhällets alla moderna faciliteter, de festar och är som folk flest. Efter denna "praktiktid" gör de sitt val - skall de gå in i församlingen som fullvärdig vuxen medlem och vara Amish för livet eller inte.
Denna period kallas för "rumspringa", här kan ni läsa mer;
http://en.wikipedia.org/wiki/Rumspringa

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Re: Amish-folket

Inlägg av Stefan Lundgren » 3 januari 2009, 17:15

En intressant artikel om Amish-folket publicerades i tidskriften "Language in Society" 1994 och eftersom det krävs abonemang (jag har fri tillgång p g a "access" till Jstor*) så återger jag lite grann. Författaren till artikeln var René Gallindo.

The Anabaptists differed from state churches in doctrinal points such as adult rather than infant bap- tism, voluntary church membership, and separation between church and state. A split in 1693, from an Anabaptist group known as Swiss Brethren or Mennonites, gave rise to the Amish; they take their name from an Ana- baptist elder, Jacob Amman, who organized the split and who "differed from the parental Swiss group by emphasizing strict conformity in social and rit- ualistic practices within a closed community" (Hostetler & Huntington 1992:5). The Amish immigrated to America in search of religious freedom between 1727 and 1790, and later between 1815 and 1865. Upon their arrival, the immigrants established settlements primarily in Pennsylvania, in the Mid- west, and in Ontario, Canada. Cultural features related to dress, use of the German language, and controlled adoption of technological changes served as boundary markers between Amish and non-Amish in the maintenance of distinctive communities.

Jag översätter inte ordagrant, men hela denna följetong är ju intressant ur ett historiskt perspektiv och ett utträde ägde rum vid slutet av 1690-talet. De kom ifrån Schweiz och deras språk har inslag från tyskan. Under 1700-talet sökte det sig till USA för att få en religiös frihet.

Stefan

Användarvisningsbild
diravi
Medlem

Re:

Inlägg av diravi » 4 januari 2009, 03:05

Stefan Lundgren skrev:
Men det som jag vill lyfta fram är deras levnadssätt, om någon skulle få sin lada nerbränt så hjälps alla åt att bygga upp ladan igen. Skulle ett annat problem uppstå så assistera i stort alla arbetsföra för att det skulle bli som förut igen. Det jag vill lyfta fram är deras kollektiva anda, dom försöker visa med kroppen att de inte vill bråka.
Den typen av kollektiv anda lever kvar på många ställen på landsbygden även i dagens sverige.

KoteGaeshi
Medlem

Inlägg av KoteGaeshi » 10 mars 2009, 17:09

Hur gick det för Corsair?
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

Användarvisningsbild
lampros
Medlem

Inlägg av lampros » 8 april 2009, 10:18

Intressant: på ett program på SVT sas att amish är helt positiva till genmodifierade grödor. Gm-majs är till exempel resistent mot en viss larv som annars äter upp kolven innifrån, och denna gm-majs odlade de i parti och minut.

Med andra ord: amish är som amerikanskt jordbruk i stort vad gäller gm-mat. Annat är det i Europa där motståndet mot det hela är stort, avsevärt större än i USA.

svartekaptenen
Medlem

Inlägg av svartekaptenen » 4 maj 2009, 09:05

Finns det inte en variant i norra Sverige? Laestadianerna?

frejs väpnare
Medlem

Inlägg av frejs väpnare » 17 maj 2009, 00:57

svartekaptenen skrev:Finns det inte en variant i norra Sverige? Laestadianerna?
Jag har "fått för mig" att Amish-folket inte gärna umgås med "icke-troende" över huvud taget. Den synen delar de - i så fall - med Plymouth-sekten som finns starkast i Småland, men även har en liten församling i Göteborg.

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Re:

Inlägg av Anders Nyman » 21 maj 2009, 10:11

Donkeyman skrev:Inom Amish tillämpar man däremot en form av "omvänd" praktik. När deras ungdomar närmar sig vuxen ålder lämnar de gemenskapen under en tid (ett år ?) och lever i det "vanliga" samhället. Då lever de precis som alla andra ungdomar, dvs med samhällets alla moderna faciliteter, de festar och är som folk flest. Efter denna "praktiktid" gör de sitt val - skall de gå in i församlingen som fullvärdig vuxen medlem och vara Amish för livet eller inte.
Just detta såg jag på ett program på Tv för ett tag sedan om denna omvända praktik, man fick följa ett gäng ungdomar från Amish hur de hanterade det "Vanliga" livet utanför deras religion, å samtidigt så var det ett gäng ungdomar som tog dessa Amishungdomars plats för ett tag inom denna amish grupp. Å, det var faktiskt väldigt intressant att följa dessa ungdomars prövningar. De icke Amishtroende hade mer svårigheter att anpassa sej inom Amish religionen än dessa Amish ungdomar som provade det "Vanliga livet". :wink:

Användarvisningsbild
Olays
Medlem

Inlägg av Olays » 2 juni 2009, 16:23

Halloj alla glada jag såg denna tråd lite for sent kanske för att kunna komma med tips till Corsair

Jag bor utanför Corning i Upstate Ny, ett område som har haft en stark inflyttning av Amish under de senaste 15 åren, främst av familjegrupper från deras huvudområden i Pennsylvania men även från Ohio och andra ställen. Orsaken att de flyttat hit är att det fanns gott om nerlagda jordbruk att köpa och att de blev ihjälturistade i PA. Under mina första år i USA sålde jag fastigheter och kom då i närmare kontakt med Amish.

Jag har inte mycket att tillägga i den religiösa disskussionen men de Amish vi har här är inte våldsamt samhällsfrånvända, behöver de ringa nån så går de till grannen och lånar telefon (och betalar naturligtvis för samtalet), upstate Ny är ett expansions område för naturgas exploatering och markägare går samman i koalitioner för att komma i bättre förhandlings position med gasbolagen, min fru är engagerad i koalitions arbete och det är ofta Amish på mötena i koalitionen och de är medlemmar och lika intresserade som andra av att få ett bra avtal. De föder sina barn på sjukhus (nåt de tydligen inte gjorde förr men dödligheten vart för stor så de slutade med det jag vet dock inte när), och använder också vanlig sjukvård när det behövs. De har dock inga sjukförsäkringar så alla i gruppen går ihop och betalar om nån får en saftig sjukhusräkning. Läste också en artikel hur ekonomiskt utsatta Amish grupper kan bli när många blir sjuka (pga sin livsstil så har de oftare ärftliga sjukdomar jmfrt med den vanliga amerikanen).

Jag hade kontakt med en Amish som jag försökte sälja ett hus åt och vi hade tid att prata under bilresor och så, han var 2005 i sena 30 års åldern och var en av de första i hans grupp/familj/församling (vad man nu skall kalla det) som hade kommit från Ohio för en 6-7 år sedan. Han beskrev flytten för mig att det vart för dyrt att driva deras typ av Jordbruk i Ohio samt att myndigheterna var knöliga och att markpriserna bara gick upp, så de bestämde sig för att flytta. De sände ut en grupp utvalda män till upstate NY (3 veckor med häst och vagn) för att reka och leta mark när de hittat ett område de gillade så började de köpa gårdar och mark och under några års tid så kom resten efter i samband med att de sålde sina gårdar i Ohio, det Amish samhälle han bodde i I greenwood NY var max 10 år gammalt och det var kul för att allt såg gammalt ut i stil och design men allt var splitter nytt.

Jag såg den sista dagen på ett ladbygge med och det var som på bio alla Amish i trakten och faktiskt några "British" (som de kallar icke Amish) hade gått man ur huse och byggt en lada på 3 dar. Jag vet naturligtvis inte hur Amish är på andra ställen men de vi har här är väldigt integrerade i samhället (fast de röstar ju inte gärna) och det var väl också varför de flyttade hit denna del av USA är konservativt och live and let live, de är vanligt folk och de blir väldigt obekväma (som du och jag blir) om man stirrar på dem eller ger intryck av att de är märkliga " 3 veckor med häst och vagn vad spännade, hände det nåt intressant" i stället för "3 veckor med häst och vagn du är ju inte klok". Det sägs att de Amish som bor här är lite liberalare än sina fränder på andra ställen jag har sett Amish barn med rollerblades nere på byn (fast fortfarande med ålderdomlig klädsel) och ibland kan man om man besöker en Amish gård se en traktor gömd nånstans "förre ägaren lämnade den".

Det hjälper nåt alldeles oerhört att iallafall förstå Tyska om man vill komma dem närmare, då de talar en tysk dialekt (som gick förvånansvärt bra att förstå). De går bara 7 år i skola (här iallafall) men är oftast väldigt kunniga i saker de behöver veta. De läser Bibeln på Tyska (förstås). Min fru har träffat en kvinna som hade konverterat in i Amish folket så det förekommer. Här där vi bor så är Amish oftast jordbrukare men har också byggföretag (ett hus på gatan där vi bor revs av Amish byggare för nåt år sen) möbelsnickerier och annat hantverk och det var en Amish som jobbade på lokala vägförvaltningen ett par år (nej han körde inte lastbil).

Jag kan sitta på bron på Lördagskvällar och se derar små 2 hjuliga vagnar köra förbi när Amish ungdomarna är ute och dejtar.

Generellt sett så är de bra folk, vet ej hur lätt det är att komma dem närmare. I det område jag bor så har Amish inflyttningen varit oerhört viktig då jordbruket som var döende har vitaliserats, många byar har fått ökad befolkning och skatteunderlaget har ökat.

Peter Olausson Addison NY state
Chi puo dir com'egli arde é in picciol fuoco.

(Den som kan beskriva lågan brinner inte).

Petrarca.

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 5 juni 2009, 19:19

Kan det finnas någon gren av dessa Amish här i Europa. För det skulle ha varit intressant och få diskutera med en av dem. :wink:

johjoh68
Medlem
Kontakt:

Inlägg av johjoh68 » 6 juni 2009, 07:41

jo jag respekterar också amish folket och deras kollektiva anda ..... men tar de inte tekniken till sig så ..... har de ju inget internet .... och då har de ju inga forum som denna .... och då blir deras kollektiv inte lika stark som vårat vi har i och med internet ....... så det vore synd om de var helt teknik främmande .... den kollektiva kraften i internet och forum som denna är helt otrolig

Användarvisningsbild
lampros
Medlem

Inlägg av lampros » 7 juni 2009, 11:08

lampros skrev:Intressant: på ett program på SVT sas att amish är helt positiva till genmodifierade grödor. Gm-majs är till exempel resistent mot en viss larv som annars äter upp kolven innifrån, och denna gm-majs odlade de i parti och minut.

Med andra ord: amish är som amerikanskt jordbruk i stort vad gäller gm-mat. Annat är det i Europa där motståndet mot det hela är stort, avsevärt större än i USA.
@johjoh68: Som synes, helt teknikfrämmande är de inte. Vad de tar till sig eller inte av modern teknik (som internet) tycks vara lite godtycke med andra ord.

Visst gillar jag själv (om jag får ge en personlig syn) detta amisharnas traditionella jordbrukarliv. Men helt värdelös är inte den moderna världen för det; johjoh68:s hyllning till internet delar jag i stort sett. Snabbare, enklare kommunkationer är sällan dåligt för ett samhälle.

Amisharnas kultur kan berika oss. Men att leva helt isolerade från övriga samhället går inte, det måste som sagt bli lite godtycke över vad man tar in respektive stänger ute. En svår balanskonst.

Positivt med amish är att ingen tvingas leva i deras community. Ungdomarna har som sagt tidigare i tråden sitt "rumrpinga" (av ty, "herumspringen"?), sitt prövande-på-av-den-moderna-världens-gåvor.

OK - men (har jag hört), om de sedan väljer att leva i denna moderna värld så förskjuts de, de får då aldrig mer träffa sin familj eller andra amishbekanta! Snacka om beröringsskräck.

Schwemppa
Redaktionen

Inlägg av Schwemppa » 7 juni 2009, 23:25

Jag skulle också våga tro att de har bevarat en hel del hantverkskunnande som i vår industrialiserade och datoriserade och globaliserade värld tyvärr riskerar att glömmas bort... :roll:

Skriv svar