Nej, jag tror kanske inte "Karl XII - Hitler" är allmänt förekommande i vanliga fall, men detta jubileumsfirande har fört med sig betydande upphetsning på bägge sidor. Från ukrainskt håll drar man t.ex. gärna fram förstöringen av Baturin och pekar på det som ett exempel på vad ryssarna gjorde sig skyldiga till. Då blir ryssarna upprörda och pekar på svenska härjningar vintern 1708/09. Någon på den ryska sidan ville också göra gällande att det första koncentrationslägret i Ukraina inrättades av svenskarna - tonläget är mycket uppskruvat på en del håll.
Jag har inte samma grundliga erfarenhet av Ryssland som du, men historien är absolut mer närvarande där. Hur många statyer av tsar Peter finns det inte, t.ex.? Sedan har nog detta med det ukrainska hyllandet av Mazepa ökat den ryska satsningen på jubiléet - man tänker från officiellt håll verkligen inte låta den ukrainska synen stå oemotsagd.
Ja, jag ska försöka hålla koll på statyerna. Från Sverige är det f.ö. meningen att en Karl XII-byst ska skickas ned till museet i Poltava.
Det har förresten redan satts upp minst ett Karl XII-minnesmärke där nere, i närheten av platsen där Karl XII och Mazepa möttes första gången -
http://cult.gov.ua/news/2008-09-12-557 (Mazepabilden föreställer dock den litauiske storfältherren Kazimierz Jan Sapieha).