Den primära orsaken är att ett syskonbarnbarn nyligen gått med i missionsförsamlingen. Därmed blir han den sjunde generationen efter kolportör Nils Jansson som kommer att slita häcken av sig i Guds tjänst. (Det finns dock de som avfallit – eller aldrig fallit in
En f.d flamma är numer moderat kommunalråd någonstans i Sverige. Vi flammade tillsammans i SSU, där hennes far, den socialdemokratiske kommunalpampen, hade skrivit in henne. Ett tilltag som hans far; kommunisten och fackord-föranden, svor ve och förbannelse över. Kommunistens far hade, enligt sägen, fått sparken tre gånger för försök till facklig organisering.
Och det finns ju många mer kända familjer där intressen följer med.
Historikerdynastin Weibull är väl känd för Skalman, Om jag är rätt underrättad är femtegenerationen i gång med en akademisk karriär i historia.
Skidlöpardynastin Larsson från Oxberg. En Larsson deltager i Vasaloppen runt 1930, (då han på lördagen åker skidor Oxberg-Sälen, på söndagen Vasaloppet, för att på kvällen åka hem till Oxberg igen En nätt tripp på 18 mil). På 50-talet är en son och hans kusiner i Sverigetoppen. Bl.a.tre enskilda segrar, och tre lagsegrar i Vasaloppet. På 70-talet finns nästa generation i skidlandslaget (han som tappade skidan), och på 90-talet den fjärde, nästan i landslaget.
Teaterdynastin Ekman där tre generationer (Gösta, Hasse och Gösta) gjort succéer på löpande band är ett tredje exempel.
Fler exempel?? Jag diskvalificerar finansfamiljer och bönder där ekonomiska faktorer kan ”tvinga in” ungarna i ett yrke.
Denna tråd kunde jag lagt under släktforskning, men jag tror det finns många Skalman´ssom aldrig tittar där. Moderator får flytta om han vill.
Edit. Aldrig stavas aldrig med två l.