Tyvarr inte Demjansk.....fraagans stad laag NV om Moskva. Trots det trotsiga tyska svaret - utrymdes stan bara naagra dagar senare - och fick omedelbart besok av en allierad utrikesminister och den ryske ambassadoren till dennes land.....von Adler skrev:Kan det vara Demjansk?
Quiz: Andra världskriget
Re: Quiz: Andra världskriget
.....det var den enda ryska 'stad' - vaerd namnet - som aatertagits fore jul, det var darfor utrikesministern 'vallades' daer. Man kan tillagga att Notknaepparsviten s.a.s. foddes i den staden
......
-
Ola Häggström
- Medlem
Visst var det Klin.....som tyskarna holl med en 'tunn traad av kockar, ordonnanser, skrivare' och andra 'icke'soldater' bl.a.Ola Häggström skrev:Klin?
Det ryska kapitulationserbjudandet kom den 14:e december. Tyskarna utrymde den 16-17:e och den brittiske utrikesministern Anthony Eden, i sallskap med Ivan Maiskij, rysk ambassador i London kom paa besok den 19:e.
Ola's fraaga, Varjag
-
Ola Häggström
- Medlem
I augusti 1941 deserterar ett helt sovjetiskt regemente efter att deras major övertygat dem om att göra det.
Vilket regemente?
Vilken major (och kanske en kort resumé av hans senare öden)?
Vilket regemente?
Vilken major (och kanske en kort resumé av hans senare öden)?
Om det galler 436th Kosackregementet saa var majoren Ivan Kononov. Som inte direkt deserterade - utan 'gick over till tyskarna' val och kampade med dem for Rysslands befrielse. Han undgick att bli utlamnad till Sovjet efter kriget och levde lange i Australien. Varjag
-
Ola Häggström
- Medlem
Precis vad jag avsåg. Enligt min källa var det första och enda gången ett helt sovjetiskt regemente gav sig till tyskarna.
Frågan går "ner under".
Frågan går "ner under".
Tack Ola. Haer aaterbordas askan av en hog officer till fosterjorden och paa ett fartyg som 'markerar' hans stalling...
Vems aska var det och vilket fartyg galler det?, Varjag
Vems aska var det och vilket fartyg galler det?, Varjag
- Bilagor
-
- hemvandande aska.jpg (88.39 KiB) Visad 1400 gånger
Askan efter chefen för den Japanska flottan Isoroku Yamamoto, fartyget var slagskeppet Musashi som vid detta tillfälle var flaggskepp
?
?
Bara snudda vid ett slagskepp - och Battler Biter Betet..Battler skrev:Askan efter chefen för den Japanska flottan Isoroku Yamamoto, fartyget var slagskeppet Musashi som vid detta tillfälle var flaggskepp
?
Battlers fraaga, Varjag
Hmm... bara erkänna, jag har mina svagheter*varjag skrev:Bara snudda vid ett slagskepp - och Battler Biter Betet..
Ny fråga: Vem yttrade om vad "Den där planen har inte ett förbannat ben att stå på" ?
*Min första kontakt med en del av ett slagskepp var på Tåme skjutfält under värnplikten. Vi förevisades en sprängning med riktad verkan, objektet som skulle sprängas var en bit/stycke pansarplåt ca: 20 - 30 cm tjockt, från Tirpitz. Efter sprängningen fick vi värnpliktiga gå fram och studera resultatet; ett hål i fingerstorlek genom metallstycket. Nåja, effekten av sprängningen var inte största upplevelsen för mig, bara att lägga handen på en del slagskepp var en höjdare för mig. Fick med mig en liten flisa metall som minne
...rekommenderar googling bland monokelmaen 
Latar ni er bara
varjag gav en bra ledtråd.
Mera ledtråd: planen avsåg en offensiv.
Mera ledtråd: planen avsåg en offensiv.
Ola Häggström
- Medlem
Kan det möjligen vara Gerd von Rundstedt om "The Rundstedt offensive" (Unternehmnen Wacht am Rhein)?
/Ola Häggström
/Ola Häggström
Ardenneroffensiven är rätt .
Gerd von Rundstedt är fel person.
Sådär nu är vi halv-vägs
Gerd von Rundstedt är fel person.
Sådär nu är vi halv-vägs